Do naszej redakcji wpłynęło pismo ze szczecińskiej GDDKiA w sprawie budowy drogi S3 na odcinku Świnoujście - Troszyn. GDDKiA Oddział w Szczecinie odpiera zarzuty radnych z Rady Miejskiej w Międzyzdrojach. Według dyrektora szczecińskiego GDDKiA, niezrozumiałe są zarzuty związane z poważnymi zastrzeżeniami, co do ram czasowych przygotowania opracowań projektowych.- Prace projektowe będą trwały do końca września br.- informuje nas GDDKiA. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, nie godzi się też ze stwierdzeniem, że dokumentacja została przygotowana w sposób niewłaściwy. To jednak dopiero początek uwag GDDKIA.
Pismo w tej sprawie trafiło już na biuro prezydenta miasta, Janusza Żmurkiewicza.
GDDKiA zapewnia, że dokumentacja jest przygotowana z należytą starannością w oparciu o wszelkie obowiązujące w GDDKiA zarządzenia i wewnętrzne procedury, oraz w oparciu o obowiązujące akty prawne.
Zastępca Dyrektora Oddziału w Szczecinie, Mariusz Mierzwa podkreśla, że zaprezentowane opracowanie nie jest jeszcze wersją końcową, a jedynie materiałem roboczym.
Zastanawiacie się, jaki będzie ruch na wspomnianej trasie?
Z informacji GDDKiA wynika, że ruch na odcinku pomiędzy węzłem "Międzyzdroje", a węzłem Dargobądz osiągnie wartość około 21 000 pojazdów na dobę, co oznacza maksymalne wykorzystanie przekroju dwujezdniowego na poziomie poniżej 30 % granicznej przepustowości.
Szczecińska GDDKiA wskazuje też, że nie ma konieczności budowy trzeciego pasa ruchu ze względu właśnie na prognozowany ruch drogowy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje nas, że przebieg trasy został zoptymalizowany pod katem obostrzeń wynikających z przeprowadzenia drogi S3 przez teren Wolińskiego Parku Narodowego.
Według GDDKiA nieuzasadnione są stwierdzenia odnośnie nienależytej oceny uwarunkowań środowiskowych.
GDDKiA Oddział w Szczecinie stanowczo zaprzecza też informacjom, że wzdłuż planowanej drogi będzie przebiegał wodociąg.
Poniżej publikujemy treść całego pisma:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie w nawiązaniu do Stanowiska Rady Miejskiej w Międzyzdrojach – pismo znak: BRM.0004.239.17 z dnia 06.02.2017 r. (data wpływu 09.02.2017 r.) poniżej przedstawia Państwu swoje stanowisko w odniesieniu do poruszanych przez Państwa spraw. Występujący problem komunikacyjny na obecnej drodze krajowej nr 3 jest widoczny i znany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaistniała sytuacja wymusiła podjęcie prac przygotowawczych dla odcinka drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn. Monitoring i wszelkie wnioski płynące z analiz istniejącego ruchu drogowego potwierdzają, że budowa nowego połączenia komunikacyjnego jest niezbędna.
Dla potrzeb sprawnego prowadzenia inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA oraz dla konieczności określenia niezbędnych kosztów realizacji inwestycji w rozbiciu na poszczególne lata w GDDKiA przygotowywane są harmonogramy realizacji zadań. Niniejsza praktyka pozwala na optymalne zaplanowanie i wydatkowanie środków finansowych oraz realizację planów strategicznych w ramach czasowych założonych w Programie Budowy Dróg Krajowych. Niezrozumiałym jest zatem zarzut związany z poważnymi zastrzeżeniami, co do ram czasowych przygotowania opracowań projektowych. Na dzień dzisiejszy z uwagi na skomplikowane uwarunkowania środowiskowe oraz konieczność wykonania dodatkowych badań i ocen elementów przyrody na terenie Wolińskiego Parku Narodowego, prace projektowe będą trwały do końca września br. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowane jest na I kwartał 2018 r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie nie może zgodzić się z stwierdzeniem o przygotowywaniu dokumentacji w sposób niewłaściwy, czy też przygotowywania dokumentacji bez właściwych niezbędnych do zaprojektowania drogi danych, w tym danych dotyczących obecnego i planowanego natężenia ruchu.
GDDKiA Oddział w Szczecinie pragnie stanowczo podkreślić, że dokumentacja jest przygotowywana z należytą starannością w oparciu o wszelkie obowiązujące w GDDKiA zarządzenia i wewnętrzne procedury a także w oparciu o obowiązujące akty prawne. Zgodnie z obowiązującymi procedurami dokumentacja jest opracowywana na podstawie Zarządzenia nr 58 GDDKiA z 23 listopada 2015 roku w sprawie dokumentacji do realizacji inwestycji, w którym zawarto procedury związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej na każdym jej etapie, tj. poczynając od dokumentacji studialnej do projektu budowlanego i wykonawczego włącznie. Niniejszy system krok po kroku pozwala przygotować dokumentację projektową w sposób rzetelny i kompleksowy, eliminując jednocześnie do minimum wiele ryzyk jakie mogą pojawić się podczas planowania i realizacji tak dużej i strategicznej inwestycji. Tutejszy Oddział podkreśla, że zaprezentowane opracowanie nie jest jeszcze wersją końcową a jedynie materiałem roboczym (będącym w trakcie realizacji) służącym doprecyzowaniu rozwiązań i wypracowaniu wspólnego stanowiska. Odnosząc się do zarzutów nieuwzględnienia rzeczywistego natężenia ruchu na drodze S3, tut. Oddział informuje jak poniżej.
Istniejące wielkości ruchowe będące również materiałem wyjściowym do prognozy ruchu zostały przyjęte zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu 2015 (ostatni pomiar miał miejsce w 2015 r.) przeprowadzonym na sieciach dróg krajowych oraz wojewódzkich zgodnie z Wytycznymi organizacji i przeprowadzenia Generalnego Pomiaru Ruchu w 2015 r. Metodyka pomiarów ruchu oraz procedury weryfikacji otrzymanych wyników, przedstawione w wytycznych pozwalają na zapewnienie uzyskania wiarygodnych danych o istniejącym ruchu drogowym. Metoda prognozowania ruchu jest zgodna z krajowymi wytycznymi, w tym w szczególności z wymaganiami GDDKiA oraz z Niebieską Księgą dla projektów infrastruktury drogowej realizowanych w ramach perspektywy finansowej 2014 – 2020. Prognoza ruchu sporządzana dla potrzeb opracowania dokumentacji studialnej uwzględnia zmiany wielkości ruchowych zarówno w związku z budową nowego Terminalu Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym (i prognozowanym w związku z nim ruchem), działalność istniejącą i przyszłą Terminalu LNG a także działalnością Portu Handlowego.
Przyjmowane w ramach przygotowywanej inwestycji parametry techniczne drogi (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) umożliwią funkcjonowanie drogi przez kolejne dziesiątki lat. Z wykonanych prognoz i analiz ruchu wynika, że do 2055 roku (a więc do roku do którego wykonywane są prognozy) przewidywany ruch na odcinku pomiędzy węzłem „Międzyzdroje” a węzłem „Dargobądz” osiągnie wartość około 21 000 pojazdów na dobę, co oznacza maksymalne wykorzystanie przekroju dwujezdniowego na poziomie poniżej 30% granicznej przepustowości (The Highway Capacity Manual - HCM 2000).
W Państwa piśmie pojawia się również stwierdzenie mówiące o konieczności zastosowania „drogi trzyjezdniowej”, jak należy domniemywać intencją było zwrócenie uwagi na przeanalizowanie konieczności wykonania docelowego przekroju drogi ekspresowej S3 w układzie przynajmniej trzech pasów ruchu dla każdego kierunku ruchu, jednak jak wskazano powyżej konieczność budowy trzeciego pasa ruchu dla każdej z relacji nie znajduje uzasadnienia z uwagi na prognozowany ruch drogowy.
Podsumowując, argumenty przedstawione w Państwa piśmie odnośnie niewiarygodnych danych ruchowych istniejących i prognozowanych przyjętych do realizowanego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego oraz wynikającej z nich niepoprawnej analizie ruchu na odcinku planowanej drogi ekspresowej S3, według naszej opinii, należy uznać za niezasadne. W tym miejscu tutejszy Oddział pragnie również podkreślić, że przebieg trasy jaki został przedstawiony w dotychczasowych opracowaniach został zoptymalizowany pod katem obostrzeń wynikających z przeprowadzenia drogi S3 przez teren Wolińskiego Parku Narodowego oraz po sugestiach i stanowisku Dyrekcji Wolińskiego Parku Narodowego, tj. trzy z czterech wariantów zostały poprowadzone w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 3 aby ograniczyć negatywne oddziaływanie inwestycji na środowisko zarówno na etapie realizacji jak i późniejszej eksploatacji.
W odniesieniu do sporządzanego raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (ROŚ) dla niniejszej inwestycji, GDDKiA Oddział w Szczecinie informuje, że znajduje się on w trakcie opracowywania, w związku z czym na tą chwilę nie można mówić o jego nierzetelności. Nieuzasadnione również wydają się stwierdzenia odnośnie „nienależytej oceny uwarunkowań środowiskowych” na podstawie wskazanych danych, gdyż jak wspomniano powyżej, raport jest w trakcie sporządzania, a zatem dane, które zostały i będą zebrane na jego potrzeby nie stanowią zbioru zamkniętego i nie wykonano jeszcze pełnych analiz wpływu inwestycji na poszczególne komponenty środowiska. GDDKiA Oddział w Szczecinie pragnie zapewnić, że ROŚ uwzględni wszystkie niezbędne dane pozwalające na rzetelną i wyczerpującą ocenę oddziaływania ww. inwestycji na środowisko, w tym uwagi Wolińskiego Parku Narodowego. Jeszcze raz zapewniamy, że ROŚ po jego ukończeniu spełniał będzie wszystkie wymagania wynikające z obowiązujących aktów prawnych, a także standardów związanych z wskazaniami dotyczącymi rozwiązań projektowych zalecanymi z punktu widzenia ochrony środowiska podczas realizacji i eksploatacji drogi ekspresowej.
Odnosząc się do kwestii przebiegu wodociągu wzdłuż planowanej drogi ekspresowej S3, GDDKiA O/Szczecin informuje, że obowiązujące przepisy prawa wykluczają możliwość jego lokalizacji w pasie drogowym drogi ekspresowej. Zgodnie z § 43 ust. 1 Ustawy o drogach publicznych liniowe obiekty budowlane poza terenem zabudowy powinny być usytuowane w odległości min. 40 m od krawędzi jezdni.
Reasumując, GDDKiA jako organ administracji państwowej nie może pozwolić sobie na realizację strategicznych inwestycji infrastrukturalnych w sposób nie gwarantujący należytego wykonania. Tak jak wspomniano we wcześniejszej części niniejszego stanowiska, wszelkie opracowania i analizy znajdują się w toku wykonywania a stwierdzenia związane z wykonywaniem prac przygotowawczych z nienależytą starannością nie mają potwierdzenia ze stanem faktycznym.
Pod pismem podpisał się Zastępca Dyrektora Oddziału w Szczecinie, Mariusz Mierzwa.