iswinoujscie.pl • Czwartek [13.07.2017, 11:07:35] • Świnoujście

Rzecznik konsumentów: Poproszenie o okazanie zawartości plecaka nie narusza dóbr osobistych klienta

Rzecznik konsumentów: Poproszenie o okazanie zawartości plecaka nie narusza dóbr osobistych klienta

fot. Czytelnik

Przy okazji kontroli w sklepie Lidl, którą opisywał jeden z naszych Czytelników, zapytaliśmy miejskiego rzecznika konsumentów, czy klient sklepu musi się poddać kontroli.



Jak nas poinformowała Adriana Lesiewicz, Miejski Rzecznik Konsumentów, pracownik ochrony w sklepie ma prawo do przeprowadzania takich kontroli. Ma prawo poprosić klienta o okazanie zawartości torby, plecaka itp. tuż po wyjściu ze sklepu czy też minięciu linii kas.

Zapytaliśmy również, czy klient musi się temu poddać. Według rzecznika, nie, ale jeśli nie wyrazi na to zgody pracownik ochrony najprawdopodobniej wezwie policję w celu dokonania przeszukania.

Ochrona mienia chronionego obiektu (w tym przypadku sklepu) należy do obowiązków pracownika ochrony - wyjaśnia Adriana Lesiewicz. - Jeśli nie przekroczy on swoich uprawnień (np. oskarża o kradzież lub nazywa klienta złodziejem, bezpodstawnie używa przeciwko klientowi środka przymusu bezpośredniego czy będzie usiłował go przeszukać) poproszenie o okazanie zawartości plecaka – pomimo iż taka sytuacja jest bardzo niekomfortowa - nie narusza dóbr osobistych klienta.

Podstawą prawną jest tutaj Ustawa z 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (tekst jednolity Dz.U. 2016 poz. 1432).

Natomiast o odniesienie się co do postępowania pracownika ochrony w tym konkretnym przypadku należałoby się zwrócić do pracodawcy tego pracownika – dodaje rzecznik.

Tak też zrobiliśmy.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/49681/