Od chwili podpisania umowy wykonawca ma trzy i pół roku na zakończenie prac. W ranach inwestycji konsorcjum zobowiązuje się wykonać dwie sztuczne wyspy i wielką obrotnicę dla statków w Szczecinie. Zanim ruszą prace wykonawca musi jeszcze zakończyć fazę projektową i uzyskać pozwolenia na budowę. Projekt ma być gotowy za ok roku. Tor wodny do Szczecina będzie pogłębiony o dwa metry na długości 62 kilometrów - zapowiedział dyrektor Urzędu Morskiego Wojciech Zdanowicz. Według informacji dyrektora Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Dariusza Słaboszewskiego, dziś do Szczecina mogą bezpiecznie wchodzić statki z ładunkiem 20 tysięcy ton. Po pogłębieniu, port w Szczecinie będzie mógł obsługiwać jednostki dwukrotnie większe.
Przypomnijmy, że port w Świnoujściu może przyjmować jednostki jeszcze większe. Port nad Świną jest w stanie obsłużyć statki o zanurzeniu 13,5 metra i długości 270 metrów.