iswinoujscie.pl • Poniedziałek [30.12.2019, 13:31:55] • Region
Przybywa kilometrów na rowerowych szlakach Pomorza Zachodniego

fot. Organizator
Kolejne kilometry tras rowerowych oddane, następne w budowie. W mijającym roku Województwo Zachodniopomorskie realizowało odcinki szlaków rowerowych o łącznej długości przekraczającej 200 km. Przybyło infrastruktury w pasie nadmorskim, coraz bliżej oddania jest ta w głębi Pomorza Zachodniego, rozpoczęła się także m.in. modernizacja mostu Siekierki-Neurüdnitz. Słowem, dzieje się wiele, by można było zwiedzać region na rowerze.
Piękne i urokliwe. Wśród miłośników turystyki rowerowej nie brakuje zachwytów nad szlakami powstającymi wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Takie recenzje zbiera m.in. oddany we wrześniu 2019 r. odcinek Pleśna – Mielno. Zrealizowana przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie (inwestor większości tras rowerowych) inwestycja liczy ok. 18 km, z czego blisko 9 km trasy powstało od zera. Teraz na rowerze można przejechać przez Mielno, Chłopy, Sarbinowo, Gąski, Ustronie Morskie i Sianożęty. Zadanie kosztowało ponad 7,3 mln zł, z czego 6,1 mln zł stanowiło dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014 - 2020.
- Stworzenie sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego, to projekt który wymaga od nas konsekwentnego działania i wytrwałości. Tylko w roku 2019 realizujemy szlaki o długości ponad 200 km, z czego większość zakończy się w przyszłym roku. Planów nie brakuje, sporo tras jest projektowanych, sporo wymaga tylko oznakowania. Nie ukrywam, że mobilizują nas głosy płynące od miłośników turystyki rowerowej i to nie tylko z naszego regionu. Dziękujemy, że tak nam kibicujecie i trzymajcie za nas kciuki – podsumował marszałek

fot. Organizator
Velo Baltica
Szlak rowerowy wzdłuż Bałtyku, na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Najprościej go opisać dzieląc na 5 etapów. Pierwszy prowadzi ze Świnoujścia do Łukęcina, a obecnie znaczna jego część jest projektowana. Drugi etap, z Łukęcina do Ustronia Morskiego, dzięki inwestycjom w latach ubiegłych w większości jest gotowy i poza niewielkimi fragmentami wymaga jedynie oznakowania. Dalej, dzięki oddaniu inwestycji Pleśna – Mielno, z Ustronia Morskiego dotrzemy już do Darłowa, a także dalej do granicy województwa w pobliżu Jarosławca. W przyszłym roku ten fragment szlaku powinien zostać w całości ukończony. Jeszcze pod koniec 2019 roku wybrano wykonawców dla stworzenia półkilometrowego odcinka w Bukowie Morskim, oznakowania odcinków Gleźnówko – Dąbki oraz Darłowo – Wicie, a także zbudowania w Darłowie brakującej trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego (0,8 km) oraz ul Morskiej ( 0,25 km). W przyszłym roku także w gminie Postomino powstaną dwa nowe odcinki Velo Baltica, biegnące po nieczynnej linii kolejowej na wysokości miejscowości Marszewo i Złakowo. Aktualne mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony velobaltica.pl
Stary Kolejowy Szlak
Ta trasa przecina region z północy na południe i zaczyna się na bałtyckim wybrzeżu w Kołobrzegu oraz Mielnie. Z tych dwóch miejscowości poprzez węzeł w Białogardzie, szlak prowadzi aż do Wałcza. Dziś, bez problemów dotrzemy z Kołobrzegu do Karlina, oraz z Mielna przez Koszalin do Wroniego Gniazda. Trasy wymagają jedynie oznakowania. Obecnie projektowane są odcinki, które obie odnogi doprowadzą do Białogardu. Zarówno ta prowadząca z Karlina, jak i z Wroniego Gniazda do Żeleźna, a także z Klępina do Białogard.

fot. Organizator
Trasa Pojezierzy Zachodnich
Łącznie będzie mieć ponad 420 km długości i przebiegnie przez malownicze obszary Pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Podobnie jak Stary Kolejowy Szlak, również ta trasa ma dwie odnogi. Południowa, rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i prowadzi do Białego Boru. Właśnie tu jest obecnie realizowana największa liczba inwestycji. W grudniu 2019 r. ruszyła modernizacja mostu Siekierki - Neurüdnitz (inwestorem jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego), który połączy trasę pojezierną z systemem niemieckich tras rowerowych w Brandenburgii.
Już dziś, od mostu w Siekierkach można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska Zdrój. Dalej, szlak wiedzie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Część trasy jest tu gotowa, część wymaga oznakowania, część jest projektowana. Trasę pojezierną na odcinku Myślibórz – Barlinek - Pełczyce – Choszczno, zaplanowano po nasypie dawnej linii kolejowej. Na fragmencie Sulimierz – Mostkowo przygotowywany jest teren pod inwestycję, w Barlinku oznakowane będzie 1,8 km wzdłuż ulic 31 stycznia, Jeziornej, Szpitalnej, Mickiewicza oraz Pełczyckiej. Pomiędzy Pełczycami a Płotnem niemal zakończono kładzenie asfaltu, a w części Płotno – Choszczno trwa przygotowywanie koryta drogi. Z Choszczna trasa biegnie przez Dobrzany i wieś Kozy do Ińska. Tu szlak łączy się z odnogą północną prowadzącą od Szczecina. Z początkiem 2020 roku powinny ruszyć prace pomiędzy Kijewem a Jezierzycami (inwestorem jest miasto Szczecin). Dalej, w kierunku Stargardu i Marianowa trasa wymaga głównie oznakowania, a w projektowaniu jest ostatni fragment Marianowo – Kozy. Za Ińskiem, gdzie odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich łączą się w jeden nurt, powstaje fragment pomiędzy Storkowem a Wiewieckiem. Dalej szlak wiedzie po drogach gminnych i leśnych, przez Złocieniec, Borne Sulinowo, Szczecinek do Białego Boru. Trasa jest w znacznej części gotowa i wymaga głównie oznakowania. Szczegółowy opis trasy www.rowery.wzp.pl/trasa-pojezierzy-zachodnich-20
Blue Velo
Ten szlak połączy w przyszłości wybrzeże Bałtyku z polsko-czeską granicą, a trasa będzie liczyć aż 1 tys. kilometrów. Blue Velo na Pomorzu Zachodnim ma 275 km. Szlak rozpoczyna się w Międzyzdrojach, a jego pierwszy etap prowadzący przez Wolin do Skoszewa zostanie w znacznej części zrealizowany dzięki środkom programu Interreg Va. Prace już ruszają, a łącznie będzie to 10 odrębnych odcinków, 5 inwestycyjnych oraz 5 do oznakowania szlaków rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Z uwagi na problemy wykonawców wydłuża się zakończenie inwestycji na trasach wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Skoszewo-Czarnocin, Modrzewie – Lubczyna i Lubczyna Dąbie. Przygotowywany jest przetarg na dokończenie robót budowlanych.