Dyrektor Marek Trojnar o planach budowy terminalu kontenerowego:„nie chcemy korzystać ze specustawy, wolimy rozmawiać!”
fot. iswinoujscie.pl
W niedzielę w sali teatralnej Miejskiego Domu Kultury doszło do zapowiadanego spotkania przedstawicieli Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. z mieszkańcami. Tematem były kontrowersyjne plany budowy terminala Kontenerowego na prawobrzeżnej plaży w Świnoujściu. Na sali pojawiło się znacznie mniej mieszkańców niż można było się spodziewać jednak dyskusja była ożywiona, momentami wręcz gorąca. Spotkanie prowadził szczeciński dziennikarz, znany także w Świnoujściu, do niedawna dyrektor marketingu w Radiu Szczecin Piotr Sikora. Zarząd Portu Szczecin i Świnoujście S.A. reprezentowali: dyrektor Marek Trojnar - szef biura strategii i rozwoju portów, Maciej Adamkiewicz-szef biura zarządzania gruntami i nieruchomościami oraz Beata Płatkowska -kierownik ochrony środowiska i bhp.
Po niedawnej, niedostępnej dla mieszkańców prezentacji projektu na pokładzie statku „Odra Queen" (19 maja br) tym razem Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zaprosił wszystkich zainteresowanych mieszkańców. Informacje zostały rozplakatowane w mieście. Jak na tak istotną sprawę dla przyszłości miasta, frekwencja była mizerna. Bardzo prawdopodobne, że wpływ na to miała niefortunna data i godzina - niedziela, godz. 12:00.
Nie zabrakło jednak osób od początku zaangażowanych w sprawę, protestujących przeciwko budowie jak i tej budowy zwolenników. I choć zapowiadane jest także podobne spotkanie także na Warszowie to właśnie z prawobrzeża przybyła aktywna grupa. Reprezentująca Zarząd Osiedla Warszów Dorota Turlejska i Gabriela Markowiak przypomniały, że to to gremium podjęło uchwałę wyrażający zdecydowany sprzeciw wobec prezentowanych planów portu.
Odnosząc się do tego, dyrektor pionu rozwoju portów Marek Trojnar uznał przyjęcie takiego stanowiska za przedwczesne.
„Przyjmując swoją uchwałę nie znaliście żadnych szczegółów dotyczących planowanej inwestycji czyli głosowaliście na zasadzie: „Nie chcemy i już"- ocenił stanowisko zarządu osiedla dyrektor portu.
Wzbudziło to jednak oburzenie zebranych, gdyż sama koncepcja mimo upływu kilku lat jej przygotowywania, nadal jest nawet w ocenie przedstawicieli portu również ciągle w sferze przygotowywania i może jeszcze ulec zmianom.
fot. iswinoujscie.pl
Jednocześnie Marek Trojnar odpierał zarzuty dotyczące niechęci podjęcia merytorycznej dyskusji w temacie i załatwienia sprawy po swojemu, wbrew woli lokalnej społeczności":
„Gdybyśmy chcieli skorzystać ze specustawy tobyśmy tu z państwem nie rozmawiali"- zapewnił.
Po raz pierwszy w kontekście planowanej budowy padły w niedzielę deklaracje dotyczące ewentualnych rekompensat dla mieszkańców. Prezes Marek Trojnar zapewnił, że rekompensaty, podobnie jak to było w przypadku inwestycji Polskiego LNG będą zrealizowane - nie określił jednak jakie. Stwierdził tylko, że będzie to rolą Inwestora, którego ..... jeszcze nie ma, choć Zarząd Portów wysyła listy intencyjne. Zachęcił także, by jak najszybciej przystąpić do stworzenia opracowania, w którym znalazłyby się zadania, które lokalna społeczność widziałaby jako formę rekompensat za straty poniesione wyniku inwestycji.
Nie będzie to jednak łatwe ponieważ, jak wynika z przedstawionych przez dyrektora informacji, port jest wciąż na etapie przygotowania koncepcji inwestycji, która może ulec zmianie gdyż ewentualny Inwestor może mieć swoje oczekiwania i żądania.
Co zatem można już dziś powiedzieć o terminalu kontenerowym w Świnoujściu-o ile wizja portu zostanie wcielona w życie? Według zapewnień przedstawicieli portu, w części lądowej inwestycja zajmie ok 68 hektarów, dodatkowe hektary znajdą się na pirsie na Morzu Bałtyckim. Budowa potrwa 5 lat. I musi być ściśle powiązana z budową drogi S3, aż do Czech, bo bez nowej drogi i linii kolejowej trudno będzie wywozić kontenery z Terminala. W ramach inwestycji powstanie również nowa droga dojazdowa do Terminala oraz ścieżka rowerowa. Ścieżki dla rowerzystów nie będą przecinały się z siecią drogową i kolejową. Powstać mają bezkolizyjne dwupoziomowe krzyżówki. Na terenie przylegającym do terminalu zaplanowano nowe parkingi. Osobny będzie przeznaczony dla samochodów załogi, gdzie indziej parkować będą TIR-y z kontenerami, a zupełnie osobno planuje się parking dla mieszkańców, którzy będą korzystać z sąsiedniej plaży, która ma być dostępna ok. 2 km dalej. Sam pirs na plaży ma zajmować 1083 m., ma również wychodzić ok. 3 km w Morze.
fot. iswinoujscie.pl
Zarząd portu pragnie by w Świnoujściu powstał kontenerowy hub czyli jeden z centralnych na naszym wybrzeżu punktów magazynowania, przeładunków i dystrybucji kontenerów. Jak podkreślali goście, obecnie na Bałtyku pomiędzy Gdańskiem, a Hamburgiem brakuje takiej bazy. ZMPSŚ wyraża oczekiwanie, że nasz port zgarnąłby w tym momencie „całą pulę" zapotrzebowania na przeładunki tego segmentu w regionie.
- „To gwarancja sukcesu i opłacalności inwestycji" - podkreślali goście.