iswinoujscie.pl • Sobota [10.08.2019, 20:14:33] • Świnoujście

Rozwój? Jakim kosztem?

Rozwój? Jakim kosztem?

Autor: anekoho( fot. Fotolia.com )

Czy budując terminal kontenerowy, zaspakajając tym potrzeby obecnego pokolenia, nie umniejszamy szans przyszłych pokoleń? Dotychczasowa akcja informacyjna ZMPSiŚ i administracji publicznej nie dają odpowiedzi na fundamentalne pytanie.

Zakładając jakość życia na poziomie, na jaki pozwala obecny rozwój cywilizacyjny, koniecznym jest zadawanie licznych pytań o zrównoważony rozwój Świnoujścia, 44 wysp i Zatoki Pomorskiej. W tym przypadku jest to pytanie dotyczące terminalu kontenerowego: Czy budując terminal kontenerowy, zaspakajając tym potrzeby obecnego pokolenia, nie umniejszamy szans przyszłych pokoleń?

W Świnoujściu mamy doświadczenie w takich sprawach. Obecne pokolenie, wiele obiecując, wybudowało terminal LNG. Rozbudowuje także kurort. Młodzi mówią nam ”sprawdzam” pytając: ”…z tego co obiecaliście wczoraj, ile zrealizowaliście do dzisiaj?”. Co odpowiadamy? Lawirujemy, mówiąc, ”… to jest bezbrzeżnie skomplikowane. Taki jest świat. Kruche bezpieczeństwo…”

Wyobraźmy sobie i spróbujmy odpowiedzieć na Eko-Pipi pytania naszych wnuków i prawnuków. Co im odtweetujemy?

”Kusiliśmy Chińczyków z ich kontenerami z jedwabnego szlaku. Blokowaliśmy rosyjsko- niemiecki nordstream, który koliduje z zanurzeniem największych kontenerowców. Zapraszaliśmy amerykańskich sojuszników do wyładunku ich kontenerów ze sprzętem wojskowym… Albo coś bardzo aktualnego, parafrazując urzędnika miasta, napiszemy że było to ”…świadome wprowadzenie ”dominanty sensorycznej” aby stworzyć wizualną, dźwiękową, klimatyczną przeciwwagę dla Natury 2000 w delcie 44 wysp i Zatoce Pomorskiej…”.

Czy nasze dzieci, wnuki, prawnuki ”kupią” taki bełkot?!

Rząd Polski, w ”Programie rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 ( z perspektywą do 2030 roku) deklaruje, że ”potrzeby obecnego pokolenia, będą realizowane bez umniejszania szans przyszłych pokoleń” oraz, że będzie ”postrzeganie procesów rozwojowych w kontekście ich znaczenia dla obywateli”.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ), będący spółką Skarbu Państwa, w swojej strategii obwieszcza wizję, iż :”Szczecin i Świnoujście wiodącymi portami na Bałtyku”. Także, że ”kluczowe znaczenie dla rozwoju portów mają m. in.: budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu z nabrzeżem o głębokości 17 m”. Strategia rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu do 2027 roku została przygotowana w oparciu o diagnozę uwarunkowań rynkowo prawnych.

Dotychczasowa akcja informacyjna ZMPSiŚ i administracji publicznej dotycząca terminalu kontenerowego, np. spotkanie z mieszkańcami miasta, materiał informacyjny np. „Najpierw powstał port, później zbudowano miasto…”, inne materiały informacyjne dostępne na stronach internetowych www.port.szczecin.pl, swinoujscie.pl nie dają odpowiedzi na fundamentalne pytanie dotyczące zrównoważonego rozwoju Świnoujścia, 44 wysp i Zatoki Pomorskiej: Czy budując terminal kontenerowy, zaspakajając tym potrzeby obecnego pokolenia, nie umniejszamy szans przyszłych pokoleń?

Mieszkaniec

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/61363/