iswinoujscie.pl • Środa [05.06.2019, 15:39:48] • Świnoujście

Zagrażają nam turyści i port

Zagrażają nam turyści i port

fot. Organizator

Rozwój turystyki i dalszy rozwój bazy portowej będzie powodował jeszcze większe problemy komunikacyjne z dojazdem do Świnoujścia i poruszaniem się po samym mieście. Tę złowieszczą prognozę czytamy w opracowaniu przygotowanym na zlecenie miasta.

Na zlecenie miasta firma 2BA Doradztwo Strategiczne z Nysy opracowała S­­trategię Rozwoju Turystyki dla Miasta Świnoujście na lata 2019-2029.

Świnoujście położone jest na obrzeżu Polski. Odizolowanie miasta związane z jego położeniem na wyspach starają się niwelować inwestycje rozwijające transport morski i rozwój portu – czytamy w opracowaniu. – Port w Świnoujściu obok portu morskiego w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie został uznany za port o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Dzięki tym inwestycjom skomunikowanie miasta z aglomeracjami zachodniej Polski drogą S3 (część E65) oraz magistralą kolejową E–59 przez Szczecin, Poznań do Wrocławia i dalej oraz CE-59 do Wrocławia pozwala dogodnie dojechać do Świnoujścia.

Powstałe rozwiązania komunikacyjne na potrzeby ruchu towarowego kolidują ze wzmożonym ruchem turystycznym, ponieważ w obu dziedzinach następuje gwałtowny rozwój – czytamy dalej. – Planowane inwestycje związane z rozbudową portu (rozbudowa terminalu LNG, terminalu promowego, budowa portu kontenerowego) oraz nowe rozwiązania komunikacyjne (tunel pod Świną, rozbudowa drogi S3 oraz modernizacja linii kolejowej nr 401) stanowić będą w ciągu najbliższych lat dalsze niedogodności dla turystów i duże wyzwanie planistyczno-organizacyjne dla władz miasta.

Ciekawy obraz daje przedstawiony w strategii rysunek dostępności kolejowej do Szczecina w 2018 r.

Połączenia kolejowe i autobusowe ulegają sezonowym wahaniom jednakże dynamiczny i stały rozwój infrastruktury portowej i turystycznej sprzyja rozwojowi połączeń autobusowych i kolejowych – czytamy w strategii. - Dostępność transportowa z dużych ośrodków miejskich, skąd przyjeżdżają turyści: Poznań, Wrocław jest dobra, gorsza z Warszawy. Dostępność ta winna być jednak rozważana w kontekście liczby potencjalnych klientów.

Infrastruktura komunikacyjna w Świnoujściu – piszą autorzy strategii – jest związana przede wszystkim z ilością dróg, parkingów oraz miejską komunikacją. Ograniczony obszar miasta przy dynamicznie rosnącej bazie noclegowej i perspektywie zwiększenia ruchu po wybudowaniu tunelu pod Świną powoduje konieczność dokonania analiz uwarunkowań odnośnie systemów transportu publicznego ze szczególnym uwzględnieniem systemów transportu elastycznego.

Elastyczne systemy transportu publicznego to uzupełnienie istniejącego systemu transportu publicznego - stosowane w Niemczech, Szwajcarii czy Francji. Kiedy mieszkańcy mają problem z dostępem do regularnego transportu, organizowany jest tzw. autobus obywatelski. Może być on ujęty w rozkładzie jazdy (zatrzymuje się na przystankach), ale uruchamia się go, kiedy zgłoszą się chętni by nim podróżować w jakimś terminie.

W Świnoujściu zarejestrowanych jest ok. 27 tys. samochodów – czytamy w strategii. – Od 2016 r. w mieście powstało 136 ogólnodostępnych miejsc parkingowych, a w budowie jest 450 miejsc, m.in. przy ulicach Karsiborskiej (171 miejsc), Legionów (180 miejsc), Bałtyckiej (108 miejsc). W planach jest połączenie parkingu przy ul. Barlickiego z dworcem PKP, dworcem komunikacji autobusowej i przystani promowej kładką nad torami i ul. Dworcową – czytamy dalej. –Te zmiany są szczególnie istotne w kontekście budowy tunelu pod Świną, a tym samym potrzebą organizacji nowych linii komunikacyjnych łączących lewobrzeże i prawobrzeże miasta.

Wnioski autorów opracowania nie są optymistyczne: „ Rozwój turystyki i dalszy rozwój bazy portowej już powoduje i będzie powodował jeszcze większe problemy komunikacyjne dojazdu do Świnoujścia i poruszania się po samym mieście. Władze samorządowe powinny wypracować system transportu publicznego ze szczególnym uwzględnieniem transportu elastycznego."

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/60361/