- Nie będzie żadnej kasy z Unii na tunel - mówi jeden z naszych Czytelników, blisko związany z rządzącym ugrupowaniem. - Komisja Europejska nie da na to ani jednego euro. Polska będzie chciała znaleźć na to własne pieniądze, przygotowywana jest specustawa… Ale nie wiadomo, czy coś z tego wyjdzie, gdy trzeba będzie pieniędzy na ważniejsze sprawy.
28 kwietnia na promie Karsibór Miasto podpisało umowę o dofinansowaniu budowy tunelu przez Unię Europejską z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Według umowy, Unia pokryje 85 procent szacowanych kosztów inwestycji. 775 mln złotych dofinansowania otrzyma Miasto z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt całej inwestycji eksperci szacują aktualnie na około 913 mln złotych. Brakującą kwotę miasto dołoży z własnego budżetu.
Anna Paradowska-Naturska, Zastępca Dyrektora Biura Administracyjnego Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowała nas dzisiaj, że wniosek o dofinansowanie dla Projektu „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” nie został jeszcze przekazany przez Ministerstwo Rozwoju do oceny przez Komisję Europejską.
Przedmiotowy projekt tak jak każda duża inwestycja (o wartości powyżej 75 mln Euro) będzie podlegał standardowej ocenie Komisji Europejskiej - czytamy w przesłanej nam informacji.
Zapytaliśmy Urząd Miasta w Świnoujściu, czy w związku z nie przekazaniem wniosku w sprawie tunelu do Komisji Europejskiej inwestycja jest zagrożona. Co w sytuacji, gdy Komisja Europejska nie wyda pozytywnej opinii? Czy to oznacza, że tunel nie powstanie? Z innych źródeł pieniędzy na inwestycję nie będzie?
- 28 kwietnia ,w obecności między innymi Wicemarszałka Sejmu Joachima Brudzińskiego oraz Wicepremiera Mateusza Morawieckiego, Pan Prezydent podpisał umowę , z dyrektorem Centralnego Urzędu Projektów Transportowych Przemysławem Gorgolem , o dofinansowanie, w 85 procentach, budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin - przypomina Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza. - Jednocześnie budowa tunelu znalazła się na liście rankingowej inwestycji, o których dofinansowanie rząd wystąpi. Nasz wniosek aplikacyjny ,za pośrednictwem CUPT i Ministerstwa Rozwoju, trafi dopiero do Komisji Europejskiej, która - mam nadzieję – poprze projekty zaproponowane przez polski rząd do dofinansowania. Do mediów dotarła również informacja, że GDDKiA przystąpiła do II etapu przetargu na wyłonienie wykonawcy inwestycji.