iswinoujscie.pl • Wtorek [28.02.2017, 01:55:24] • Świnoujście

Azbest ma zniknąć z naszego kraju do 2032 roku

Azbest ma zniknąć z naszego kraju do 2032 roku

fot. Ecology

Jeśli są takie podmioty, osoby fizyczne, które chciałyby jeszcze zlikwidować azbest, to będziemy dysponowali środkami, żeby wspomóc tych zainteresowanych, żeby tę truciznę zlikwidować –zachęcał na lutowej sesji Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. Chętni mogą się zgłaszać tylko do 28 lutego.

Już po raz piąty miasto wystąpiło do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska o środki na usuwanie wyrobów zawierających azbest. Zainteresowane osoby, które chciałyby zgodnie z przepisami ochrony środowiska usunąć ze swoich nieruchomości wyroby zawierające azbest, mogą tylko jeszcze do jutra składać wnioski o przyznanie usługi w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest, wraz z wymaganymi załącznikami, w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5. Druk wniosku można pobrać w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5, w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa, przy ul. Wyspiańskiego 35 C Wejście 1 oraz ze strony internetowej www.swinoujscie.pl

- Dotacją mogą zostać objęte zadania z zakresu: demontażu, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest, ujętych w „Inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Miasto Świnoujście”, z nieruchomości których właścicielami są: jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, fundacje, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe - informuje rzecznik prezydenta Robert Karelus.

Magistrat przypomina, że azbest ma zniknąć z naszego kraju do 2032 roku. Jego likwidacja odbywa się na podstawie m.in. Rezolucji Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki oraz „Rządowego Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w latach 2002 - 2032” przyjęty przez Radę Ministrów RP w dniu 14 maja 2002 r.

- Średnia ilość wyrobów azbestowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca Świnoujścia jest wielokrotnie niższa, niż średnia krajowa – informuje rzecznik prezydenta.- Co nie oznacza, że nie ma go wcale. Najwięcej na obiektach gospodarczych, na terenie ogródków działkowych, ale zdarza się również na budynkach mieszkalnych. Z przeprowadzonej w 2011 roku inwentaryzacji wynikało, że w całym Świnoujściu znajdowało się około 600 ton azbestu.

Dzięki przeprowadzonym do tej pory działaniom w 2013 udało się usunąć 25 ton azbestu z 26 nieruchomości; w 2014 - 50 ton z 45 nieruchomości; w 2015 - 42 tony z 27 nieruchomości, w 2016 roku 82 tony z 57 nieruchomości. Do tej pory akcja usuwania azbestu kosztowała ponad 104 tysiące złotych, z czego ponad 101 tysięcy złotych pochodziło ze środków WFOŚiGW.

- Po otrzymaniu dotacji, Miasto wyłoni, w drodze prawa zamówień publicznych, wykonawcę, który na podstawie umowy zawartej z Gminą będzie dokonywał demontażu i usuwania wyrobów zawierających azbest ze zgłoszonych nieruchomości – mówi Robert Karelus.

Usuwanie wyrobów zawierających azbest planowane jest w drugiej połowie tego roku.

- Liczba środków, które zostaną przeznaczone na likwidację tej szkodliwej substancji uzależnione będą od ilości osób i instytucji, które przystąpią do programu – dodaje rzecznik.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/47325/