Jak co roku Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa, organizowany w ramach programu Akademia Bezpiecznego Puchatka, którego patronami są Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty, cieszył się ogromnym zainteresowaniem. 100 000 dzieci z całej Polski wzięło w nim udział, sprawdzając wiedzę zdobytą wcześniej podczas specjalnych zajęć Akademii poświęconych tematyce bezpieczeństwa i odpowiadając w ramach Testu na 15 pytań. Weryfikowana była wiedza z obszaru prawidłowego zachowania na drodze – w tym jak zachowywać się prawidłowo jako pieszy, rowerzysta i pasażer w samochodzie, a także bezpiecznego korzystania z Internetu oraz kwestii związanych z pierwszą pomocą.
WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO TESTU BEZPIECZEŃSTWA
Pierwsza pomoc
Prawie wszystkie dzieci, bo aż 99%, prawidłowo potrafiły wskazać numery alarmowe, pod które należy dzwonić w razie niebezpiecznych sytuacji zarówno tych, które mogą mieć miejsce na drodze jak i w domu. Taka sama liczba uczniów biorących udział w Teście, właściwie wskazała wyposażenie apteczki. Natomiast bardziej kłopotliwym okazało się pytanie dotyczące wychłodzenia organizmu i użycia folii ratunkowej – właściwą odpowiedź wskazało 84% uczniów. – Folia termiczna może uratować życie, w sytuacjach kiedy komfort termiczny poszkodowanego jest zagrożony. Przede wszystkim dotyczy to poszkodowanych narażonych na nieoczekiwane działanie niskiej temperatury: uczestników wypadków drogowych, odmrożeń, sytuacji gdy dochodzi do tzw. wstrząsu i w innych stanach nagłych. Dlatego wiedza, w jaki sposób używać folii ratunkowej oraz umiejętność wykorzystania tej wiedzy w niespodziewanej sytuacji może nawet uratować życie – tłumaczy ratownik medyczny Grzegorz Olszewski.
Bezpieczeństwo na drodze
98% uczniów poprawnie wskazało, że obowiązkiem pasażera w samochodzie jest zapinanie pasów. Tyle samo dzieci ma świadomość, że jako pieszy uczestnik ruchu drogowego zobowiązany jest do noszenia elementów odblaskowych po zmroku. Natomiast na uwagę zasługuje pytanie, które w zeszłorocznej edycji testu okazało się dla dzieci najtrudniejsze. W 2017 roku na pytanie, którą stroną pobocza lub jezdni należy się poruszać, gdy nie ma chodnika, prawidłowo odpowiedziało ok. 75% dzieci. Na to samo pytanie w tym roku, właściwej odpowiedzi udzieliło już 82% uczniów. Wyniki te wskazują, że edukacja dzieci przynosi efekty, a ich wiedza w zakresie bezpiecznego zachowania na drodze wzrasta. Nie oznacza to jednak, że można zaprzestać edukacji w tym obszarze. Warto skupić się na kwestiach, które wymagają szczególnej uwagi przy jednoczesnym powtarzaniu i utrwalaniu dzieciom pojęć już im znanych.
Bezpieczeństwo w Internecie
Na uwagę zasługuje również obszar odnoszący się do bezpieczeństwa w Internecie. Około 10% dzieci błędnie wskazało, że wszystkie informacje podane w Internecie są prawdziwe. Ten z pozoru nieduży odsetek mimo wszystko powinien sygnalizować opiekunom, w którym obszarze należy być wyjątkowo czujnym, tym bardziej mając świadomość , że coraz młodsze dzieci korzystają z Internetu. Zadaniem opiekunów, a także nauczycieli jest edukacja najmłodszych w zakresie odróżniania tego co dobre i korzystne w Internecie, od tego czego lepiej unikać i w co nie wierzyć. Warto także połączyć teorię z praktyką i wspólnie z dzieckiem korzystać z cyberprzestrzeni. Pocieszające jest jednak, że aż 96% dzieci wiedziało jak należy zachować się, gdy pozna się kogoś w sieci. Zróżnicowane wyniki w kategorii bezpieczeństwa w Internecie, pokazują, że tematyka cyberprzestrzeni wymaga dalszej edukacji, aby zapobiegać wielu potencjalnym zagrożeniom
Bezpieczeństwo w domu
98%, tyle dzieci wie komu może otworzyć drzwi, kiedy zostaje w domu bez opieki. Również tyle samo najmłodszych prawidłowo wskazało przedmioty, które mogą być niebezpiecznie i te, którymi można się bawić. Jednak mimo znajomości zasad bezpiecznej zabawy w domu, to wiedza najmłodszych na temat właściwych zachowań podczas zabaw na podwórku jest mniejsza. Jest to sygnał dla rodziców, że należy dzieci zapoznać z potencjalnymi zagrożeniami, które mogą je spotkać podczas zabawy na zewnątrz.
– Wysoki poziom prawidłowych odpowiedzi w Teście Bezpieczeństwa pokazuje, że edukacja dzieci w tematyce szeroko pojętego bezpieczeństwa przynosi efekty. Jednocześnie wątpliwości, które pojawiają się przy niektórych zagadnieniach są sygnałem, że ciągłe utrwalanie zasad bezpieczeństwa i dalsza edukacja są niezbędne. Warto zatem organizować różne akcje, które w atrakcyjny i przystępny sposób wspierają edukację i przekazują dzieciom wiedzę na tematy związane z bezpieczeństwem. Przykładem takiego programu jest właśnie Akademia Bezpiecznego Puchatka – mówi Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej firmy Maspex.