iswinoujscie.pl • Czwartek [14.11.2019, 08:59:08] • Świnoujście

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

„Rozczarowanie” to chyba najlepsze i najłagodniejsze zarazem słowo jakie ciśnie się na usta po środowej prezentacji specjalistów firmy Via Vistula w sali teatralnej MDK. Niektórzy uczestnicy mówili, że są wręcz w szoku. Inni komentowali, że to będzie piekło na ziemi.....



Prezentacja techniczna

Koncepcja systemu zarządzania ruchem (PDF)

Koncepcja kompleksowego zarządzania ruchem w mieście po wybudowaniu tunelu, to opracowanie Miasto Świnoujście zleciło w czerwcu ubiegłego roku firmie Via Vistula z Krakowa – jak ustanowiono w warunkach umowy stanowić miało „zintegrowane i elastyczne narzędzie do realizacji założeń polityki transportowej w mieście Świnoujście z uwzględnieniem posiadanego przez miasto modelu makroskopowego systemu transportowego oraz prognoz uwzględniających zmiany.” Podstawową zaś zmianą w tym systemie transportowym Świnoujścia będzie powstanie stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w postaci tunelu i pozostawienie przeprawy promowej "Świnoujście – Warszów" (promy typu BIELIK).”

Niestety prezentacja nie spotkała się z oczekiwanym zainteresowaniem. W środę o godz. 16:00 do sali MDK przybyło kilu urzędników (w tym prezydent J. Żmurkiewicz, B. Michalska), czterech radnych (J. Agatowska, St. Bartkowiak, D.Mikulska i L.Waga) oraz ok. 20 mieszkańców.

Wszyscy usłyszeli to samo. Usłyszeli jednak nie poważną propozycję układu komunikacyjnego dla miasta, które stoi przed swoim największym historycznie wyzwaniem jakim jest otwarcie tunelu, przez który istnieje ryzyko, że miasto zostanie zalane potokiem samochodów - ale wiązankę niespójnych i oderwanych od lokalnej rzeczywistości pomysłów!

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Duże zdziwienie wzbudziła informacja, która wyszła w trakcie dyskusji z pytania zadanego przez red. Krzysztofa Nowaka, że tak naprawdę to firma Via Vistula oparła swoje pomysły na oczekiwaniach Urzędu Miasta przekazanych przez naczelnika Wydziału Inżyniera pana Rafała Łysiaka. A radna Agatowska stwierdziła wprost, że do rekomendowanego projektu wpisano po prostu wszystkie dotychczasowe działania miasta, które były wcześniej realizowane - więc żadnej nowej koncepcji komunikacyjnej, która rozwiązywałaby problemy z poruszaniem się po mieście, ta przedłożona koncepcja po prostu nie przedstawia oprócz wskazania dodatkowo kilku ulic, które firma chce przerobić na jednokierunkowe i jeszcze bardziej utrudnić ludziom poruszanie się po mieście. Czy policzyliście państwo nasz czas, który będziemy marnowali na bieganie po mieście czy stanie w korkach? my tutaj wszyscy pracujemy w obsłudze handlu i turystów, tu każdy się spieszy i dlatego potrzebujemy samochodów - argumentowała radna Agatowska. Odpowiedzi jednak nie otrzymała.

Radny Stanisław Bartkowiak uderzył w sedno problemu: do tej pory pewną barierą dostępu komunikacyjnego w Świnoujściu dla mieszkańców i turystów była przeprawa promowa, teraz państwo chcecie zaproponować, żeby ograniczyć dostęp w samym mieście. Jaka to zmiana dla użytkowników dróg? - stwierdził Bartkowiak.

Jeden z mieszkańców zabierających głos powiedział najbardziej dosadnie: Mamy dość ulic jednokierunkowych i jeżdżenia w kółko. Przestańcie robić te jednokierunkowe ulice! Przedstawioną Koncepcję skrytykował również Andrzej Lebdowicz Prezes Północnej Izby Gospodarczej zrzeszającej lokalnych przedsiębiorców.

Zadawanie pytań i wyrażanie opinii trwało około godziny. Odpowiedzi na podstawowe dla mieszkańców: jak poradzić sobie na naszych z nieuniknionym napływem pojazdów po otwarciu tunelu - niestety zabrakło.

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Jak się okazało Via Vistula potrzebowała ponad roku oraz 85 000 złotych aby poinformować władze i mieszkańców, że po otwarciu tunelu ruch zwiększy się na tyle, iż potrzebne będą zmiany. Jakie? Zdaniem projektantów-najważniejszymi będzie konieczność pozostawienia samochodów w garażach i na parkingach i ... chodzenie pieszo lub przesiadka na rowery.

Autorzy koncepcji wymienili potencjalne skutki napływu strumienia pojazdów korzystających z tunelu na ulice miasta. Przedstawili także główne ciągi komunikacyjne wiodące z centrum do dzielnicy nadmorskiej. Dowiedzieliśmy się (czego prawdopodobnie nikt nie wiedział wcześniej(!?), że główne strumienie pojazdów docierają z centrum miasta nad morze ulicami chrobrego, Piłsudskiego i Matejki oraz, że po otwarciu stałej przeprawy może ich być… znacznie więcej. Aby rozwiązać niedogodności płynące z tego faktu w koncepcji przedstawiono propozycje zmiany wielu z nich w ciągi .... jednokierunkowe!

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/62744/