Uczniowie i studenci (do 26 roku życia) mogą skorzystać z programu Kultura Dostępna – Muzea za złotówkę (bilet do każdego z gmachów: 1 zł).
Poniżej prezentujemy zestawienie wszystkich ekspozycji wraz z krótkimi opisami.
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE
ul. Wały Chrobrego 3
WYSTAWY CZASOWE:
SZTUKA SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. MALARSTWO NA BORNHOLMIE W XIX I XX WIEKU
Dania znajduje się w czołówce Światowego Raportu Szczęścia. Duńczycy słyną z umiejętności osiągania tego stanu, podobnie jak ze świetnego designu. Pamiętając o tym, na wystawie zaprezentowano właśnie, w jaki sposób Duńczycy rozumieją szczęście, oraz jaką rolę w tym kontekście odgrywa ich rodzima sztuka. Na wystawie można zobaczyć prawie 100 prac duńskich artystów ze zbiorów Bornholms Kunstmuseum – wśród nich dzieła takich twórców jak: Kristian Zahrtmann, Richard Mortensen (zwany czasem duńskim Wassilym Kandinskym); Edvard Weie, Olaf Rude, Oluf Høst, czy Niels Lergaard.
INSPIROWANI NATURĄ. RĘKODZIEŁO INDIAN AMAZONII. W HOŁDZIE BORYSOWI MALKINOWI
Prezentowane na wystawie eksponaty i fotografie, wykonane przez Borysa Malkina, reprezentują ponad 20 różnych grup indiańskich, m.in. Ye'kuana, E'ñepá, Piaroa i Hoti z Wenezueli, Shipibo i Campa z Peru, Kofán z Kolumbia i Ekawdoru, Carajá i Tapirape z Brazylii oraz Tukúna z Brazylii, Peru i Kolumbii. Wystawa ma na celu ukazanie rzemiosła Indian Amazonii z perspektywy otaczającej ich natury, wpływającej na charakterystyczny kształt ich kultury. Ukazane eksponaty poprzez ornamentykę i kompozycję opowiadają również historie związane z indiańską kosmologią i mitologią.
WYSTAWY STAŁE:
ANTYCZNE KORZENIE EUROPY. SZCZECIŃSKA KOLEKCJA DOHRNÓW
Wystawa prezentuje największą w Europie kolekcję rekonstrukcji słynnych antycznych posągów z brązu, uzupełnioną dziełami ceramiki antycznej. Jej niezwykłość polega nie tylko na wielkości, lecz także na wyjątkowym związku dzieł z przestrzenią, w której są prezentowane. W opisach obiektów uwzględnione zostały – obok zagadnień autorstwa oraz miejsca i czasu powstania dzieł – także wątki mitologiczne, wyjaśnienie imion postaci i ich mitologicznych funkcji, jak również najistotniejsze odniesienia do literatury pięknej.
W AFRYKAŃSKIEJ WIOSCE
Na wystawie przedstawiono codzienne życie na afrykańskiej sawannie, z dala od wielkich miast i ruchliwych dróg, które toczy się pomiędzy przestrzenią prywatną a publiczną. Część prywatną wyznaczają zagrody ludów Lobi z Burkina Faso oraz Somba z Beninu, zupełnie różne w formie i konstrukcji. Targowisko rozlokowane pomiędzy zagrodami reprezentuje przestrzeń publiczną.
SZTUKA AFRYKI – MIĘDZY MASKĄ A FETYSZEM
Przedmioty kwalifikowane jako dzieła sztuki afrykańskiej rzadko pełnią w Afryce funkcje estetyczne. Są bowiem ściśle związane ze sferą wierzeń, religii i ezoterycznych rytuałów. Maska jest w Afryce ważnym i trwałym elementem kultury. Jako wytwór materialny dla Afrykańczyka nie ma większej wartości. Dopiero założona na twarz, przemienia właściciela w ducha lub mityczną postać. Nigdy nie funkcjonuje samodzielnie, towarzyszą jej zawsze określone rekwizyty oraz pokrywający całe ciało strój.
DZIECI MAGII. AFRYKAŃSKIE LALKI I MARIONETKI
Nowa wystawa stała zbiorów Działu Kultur Pozaeuropejskich Muzeum Narodowego w Szczecinie poświęcona jest afrykańskiemu teatrowi lalek – zjawisku mocno zakorzenionemu w tradycji wielu społeczności zamieszkujących Czarny Kontynent. Na wystawie „Dzieci magii" można podziwiać ok. 200 afrykańskich lalek teatralnych pochodzących z Mali, Nigru, Nigerii, Wybrzeża Kości Słoniowej, Togo, Beninu, Rwandy, Tanzanii, Demokratycznej Republiki Konga, Tunezji, Kamerunu, Kongo, Gabonu. Część z nich (Bozo i Bamana z Mali, Mbochi z Kongo oraz Hausa z Nigru i Nigerii) pokazana została w formie zainscenizowanych spektakli.
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH
ul. Staromłyńska 27
WYSTAWY CZASOWE:
ŚWIĘTOWANIE. ZABYTKI OBRZĘDOWOŚCI RODZINNEJ I DOROCZNEJ
Opowieść o świętowaniu ma układ kalendarza. W porządku chronologicznym przedstawione są rodzime tradycje związane z najważniejszymi świętami kościelnymi: Bożym Narodzeniem i Wielkanocą, ale także z innymi ważnymi uroczystościami dorocznymi – dożynkami czy okresem zadusznym. W ten chronologiczny kontekst wpleciona jest druga narracja, odnosząca się do najważniejszych wydarzeń w życiu jednostki: narodzin, małżeństwa i śmierci.
WYSTAWY STAŁE:
ZŁOTY WIEK POMORZA. SZTUKA NA DWORZE KSIĄŻĄT POMORSKICH W XVI I XVII WIEKU
Wprawdzie po wygaśnięciu dynastii w 1637 roku spuścizna po książętach została podzielona między ich spadkobierców i w dużej mierze rozproszona, jednak dzieła sztuki, które zachowały się do dzisiaj i są prezentowane na wystawie, dają świadectwo niezwykłego znaczenia pomorskiego dworu książęcego jako ośrodka kultury i sztuki późnego renesansu. Kolekcja szczecińskiego muzeum jest największym istniejącym zbiorem związanym z działalnością mecenasowską książąt z dynastii Gryfitów. Na wystawie można będzie obejrzeć obrazy, rzeźby oraz wyroby rzemiosła artystycznego. Jednym z najcenniejszych spośród prezentowanych obiektów jest Portret Filipa I pędzla Lucasa Cranacha Młodszego z 1541 roku.
STARE SREBRA
Wystawa prezentuje wyroby złotnicze ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Układ wystawy pozwala prześledzić mody i nurty w złotnictwie europejskim od średniowiecza do secesji. Piękne, wykonane ze szlachetnych kruszców przedmioty są też świadectwem niezwykłych umiejętności dawnych mistrzów.
GABINET POMORSKI. W ZWIERCIADLE MONET, BANKNOTÓW I PIECZĘCI
"Gabinet Pomorski..." to nowa wystawa stała ze zbiorów Działu Numizmatyki Muzeum Narodowego w Szczecinie prezentująca historię pomorskich monet, banknotów i pieczęci. W ich treść wpisane jest zarówno panowanie książęcej dynastii Gryfitów, jak i władztwo królów szwedzkich i pruskich, elektorów brandenburskich oraz cesarzy niemieckich. Te małe krążki poza swoimi podstawowymi funkcjami – środka wymiany i środka uwierzytelniającego dokument, są grupą bardzo bogatą w warstwę wizualną. Dziś, gdy straciły swe praktyczne znaczenie pozostają świadectwem minionych wydarzeń i idei – zwierciadłem pomorskiej historii.
LAPIDARIUM
Rzeźby "Mojżesz" Bernharda Bleekera oraz "Fryderyk II Wielki" Johanna Gottfrieda Schadowa
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
ul. Staromłyńska 1
WYSTAWY CZASOWE:
ANYWHERE, BUT HERE / 5. MEDIALNY STAN WYJĄTKOWY
Idea projektu „Anywhere, but Here" to próba przeniesienia się w odległe miejsce by zobaczyć siebie patrzących w lustro. Zobaczyć siebie ze swoimi wyobrażeniami, ideami, marzeniami. Zmiana punktu obserwacji może być czysto mentalna lub wirtualna, związana z badaniami antropologicznymi, lingwistycznymi, historycznymi, bądź fizyczna, związana z doświadczeniem podróży. Może, albo powinna łączyć w sobie wiele metod. Odnalezienie „odległego punktu obserwacji" wydaje się ważne nie dlatego, by poznać świat, czy go kontrolować, ale w nim zamieszkiwać i być.