iswinoujscie.pl • Niedziela [14.05.2017, 19:38:55] • Świnoujście

Pytamy, czy Unia może się wycofać z finansowania tunelu?

Pytamy, czy Unia może się wycofać z finansowania tunelu?

fot. iswinoujscie.pl

Co zawiera umowa o dofinansowanie tunelu, którą w świetle fleszów podpisało niedawno miasto? Co zrobimy, jeśli ta inwestycja będzie kosztowała więcej niż przewidziano? Zobaczcie, czego dowiedział się nasz portal.

Informacje ze świnoujskiego Urzędu Miasta, o tym do czego zobowiązuje miasto podpisana niedawno umowa, są bardzo skromne.

- Po stronie Miasta leży rozliczenie finansowe inwestycji w oparciu o środki zewnętrzne oraz wkład własny - przekazał nam Robert Karelus, rzecznik prezydenta Janusza Żmurkiewicza. - Jaki będzie ostateczny koszt budowy tunelu, jego poszczególnych etapów, dowiemy się z przetargu, który prowadzi szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA będzie również inwestorem zastępczym przy realizacji inwestycji.

Czy jest ryzyko, że Unia wycofa się z finansowania tunelu? - zapytaliśmy rzecznika. Umowa przewiduje taką sytuację?

-Zgodnie z umową, Pytanie: czy istnieje ryzyko wycofania środków zewnętrznych powinno zostać skierowane do CUPT, który umowę na dofinasowanie z nami podpisał – odpowiada Robert Karelus.

- GDDKiA podpisała z Miastem Świnoujście umowę w sprawie pełnienia funkcji inwestora zastępczego przy realizacji Tunelu w Świnoujściu - informuje Mateusz Grzeszczuk, starszy specjalista ze Stanowiska ds. Komunikacji Społecznej szczecińskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Umowę w sprawie dofinansowania podpisało Miasto Świnoujście z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w związku z powyższym w sprawach związanych z umową o dofinansowanie pytania proszę kierować do Urzędu Miasta Świnoujście.

Zgodnie z podpisaną umową o inwestorstwo zastępcze GDDKiA odpowiada za: przeprowadzenie postępowania przetargowego, prowadzenie realizacji zadania w systemie projektuj i buduj, zapewnienie nadzoru nad inwestycją, przeprowadzanie laboratoryjnych badań kontrolnych w oparciu o wyspecjalizowane laboratoria GDDKiA (w ramach nadzoru nad jakością prac).

- Po stronie Inwestora – Miasta Świnoujście leżą kwestie związane z zapewnieniem finansowania dla inwestycji i przygotowaniem opisu przedmiotu zamówienia - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Projekt pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”, uzyskał dofinansowanie UE z programu PO IiŚ na lata 2014-2020.

Jak informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisana 28 kwietnia umowa o dofinansowanie tego projektu określa zobowiązania Miasta Świnoujście, które jest jej beneficjentem. GDDKiA nie jest stroną tej umowy o dofinansowanie, a więc z jej treści nie wynikają żadne zobowiązania dla tego podmiotu.

Zgodnie z treścią umowy (§ 4 – Zasady realizacji Projektu) jej Beneficjent (Miasto Świnoujście) zobowiązuje się m.in. do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie, zgodnie z Umową i jej załącznikami, z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego (…).
Szczegółowe postanowienia określające obowiązki Beneficjenta można znaleźć w jej wzorze, który jest dostępny na stronie: http://www.pois.gov.pl/strony/skorzystaj/wzory/umowa-o-dofinansowanie-dla-sektora-transportu-ogolna/.

- Kwestie związane z podziałem odpowiedzialności za wspólną realizację inwestycji przez Miasto Świnoujście oraz GDDKiA regulują osobne porozumienia - informuje Anna Paradowska-Naturska, zastępca dyrektora Departamentu Analiz i Programowania CUPT.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, wartość Projektu została określona na kwotę 912 562 026,68 zł.

- W trakcie realizacji inwestycji możliwy jest zarówno wzrost, jak i spadek wartości jej kosztów -informuje Anna Paradowska-Naturska. - W przypadku wzrostu kosztów umowa mówi, że: wydatki wynikające ze wzrostu kosztu całkowitego realizacji Projektu po zawarciu Umowy są ponoszone przez Beneficjenta i są wydatkami niekwalifikowalnymi. Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia sfinansowania wszelkich wydatków niekwalifikowalnych niezbędnych dla realizacji Projektu w pełnym zakresie. Na obecnym, wczesnym etapie realizacji projektu, nie jest możliwe określenie czy koszty inwestycji wzrosną i w jakim zakresie.

Przedstawicielka CUPT dodaje, że w związku z tym, że całkowite koszty kwalifikowalne inwestycji, która jest przedmiotem dofinansowania, przekraczają kwotę 75 000 000 euro, jest ona tzw. „projektem dużym” — podlega ocenie przez Komisję Europejską (art. 100 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.), która w drodze decyzji potwierdza przyznanie Projektowi wkładu finansowego UE. Zgodnie z treścią umowy (§ 23 – Postanowienia końcowe): W przypadku, gdy Komisja Europejska odmówi wniesienia do Projektu wkładu finansowego z funduszy, Umowa ulega rozwiązaniu z dniem doręczenia Decyzji KE Beneficjentowi.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/48594/