iswinoujscie.pl • Wtorek [06.03.2007, 11:35:53] • Świnoujście

RYBA wraca do łask

RYBA wraca do łask

Langusta( fot. shipspotting.com )

Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk – taką nazwę nosić będzie inwestycja, której realizacja rozpocznie się w br., na terenie Wolnego Obszaru Celnego, w gdańskim porcie.

Nabrzeża, nowoczesne chłodnie i przetwórnie powrócą do Polski za sprawą Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów (PAOP).

Zajmą powierzchnię 16 tys. metrów kwadratowych. Rybę dostarczać będą trawlery PAOP. Organizacja ma dysponuje obecnie trzema dużymi trawlerami, których portem macierzystym jest Gdynia. Północnoatlantycka Organizacja Producentów została utworzona w 2003 r., przez dwie prywatne spółki połowów dalekomorskich: Atlantex i Arctic Navigations.

Langusta (fot. shipspotting.com)

Obie od lat zajmowały się połowami ryb i organizmów morskich na północnym Atlantyku, akwenach konwencji NAFO i NEAFC oraz w rejonie Svalbardu. PAOP, jako pierwsza tego rodzaju organizacja w branży rybackiej w Polsce, została uznana przez naszą administrację morską oraz przez Komisję Europejską i obecnie reprezentuje polskie rybołówstwo w unijnych, regionalnych radach doradczych: Morza Północnego, Floty Dalekomorskiej UE oraz Floty Pelagicznej UE. Ponadto, należy do unijnego stowarzyszenia producentów EAPO (European Association od Producers Organizations), gdzie uczestniczy w pracach Northern Pelagic Working Group PAOP ma obecnie 3 statki: Wiesbaden (pojemność 3071 GT), Polonus (pojemność 1805 GT) i Anders (pojemność 1214 GT), których wiek przekracza 20 lat. Są to trawlery przetwórnie odkupione przed kilku laty od armatorów rybackich z Niemiec, Irlandii i Wysp Owczych. Wszystkie są zarejestrowane w Polsce. Ich portem macierzystym jest Gdynia, a załogi rekrutują się spośród polskich rybaków. W 2004 r. złowiły 5 tys. t ryb, w 2005 r. – blisko 8 tys. t, a w 2006 r.

Homar (fot. shipspotting.com)

Czy decyzja w sprawie budowy wielkiej bazy rybackiej oznacza , że do Polski powrócą trawlery? Wydaje się to coraz bardziej prawdopodobne. Porty w Szczecinie i Świnoujściu nie mają jednak jak na dotąd takich planów. Być może jednak w przyszłości… Obecnie możemy tylko powspominać jak żegnaliśmy i jak witaliśmy naszych chłopców na szczątkach pordzewiałych kadłubów. Kto pamięta jeszcze …?

Świ-213 (fot. shipspotting.com)

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/480/