iswinoujscie.pl • Wtorek [31.12.2019, 15:00:07] • Region
Zimowa akcja lodołamania będzie jeszcze sprawniejsza! Wielkie inwestycje Wód Polskich i PKP PLK
fot. Organizator
W Szczecinie zostało zawarte porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Strony będą współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew – Kostrzyn nr 203.Współpraca będzie prowadzona w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.
W poniedziałek 30 grudnia zostało podpisane porozumienie w sprawie współpracy pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., w ramach realizacji rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, w zakresie przebudowy granicznego mostu kolejowego na Odrze miedzy Polską a Niemcami(w km 615,1 w ciągu linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn wraz z infrastrukturą kolejową od km 341,00 do km 342,453). Jest to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w ramach projektu POPDOW realizowanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Realizacja tego zadania w znaczący sposób przyczyni się do poprawy funkcjonalności mostu kolejowego, będzie to wielkie ułatwienie dla organów koordynujących polsko-niemiecką akcję lodołamania. Inwestycja przyczyni się do wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do skutecznego ograniczania skutków powodzi.
fot. Organizator
Północne części Polski narażone są przede wszystkim na powodzie zatorowe, na Odrze i na Wiśle w ujściowych odcinkach tworzą się zatory lodowe i jedynym skutecznym przeciwdziałaniem takiemu zjawisku jest łamanie lodu. Skuteczna praca naszych jednostek będzie możliwa tylko przy odpowiednich parametrach eksploatacyjnych. To kwestia głębokości, szerokości i wysokości szlaku żeglownego. Z punktu widzenia warunków nawigacyjnych most jest przeszkodą nawigacyjną, którą trzeba pokonać. Poprawiamy warunki pracy lodołamaczy, ale i innym statkom, które pływają po Odrze. Przebudowa mostów jest więc istotnym zadaniem realizowanym przez naszą instytucje – mówi Krzysztof Woś, Wiceprezes Wód Polskich. – To jedno z dwóch najważniejszych porozumień podpisywanych między Wodami Polskimi, a PKP PLK. Nasza umowa dotyczy przebudowy mostu kolejowego, który znajduje się po polskiej stronie Odry, potrzebny jest większy prześwit pomiędzy lustrem wody, a dolnym przęsłem mostu. Robimy to by usprawnić kwestie związane np. z akcją lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej PGW Wody Polskie w Szczecinie. Podczas konferencji zapowiedziano także podpisanie kolejnej umowy – dotyczącej budowy mostu kolejowego w Podjuchach. Projekt jest realizowany w ramach tego samego programu inwestycyjnego.
fot. Organizator
Z ramienia PKP PLK podczas konferencji głos zabrał Arnold Bresch, Członek Zarządu ds. Realizacji Inwestycji PKP PLK. – Planujemy zamknięcie tej przeprawy pod koniec przyszłego roku, w listopadzie wykonawca będzie dysponował pozwoleniem na budowę, a następnie rozpocznie się realizacja prac, których koszt szacowany jest na 200 milionów złotych – mówił przedstawiciel PKP PLK.