Czy dobrze widzisz za kierownicą?
Czas reakcji kierowcy w 90% jest zależny od wzroku. Gorsza jakość widzenia przekłada się na spowolnioną reakcję prowadzącego auto, która w wielu przypadkach jest przyczyną zagrożenia w ruchu drogowym. Trudne warunki atmosferyczne lub nadmiar bodźców często powodują duży dyskomfort u osób kierujących samochodem. W przypadku nocnej jazdy potencjał kierowcy dodatkowo może być ograniczony przez zmęczenie oraz nadmierny wysiłek, jaki wzrok wykonuje po zmroku.
Podczas prowadzenia auta niezmiernie ważne są: ostrość widzenia, widzenie stereoskopowe, które odpowiada za prawidłowe ocenianie odległości do widzianych przedmiotów, szerokość pola widzenia, rozpoznawanie barw oraz tzw. widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienia. Niewyraźne widzenie, objawy dekoncentracji, trudności w rozróżnianiu barw czy kształtów powinny skłonić każdą osobę prowadzącą samochód do wizyty kontrolnej u specjalisty w celu zbadania wzroku.
Efekt olśnienia – największy wróg kierowców
Źródła intensywnego światła i jego odbicia to jeden z podstawowych problemów dotykających osoby kierujące pojazdami po zmierzchu. Jazda samochodem przy słabej widoczności lub po zmroku jest dla wielu osób trudna, ponieważ nowoczesne reflektory samochodowe LED i ksenonowe poprzez duże natężenie emitowanego światła oślepiają użytkowników dróg jadących z przeciwka.
Aż 75% kierowców skarży się na olśnienia i deklaruje gorsze widzenie po zmroku. Efekt olśnienia ma miejsce wówczas, gdy w polu obserwacji pojawiają się nadmiernie jaskrawe pola lub gdy występują silne kontrasty pomiędzy jaskrawymi i ciemnymi polami.
Efekt olśnienia to główna przyczyna dyskomfortu, może powodować ograniczenie zdolności widzenia, zwłaszcza rozpoznawania szczegółów. Kierowca w takich warunkach może doświadczyć pogorszenia percepcji głębi i obniżenia zdolności rozróżniania kolorów oraz widzenia peryferyjnego.
Konieczność przenoszenia wzroku na obiekty w różnej odległości
Przenoszenie wzroku z obiektów znajdujących się w oddali na te w bliskiej odległości to kolejne wyzwanie dla wzroku kierowcy. Układ wzrokowy zmuszany jest do nieustanego i wytężonego wysiłku oraz przetwarzania ogromnych ilości informacji. Jest to problem zwłaszcza dla starszych kierowców. Po 40 roku życia zachodzi naturalny proces starzenia się narządu wzroku zwany prezbiopią. Soczewka oka, która dotychczas cechowała się elastycznością, mogła zmieniać swój kształt w zależności od odległości obserwowanych przedmiotów, wraz z wiekiem stopniowo traci zdolność akomodacji i nie jest już w stanie z taką łatwością reagować na zmieniające się położenie obiektów oraz dostosowywać ostrości widzenia do aktualnych warunków. W takim wypadku wskazane są okulary progresywne.
Nawigacja – niezbędny pomocnik w drodze czy nieprzyjaciel oczu?
Dodatkowym utrudnieniem dla oczu jest wysokoenergetyczne światło niebieskie emitowane przez urządzenia zainstalowane w samochodzie, na przykład przez nawigację. Wysokoenergetyczne światło niebieskie to rodzaj promieniowania emitowanego przez wszelkiego rodzaju urządzenia cyfrowe i wyświetlacze - smartfony, GPSy, tablety i monitory LCD/LED, telewizory i laptopy. Długotrwała ekspozycja na jego działanie może powodować przemęczenie oczu.
Okulary dostosowane do jazdy
Odpowiedzą na problemy z prawidłowym widzeniem podczas prowadzenia samochodu są soczewki dedykowane dla kierowców dopasowane do indywidulanych potrzeb. Należy zwrócić szczególną uwagę na ich jakość, ponieważ nie każde zapewnią optymalną ostrość widzenia. Okulary dla osób kierujących pojazdem powinny zagwarantować szybkie i płynne przenoszenie wzroku na różne odległości, wyraźne i ostre widzenie oraz redukcję efektu olśnienia.
„Niezwykle ważne jest, aby soczewki poprawiały kontrast i jakość widzenia nawet przy bardzo słabym oświetleniu oraz w trudnych warunkach atmosferycznych, w czasie opadów deszczu, śniegu czy mgły. Istotna jest także szerokość pola widzenia. Im szersze pole widzenia, tym większa szansa, że nic nie ujdzie naszej uwadze. Soczewki dla kierowców powinny być wyposażone w filtry: Glare Filter redukujący efekt olśnienia przeciwdziałający oślepieniu wywołany przez światła samochodów nadjeżdżających z przeciwka, filtr selektywnie blokujący wysokoenergetyczne światło niebieskie emitowane przez urządzenia znajdujące się w samochodzie oraz powłokę antyrefleksyjną redukującą uciążliwe odblaski i refleksy. Osoby zmagające się z prezbiopią również mogą korzystać z soczewek dla kierowców, ponieważ dostępne są one także w konstrukcji progresywnej – radzi ekspert firmy Hoya Lens Poland, wiodącego producenta najwyższej jakości soczewek okularowych.
Wszystkie wymienione cechy zwiększają komfort prowadzenia samochodu. Indywidualne dopasowanie do specjalnych potrzeb wzrokowych oraz maksymalne zwiększenie wygody kierowcy przekłada się na większą koncentrację oraz ostrożność na drodze.
Wzrok - najważniejszy zmysł dla kierowcy
Naturalne zmęczenie, spowolnienie refleksu, trudności w rozróżnianiu kolorów przy monotonnej jeździe mogą dotknąć każdego kierującego pojazdem. Specjaliści zalecają krótki, systematyczny odpoczynek oraz gimnastykę mięśni układu wzrokowego, która pozwali zrelaksować gałki oczne. Prawidłowe widzenie, dostosowanie prędkości samochodu do warunków atmosferycznych oraz ograniczone zaufanie to podstawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg w dzień i w nocy.
www.hoyavision.com/pl target=_blank>
www.hoyavision.com/pl
www.facebook.com/HoyaLensPoland/