iswinoujscie.pl • Środa [22.03.2017, 15:26:55] • Świnoujście
Tak może wyglądać ulica 1 Maja w Karsiborze
fot. Urząd Miasta Świnoujście
Architekt Robert Mituta z Pracowni Projektowej „Promit” przestawił dziś radnym i przedstawicielom osiedla Karsibór koncepcję przebudowy ulicy 1 Maja. Bezpieczne rondo zamiast obecnego skrzyżowania, chodniki, ścieżki rowerowe, miejsca postojowe, a całość połączona z deptakiem, który ma biec wzdłuż wody – tak w skrócie można przedstawić propozycję architektów. Koncepcja spodobała się zarówno przedstawicielom Karsiboru, jak i obecnym na sali radnym. Choć oczywiście mieli pytania.
Architekci proponują, aby zaraz za zjazdem z mostu, obecne skrzyżowanie ulic Mostowej, 1 Maja i drogi wewnętrznej, zastąpić bezpiecznym rondem.
- Rondo miałoby 30 metrów średnicy zewnętrznej – mówił mgr inż. Robert Mituta.
Dalej ulica 1 Maja byłaby poszerzona. Ostatecznie miałaby 5,5 metra szerokości, a biegnąca wzdłuż niej ścieżka rowerowa – 2,5 metra.
Przedstawiciel Zarządu Osiedla Karsibór Tomasz Olechwir oraz wiceprzewodniczący Rady Miasta i zarazem mieszkaniec Karsiboru Zdzisław Merchelski pytali, czy nie można byłoby zrobić ulicy jeszcze szerszą.
fot. Urząd Miasta Świnoujście
Trzeba jednak pamiętać, że wymiary jezdni, chodnika, ścieżki ograniczają prawa własności sąsiednich terenów. Mówiąc krótko – tereny te nie należą do miasta, są własnością prywatną, a domy najczęściej stoją bardzo blisko obecnej drogi. Należy również pamiętać o Alei Dębów i rosnących tam cennych okazach przyrodniczych. Poza tym:
- Nie chcemy tam robić drogi krajowej – mówił Rafał Łysiak, naczelnik Wydziału Inżyniera Miasta w Urzędzie Miasta Świnoujście. – Karsibór to ostoja przyrody, natury, ciszy. Wyspa, która rozwija się w kierunku turystyki. Obecnie na drogach krajowych stosowana jest szerokość 6 metrów, a drogi niższych klas buduje się jeszcze węższe. Chodzi o naturalne wymuszenie ograniczenia prędkości poruszających się tam pojazdów, spowolnienie ruchu. Wiadomo przecież, że nie wszyscy kierowcy przestrzegają znaków ograniczających prędkość. Tak się buduje nie tylko u nas kraju, ale w wielu krajach europejskich.
Architekci proponują bitumiczną nawierzchnię jezdni z elementami kostki brukowej. Ta ostatnia ma dodatkowo wpłynąć na spowolnienie ruchu pojazdów. Robert Mituta zaznaczył jednak, w przypadku obaw mieszkańców co do ewentualnego odgłosu aut przejeżdżających po kostce, możliwa jest jej zamiana na inną nawierzchnię.
- Jeśli natomiast chodzi o wytrzymałość, to tu znaczenie ma nośność drogi, a nie sam rodzaj nawierzchni – dodał.
Obecna również na spotkaniu prezes Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Małgorzata Bogdał powiedziała, że przebudowa ulicy 1 Maja będzie połączona z położeniem rury kanalizacyjnej.
- Trudno, byśmy budowali ulicę, a potem ją burzyli i kładki kanalizację – dodał Rafał Łysiak.
fot. Urząd Miasta Świnoujście
Przedstawiona koncepcja będzie jeszcze konsultowana z mieszkańcami Karsiboru. Swoją obecność na takim spotkaniu zapowiedział również mgr inż. Robert Mituta.
- Jeżeli przyjmiemy ostateczną wersję koncepcję przebudowy, to jeszcze w tym roku zakończymy prace projektowe – powiedział Rafał Łysiak na zakończenie dzisiejszego spotkania w urzędzie. – A sama realizacja inwestycji rozpoczęłaby się w 2018 roku.
Tekst i zdjęcia BIK UM Świnoujście