Nowym właścicielem świnoujskiego armatora została szczecińska firma holownicza Project Żegluga. W praktyce jest ona polskim oddziałem niemieckiego potentata na europejskim rynku usług holowniczych – Fairplay Towage. Tym samym niemiecki armator zdobył większościowy udział w usługach holowniczych w portach Pomorza Zachodniego.
Obecnie jedynym jego konkurentem jest szczeciński, szwedzko – polski Zakład Usług Żeglugowych (ZUŻ), który jednak przegrywając konkurencję w holowaniach portowych skupia się na holowaniach morskich, w szczególności przy obsłudze barek głównego udziałowca szwedzkiego MP Bolagen.
Wraz z Port-Holem Fairplay przejął także całą flotę czterech holowników świnoujskiej spółki. Jedną z pierwszych decyzji nowego właściciela było ściągnięcie do kraju najnowocześniejszego, świnoujskiego holownika Uran. Będąc holownikiem portowym był on w ostatnich latach eksploatowany, niegodnie z przeznaczeniem, jako holownik morski, co doprowadziło to kompletnej dewastacji układu napędowego. Obecnie Uran przechodzi kapitalny remont w gdyńskiej Naucie, po którym powróci do holowań portowych; nie wiadomo jeszcze, czy w portach Pomorza Zachodniego, czy też w innych portach w których pracują holowniki Fairplaya.
Dwa bliźniacze, duże holowniki typu H2500, Atlant i Argus, mało przydatne w holowaniach potowych zostaną skierowane przez nowego właściciela do holowań morskich. Nieznane są plany w stosunku do najstarszego Samsona. Zamiana właściciela zapewne pociągnie wkrótce także zmianę barw – w miejsce tradycyjnych, czarnych holowników pojawią się jednostki z niebieskimi kadłubami – typowymi dla Fairplaya.
Project Żegluga poprzez którą Fairplay Towage jest obecny na Pomorzu Zachodnim powstała na bazie spółki Porta – Żegluga należącej do upadłego Holdingu Porta – Stocznia Szczecińska. W 2003 roku spółka została wykupiona przez Fairplay Towage, który agresywną polityką cenową zdobył dominującą pozycję w portach Szczecin i Police, a obecnie także w Świnoujściu. Jeszcze przed zakupem świnoujskiego Port-Holu, Project Żegluga obsługiwała statki w Świnoujściu, zarówno samodzielnie jak i we współpracy z Port Holem, który realizując holowania morskie nie był w stanie zapewnić właściwej obsługi statków w Świnoujściu.
Obecnie Fairplay w portach Pomorza Zachodniego, oprócz holowników Port-Holu dysponuje pięcioma holownikami (własnymi i czarterowanymi): Serwal (jedna śruba nastawna w dyszy Korta), Serwal 2 (pędniki cykloidalne Voith-Schneidera w układzie „traktor”), Serwal 3 („combi” – śruba nastawna w dyszy Korta + dziobowy pędnik azymuntalny), Fairplay XI (dwie stałe śruby w dyszach Korta) i Fairplay IV (pędniki azymuntalne Schottel w układzie „traktor”). Project – Żegluga jest także właścicielem dwóch rzecznych pchaczy: Wezyr 1 i Wezyr 2.
Fairplay Towage to obecnie jeden z największych operatorów floty holowników, pracujących w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec (Wismar, Rostok, Stralsund itd.), oraz w polskich portach Pomorza Zachodniego. Oprócz holowań portowych, Fairplay oferuje także holowania morskie, ratowanie mienia, prace na rzecz sektora offshore oraz transport przy pomocy pontonów. Cześć holowników wyczarterowana przez niemiecką administrację pełni stałe dyżury w systemie ochrony wybrzeża Niemiec.
AW
źródło: www.portalmorski.pl