Po opublikowanym na iswinoujscie liście naszej Czytelniczki zarząd szpitala zlokalizował na jednym z oddziałów szpitalnych miejsce utrwalonych na fotografii obiektów oraz wskazanych tam zaniedbań porządkowych - informowała nas niedawno prezes zarządu Szpitala Miejskiego Dorota Konkolewska. Zapytaliśmy sanepid, czy w jednej z najważniejszych placówek w naszym mieście lokalizował także jakieś nieprawidłowości.
Nasza Czytelniczka opisywała niedawno swoje wrażenia z pobytu w Szpitalu Miejskim.
Leżałam na oddziale chirurgicznym- pisała - gdzie, moim zdaniem, powinno być czysto i sterylnie, jeżeli leżą tam chorzy z gojącymi się ranami.
Według niej, było jednak inaczej. Z tej szpitalnej wizyty powstały zdjęcia, które mogli obejrzeć nasi Czytelnicy i… prezes zarządu placówki.
Dorota Konkolewska, prezes zarządu Szpitala Miejskiego poinformowała nas wtedy, że zarząd szpitala zlokalizował na jednym z oddziałów szpitalnych miejsce utrwalonych na fotografii obiektów oraz wskazanych tam zaniedbań porządkowych.
- Personel szpitala odpowiedzialny za ten odcinek prac został pouczony a zastany stan doprowadzony do wymaganego - zapewniała pani prezes. - Pragnę nadmienić, iż takie zdarzenia mają charakter incydentalny, ale zdarzają się w codziennej pracy zakładu leczniczego, o czym świadczą przeprowadzone kontrole wewnętrzne powołanego na mocy prawa zespołu kontroli zakażeń szpitalnych. Zespół ten przeprowadza działania kontrolne wszystkich oddziałów szpitalnych wskazując zastane niedociągnięcia i nieprawidłowości higieniczno-sanitarne. Jak powszechnie wiadomo szpital jest zakładem leczniczym funkcjonującym w trybie dobowym przez wszystkie dni w roku, w którym pacjent korzysta z wielu pomieszczeń a codzienne użytkowanie powoduje powstawanie zanieczyszczeń. Ponadto należy wziąć pod uwagę to, iż w trakcie pobytu pacjenta w Sali szpitalnej dokonuje się tylko bieżących, codziennych prac dekontaminacyjnych. Dopiero po opuszczeniu sali przez pacjenta (wypis z oddziału) następuję generalne sprzątanie sali i pomieszczeń sanitarnych zgodnie z planem higieny.
Czystość w świnoujskiej placówce sprawdza jednak również podmiot zewnętrzny. Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Szczecinie zapytaliśmy o wyniki takich kontroli. Chcieliśmy się również dowiedzieć, czy wszystkie swoje wizyty kontrolerzy wcześniej zapowiadają.
- Kontrole w nadzorowanych podmiotach działalności leczniczej, w tym także Szpitalu Miejskim im. Jana Garduły Sp. z o. o. w Świnoujściu, odbywają się w trybie planowym (minimum 1 raz w roku),interwencyjnym (w związku z otrzymanymi zgłoszeniami/wnioskami o nieprawidłowościach) oraz na wniosek szpitala - informuje dr n. med. Małgorzata Domagała-Dobrzycka, zachodniopomorski wojewódzki państwowy inspektor sanitarny, specjalista zdrowia publicznego. - Ponadto przeprowadzane są kontrole sprawdzające w przypadku wydania zaleceń doraźnych oraz nałożenia obowiązków decyzjami administracyjnymi, z określonym terminem ich realizacji.
Zakres kontroli planowej dotyczy wymienionych zagadnień w zależności od harmonogramu kontroli ustalonego na dany rok tj:
- przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne oraz realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w tym ocena stanu sanitarno- higienicznego określonych obszarów szpitala;
-przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące utrzymania należytego stanu sanitarno- higienicznego obiektów służby zdrowia w zakresie postępowania z bielizną szpitalną, postępowania z odpadami medycznymi i komunalnymi, postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi, zaopatrzenia w wodę;
- przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące ochrony radiologicznej związanej ze stosowaniem aparatów rentgenowskich oraz urządzeń wytwarzających pola elektromagnetyczne z zakresu częstotliwości OHz — 300 GHz,
-sprawdzenia przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczących higieny środowiska pracy określonych obszarów szpitala;
-oceny stanu sanitarno-technicznego zakładu żywienia zbiorowego na zgodność z obowiązującymi przepisami prawa żywnościowego;
- sprawdzenia przestrzegania przepisów dotyczących zakazu palenia tytoniu na terenie szpitala, zgodnie z ustawą z dn. 09.1 1.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t. j. Dz. U z 2017 roku, poz. 957).
Z przesłanej nam odpowiedzi dowiadujemy się, że od 2016 do końca czerwca 2017 r. w Szpitalu Miejskim im. Jana Garduły Sp. z o.o. w Świnoujściu przeprowadzono po 2 kontrole w ciągu roku.
Tematyka kontroli planowej w 2016 r., która została przeprowadzona w marcu dotyczyła:
-przestrzegania procedur przeciwepidemicznych oraz oceny stanu sanitamo- higienicznego w Oddziale Wewnętrznym;
- przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczących utrzymania należytego stanu sanitarno - higienicznego obiektów służby zdrowia z zakresu postępowania z bielizną szpitalną, postępowania z odpadami medycznymi i komunalnymi, postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi, zaopatrzenia w wodę;
- przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących: przechowywania żywności oraz warunków żywienia zbiorowego;
-sprawdzenia przestrzegania przepisów dotyczących zakazu palenia tytoniu na terenie szpitala
- Zakres stwierdzonych nieprawidłowości dotyczył stanu sanitarno- technicznego części oddziału - informuje dr n. med. Małgorzata Domagała-Dobrzycka - (stwierdzono zagrzybienie i ubytki fug przy prysznicach wokół brodzików w węzłach sanitarnych przy 5 salach chorych), niewłaściwe przechowywanie sprzętu jednorazowego użytku na regałach w obrębie korytarza oraz niewłaściwą lokalizację gabinetu diagnostyczne-zabiegowego, poza oddziałem. Ponadto brak było w użyciu systemów zamkniętych do pobierania krwi, ściany hydroforni z łuszczącą się farbą oraz skorodowane regały w magazynie bielizny brudnej.
Co z tymi ustaleniami zrobili kontrolerzy sanepidu?
- Wydano zalecenia bieżące do części stwierdzonych nieprawidłowości(w zakresie doprowadzenia do właściwego stanu sanitarno-technicznego regału w magazynie oraz aktualizacji procedury postępowania ze stażami i przeprowadzenia szkolenia wewnętrznego) - informuje zachodniopomorski wojewódzki państwowy inspektor sanitarny. -Ponadto wszczęte zostało postępowanie administracyjne w zakresie obciążenia opłatą za nieprawidłowości stwierdzone podczas czynności kontrolnych- wydana została decyzja- rachunek za stwierdzone nieprawidłowości. Wystawiona została również decyzja administracyjna z terminem realizacji do 31.12.2016 r., która została wykonana przez szpital w większości(kontrole sprawdzające przeprowadzone zostały 2.08.2016 r. oraz 7.03.2017 r.) Jedynie termin realizacji obowiązku lokalizacji gabinetu diagnostyczno- zabiegowego został na wniosek dyrekcji szpitala przedłużony do końca 2017 r.
Tematyka kontroli planowej w 2017 r. , która została przeprowadzona w marcu dotyczyła:
- przestrzegania procedur przeciwepidemicznych oraz oceny stanu sanitarno- higienicznego w Oddziale Położniczo-Ginekologicznym i Neonatologicznym;
-kontroli tematycznej z zakresu szczepień ochronnych; sprawdzenia wykonania obowiązków określonych w decyzji Zachodniopomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Szczecinie oraz zaleceń doraźnych wpisanych do protokołów poprzednich kontroli;
-przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące utrzymania należytego stanu sanitarno- higienicznego obiektów służby zdrowia w zakresie postępowania z bielizną szpitalną, postępowania z odpadami medycznymi i komunalnymi, postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi, zaopatrzenia w wodę;
- sprawdzenia przestrzegania przepisów dotyczących zakazu palenia tytoniu na terenie szpitala.
- Zakres stwierdzonych nieprawidłowości dotyczył: braku przy umywalce dozownika z mydłem w płynie, dozownika ze środkiem dezynfekcyjnym uruchamianych bez kontaktu z dłonią, podajnika z ręcznikami jednorazowego użycia, pojemnika na zużyte ręczniki oraz zamykanego pojemnika na brudną bieliznę i miejsca na ubrania z zachowaniem rozdziału ubrań czystych i brudnych- w śluzie umywalkowo- fartuchowej, przez którą wchodzi się do Zespołu Porodowego- informuje dr n. med. Małgorzata Domagała-Dobrzycka. - Ponadto w brudowniku służącym również jako pomieszczenie porządkowe brak było dozownika ze środkiem dezynfekcyjnym (przy zlewie) oraz podajnika z ręcznikami jednorazowego użycia (przy umywalce). W pomieszczeniu stanowiącym śluzę umywalkowo- fartuchową przy Oddziale Neonatologii brak było miejsca na ubrania z zachowaniem rozdziału ubrań czystych i brudnych oraz zamykanego pojemnika na brudną bieliznę. Ponadto stwierdzono niewłaściwy stan sanitarno-techniczny ścian w hydroforni, drzwi oraz regału metalowego w pomieszczeniu „pro-morte”.
Dodatkowo stwierdzono brak osłony lampy sufitowej w jednym pomieszczeniu sanitarno-higienicznym - czytamy dalej w przesłanej nam odpowiedzi- brak dozownika z mydłem w płynie na jednej sali, brak dozowników ze środkiem dezynfekcyjnym w 2 pomieszczeniach, brak podajnika na ręcznik jednorazowy w jednym pomieszczeniu sanitarno- higienicznym, a także braki w wymaganej dokumentacji związanej z przechowywaniem preparatów - szczepionkowych oraz brak do wglądu aktualnych badań sanitarno- epidemiologicznych lekarzy zatrudnionych w obrębie kontrolowanych oddziałów.
- Wobec powyższego wydano zalecenia bieżące do części stwierdzonych nieprawidłowości oraz zobowiązano szpital do niezwłocznego powiadomienia o ich wykonaniu, jak również przedłożenia brakującej dokumentacji- informuje dr n. med. Małgorzata Domagała-Dobrzycka. - Szpital zobowiązał się do wykonania ww. nieprawidłowości w terminie do końca marca 2017 r. oraz przedłożył brakującą dokumentację.
Zachodniopomorski wojewódzki państwowy inspektor sanitarny zapewnia, że wykonanie zaleceń i usunięcie nieprawidłowości sprawdzono podczas kontroli, która odbyła się 4 kwietnia 2017 r.
- Stąd odstąpiono od wystawiania decyzji administracyjnej - informuje dr n. med. Małgorzata Domagała-Dobrzycka. - Natomiast wszczęte zostało postępowanie administracyjne w zakresie obciążenia opłatą za nieprawidłowości stwierdzone podczas czynności kontrolnych- wydana została decyzja-rachunek za stwierdzone nieprawidłowości.
Zapytaliśmy też, czy sanepid miał jakieś sygnały od pacjentów, by w szpitalu było brudno, brakowało sterylności czy występowały zakażenia szpitalne. Jak dowiedział się nasz portal, od 2015 r. do 30.06.2017 r. nie było takich spraw.
- Nie było również potrzeby wystawiania mandatów karnych podczas czynności kontrolnych - informuje dr n. med. Małgorzata Domagała-Dobrzycka - ostatnia sprawa interwencyjna rozpatrywana była w lipcu 2014 r. i dotyczyła nieprawidłowości w stanie sanitarno- technicznym Izby Przyjęć tj. uszkodzenia tapicerki na leżance. Przeprowadzono wówczas kontrolę interwencyjną, która potwierdziła uszkodzenie tapicerki na leżance, a ponadto uszkodzenie tapicerki na stole zabiegowym oraz niesprawną wentylację mechaniczną wyciągową w pomieszczeniu sanitarno-higienicznym. Wydane zostały zalecenia bieżące w zakresie usprawnienia wentylacji, natomiast w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami dot. stanu meblosprzętu wszczęte zostało postępowanie administracyjne i wydana decyzja z terminem realizacji obowiązku do końca września 2014 r. Kontrola sprawdzająca z 8.10.2014 r. potwierdziła wykonanie obowiązków i zaleceń doraźnych wpisanych do protokółu.
Zapytaliśmy również, czy sanepid zareaguje jakoś w związku ze spostrzeżeniami naszej Czytelniczki.
Jak nas poinformowała dr n. med. Małgorzata Domagała-Dobrzycka, sprawa została zarejestrowana jako interwencyjna. Szpital mógł się spodziewać kontroli.
Czekamy na informacje z tej wizyty kontrolerów.