iswinoujscie.pl • Sobota [18.03.2017, 20:50:01] • Świnoujście

Z Siedlec do Norwegii, czyli rejs polskiego pociągu

Z Siedlec do Norwegii, czyli rejs polskiego pociągu

Stadler( fot. Organizator )

Do naszej redakcji napisał Czytelnik, który pisze, że zagląda na portal iswinoujscie i bardzo go sobie ceni. Głównie jednak interesuje się koleją i śledzi na bieżąco przede wszystkim informacje z tej branży. Dzięki temu mamy okazję dowiedzieć się, że polski oddział szwajcarskiej firmy Stadler w Siedlcach produkuje pociągi Flirt dla norweskiego przewoźnika NSB. W tym tygodniu pociąg był dostarczany odbiorcy m.in. za pośrednictwem promu ze Świnoujścia.

We wtorek z Siedlec w drogę do Norwegii wyjechał pierwszy Flirt dla tamtejszego przewoźnika NSB. Właśnie dotarł on miejsca docelowego. Stadler Polska rozpoczął tym samym realizację dostaw na norweski rynek 26 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Pierwszy skład został przetransportowany do Szwecji, a następnie do Norwegii promem na trasie Świnoujście – Ystad. Pierwszy z 26 pojazdów budowanych w siedleckim zakładzie Stadlera został właśnie dostarczony do klienta.

Z Siedlec do Norwegii, czyli rejs polskiego pociągu

Stadler( fot. Organizator )

Transport jednostek dla NSB przez Polskę odbywa się w warunkach przekroczonej skrajni, bowiem pojazdy norweskie są szersze od pojazdów użytkowanych w Polsce - szerokość ich skrajni wynosi 3200 mm. Składy są holowane do portu w Świnoujściu przez lokomotywę, a następnie zabierane przez prom przystosowany do przewozu taboru kolejowego do Ystad. Dalej są transportowane drogą kolejową do Norwegii. Składy budowane dla NSB są pojazdami bardzo wymagającymi technicznie. Posiadają wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak specjalny pług śnieżny, łatwe do wymiany panele czołowe i boczne, czy podgrzewaną podłogę, dzięki którym mogą sprostać specyficznym wymaganiom związanym z eksploatacją w Norwegii.

- Jesteśmy dumni, że możemy budować takie pojazdy w Siedlcach. To potwierdza wysokie kwalifikacje naszej załogi i najwyższą jakość produkowanych w naszym zakładzie pojazdów – powiedział Tomasz Prejs, dyrektor zarządzający Stadler Polska. Dostawy pojazdów dla NSB będą odbywały się do końca 2018 roku. Wszystkie zamówione przez koleje NSB pociągi wytrzymują surowe skandynawskie zimy z temperaturami sięgającymi -40 stopni Celsjusza. Pojazdy budowane w Siedlcach dla norweskiego przewoźnika są przeznaczone do obsługi połączeń ruchu podmiejskiego w aglomeracji Oslo oraz regionalnego w południowej Norwegii. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 200 km/h.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/47636/