Na najbliższej sesji radni wypowiedzą się w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu na rok 2020.
Poniżej stawki zapisane w projekcie uchwały:
1) rower lub motorower:
a) za usunięcie – 70 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 21,00 zł;
2) motocykl:
a) za usunięcie – 160,00 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 21,50 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
a) za usunięcie – 440,00 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 40,00 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
a) za usunięcie – 600,00 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 52,30 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t:
a) za usunięcie – 800,00 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 73,80 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
a) za usunięcie – 1000,00 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 123,00 zł;
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
a) za usunięcie – 1120,00 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 123,00 zł.
Koszty powstałe po wydaniu dyspozycji usunięcia pojazdu, od wykonania której odstąpiono wskutek ustania przyczyn usunięcia, obejmują 70% opłaty określonej wyżej – czytamy w projekcie uchwały.
Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych należy do zadań własnych powiatu. Maksymalne stawki opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy i są ogłaszane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych – czytamy w uzasadnieniu uchwały. - Obwieszczeniem z dnia 1 sierpnia 2019 r. Minister Rozwoju i Finansów ogłosił maksymalne stawki opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów na rok 2020 (M.P.2019.735). Stawki opłat mają rekompensować wydatki Gminy Miasta Świnoujście na realizację zadań w omawianym zakresie.
Zobaczcie, jak ustalono stawki!
Dla ustalenia cen rynkowych obowiązujących w powiecie świnoujskim przeprowadzono rozeznanie rynku – czytamy dalej w uzasadnieniu. – Przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie holowania pojazdów i/lub prowadzenia parkingów zaproszono do przedstawienia cen za usługi holowania i przechowywania pojazdów usuniętych z drogi na podstawie art.130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Otrzymano dwie odpowiedzi. W uchwale zapisano średnią arytmetyczną wysokości stawek uzyskanych od przedsiębiorców w odniesieniu do poszczególnych grup pojazdów, a gdy otrzymane wartości były wyższe niż stawki zamieszczone w obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Finansów, wówczas w uchwale przyjmowano stawkę maksymalną wynikającą z obwieszczenia. Z przeprowadzonego rozeznania rynku usług holowania i przechowywania pojazdów wynika, iż w naszym powiecie ceny kształtują się na niższym poziomie niż stawki przewidziane w obwieszczeniu.
Na maksymalnym poziomie nie ustalono wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów żadnej z grup wymienionych w obwieszczeniu. Zmniejszeniu w porównaniu z rokiem 2019 uległa wysokość opłaty za roweru, motocykla, pojazdu o masie całkowitej do 3,5 t, pojazdu o masie od 3,5 t do 7,5 t, pojazdu o masie od 7,5 t do 16 t oraz za usunięcie pojazdu o masie całkowitej powyżej 16 t i pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne - czytamy w uzasadnieniu. - Zgodnie z treścią art. 130a ust. 6 ww. ustawy wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, nie może być wyższa niż maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu określona w powyższym artykule. Proponuje się, aby koszty te pozostały w wysokości 70% kwoty opłat.
Co na to radni? Zobaczymy w czwartek.