iswinoujscie.pl • Czwartek [13.06.2019, 08:13:25] • Świnoujście

Niemieccy sąsiedzi gratulują nam budowy tunelu ale obawiają się gwałtownego wzrostu liczby samochodów na wyspie

Niemieccy sąsiedzi gratulują nam budowy tunelu ale obawiają się gwałtownego wzrostu liczby samochodów na wyspie

fot. Sławomir Ryfczyński

Kilkunastoosobowa delegacja Parlamentu Związkowego, sąsiadującego ze Świnoujściem niemieckiego landu Meklemburgii Pomorza Przedniego odwiedziła we środę, 12 czerwca nasze miasto. Głównym celem tej wizyty było wspólne posiedzenie z radnymi komisji Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego. Swój pobyt goście rozpoczęli jednak od wizyty na Terminalu LNG. Wkrótce potem, w sali konferencyjnej Urzędu Miasta rozpoczęło się spotkanie polskich i niemieckich samorządowców. Najważniejszym jego celem było przekazanie sąsiadom informacji na temat rozpoczynającej się inwestycji budowy tunelu pod Świną.

Spotkanie odbyło się w sali konferencyjnej Urzędu Miasta gdzie zwykle obraduje Rada Miasta. Gości powitały zastępca prezydenta Barbara Michalska oraz Przewodnicząca Rady Miasta Elżbieta Jabłońska. W grupie gości przeważali członkowie Komisji ds Energii, Infrastruktury i Cyfryzacji Parlamentu Meklemburgii.

Zanim przedstawiciele Świnoujścia zaczęli odpowiadać na nurtujące ich pytania, niemieccy parlamentarzyści wysłuchali informacji Anny Prejzner -naczelnika Wydziału Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych. W pierwszej kolejności naczelnik omówiła całą historię starań o budowę tunelu. Goście dowiedzieli się od niej też m.in., że trwają obecnie przygotowania do budowy. Najważniejszym będzie wybudowanie maszyny drążącej dla Świnoujścia. Rządzenie TBM (Tunel Bor Machine) ma rozpocząć pracę w Świnoujściu 17 marca 2021 roku.

Niemieccy sąsiedzi gratulują nam budowy tunelu ale obawiają się gwałtownego wzrostu liczby samochodów na wyspie

fot. Sławomir Ryfczyński

Kolejne parametry naszego tunelu jakie przedstawiła naczelnik to jego przepustowość, która szacowana jest na 930 samochodów na godzinę.

„W związku z tak dużym strumieniem pojazdów jaki będzie mógł przemieszczać się na wyspę, już dziś myślimy o tym by zmieniać przyzwyczajenia kierowców. Planujemy budowę parkingów buforowych i chcemy by jak najwięcej gości przesiadało się, przed wjazdem na wyspę, na rowery”-zapewniała Anna Prejzner.

Dr Wolfgang Weis mówił z kolei o obawach związanych z powstaniem tunelu po stronie niemieckiej. Przypomniał, że mieszkańcy niemieckich miejscowości obawiają się poważnego zakorkowania się dróg na wyspie. Kolejni jego rodacy dopytywali czy strona polska posiada już analizy dotyczące prognozowanego udziału samochodów ciężarowych w ogólnym strumieniu pojazdów korzystających z tunelu.

Niemieccy sąsiedzi gratulują nam budowy tunelu ale obawiają się gwałtownego wzrostu liczby samochodów na wyspie

fot. Sławomir Ryfczyński

Te obawy starała się uspokoić zastępca prezydenta Barbara Michalska.

„Po stronie niemieckiej są ograniczenia tonażowe dla samochodów poruszających się po drogach Uznamu” - tłumaczyła. Dlatego, zdaniem zastępczyni Janusza Żmurkiewicza, tranzyt ciężkich pojazdów przez stałą przeprawę nam nie grozi.

„Nam też nie zależy żeby rozjechały nas ciężarówki. Dlatego ustanawianie szlaku tranzytowego z Hamburga do Gdańska przez tunel w Świnoujściu w ogóle nas nie interesuje”-podkreśliła. Niemieccy goście dopytywali jednak uparcie: ”Ile będzie samochodów osobowych i ciężarowych w tunelu? W odpowiedzi usłyszeli prognozę:”Ciężarówki w tunelu stanowić powinny kilka do, maksymalnie kilkunastu procent całego strumienia pojazdów. Ich ruch będzie związany niemal wyłącznie z dostawami do miasta.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/60491/