iswinoujscie.pl • Niedziela [12.02.2017, 21:27:14] • Świnoujście

Świnoujscy nauczyciele zaniepokojeni planowaną rewolucją w szkołach: Nie chcemy eksperymentowania na żywym organizmie

Świnoujscy nauczyciele zaniepokojeni planowaną rewolucją w szkołach: Nie chcemy eksperymentowania na żywym organizmie

contrastwerkstatt( fot. Fotolia.com )

Świnoujscy nauczyciele są wyraźnie zaniepokojeni planowaną przez rząd reformą edukacji. Pedagodzy, swoje obawy postanowili przedstawić w specjalnym liście otwartym do radnych. W jego treści apelują do radnych, aby każda podjęta w tej sprawie decyzja była przez nich gruntownie przemyślana, aby nie nosiła ona znamienia eksperymentowania na żywym organizmie. Nauczyciele podkreślają też, że w liście celowo nie piszą o warunkach ich zatrudnienia, czy też ryzyku zwalniania nauczycieli w obliczu wygaszaniu gimnazjów. - Nie chcemy być oskarżani o dbanie o własne interesy, bo uważamy, że bycie nauczycielem zobowiązuje nas przede wszystkim do należności myślenia, przyzwoitości i przekładania dobra naszych uczniów nade nasze osobiste- piszą nauczyciele.

Zaniepokojeni nauczyciele, bo tak po listem podpisali się pedagodzy zastanawiają się też, dlaczego do specjalnego zespołu, którego zadaniem jest przystosowanie świnoujskich szkół do nowych zasad edukacji nie zostali powołani ”szeregowi” nauczyciele. - To oni są w szkole najbliżej tych, których reforma dotyczy- czyli uczniów, w niniejszym liście postanowiliśmy przedstawić stanowisko pedagogów- czytamy dalej w liście.

Dydaktycy uważają, że decyzja władz miasta o łączeniu szkół nie jest do końca właściwa, a dwie dwubudynkowe szkoły podstawowe, spowodują, że dzieci w wieku 11lat- po IV klasie będą zmieniać dotychczasowe miejsce nauki, przenosząc się do innego, oddalonego budynku.

- Zamiast izolować, co do końca nigdy nie jest wykonalne, należy uczyć dzieci wspólnego pokojowego funkcjonowania. Tworząc, duże dwubudynkowe szkoły stwarzamy problem anonimowości, rozmycia odpowiedzialności za zachowanie dziecka. Nauczyciele- wychowawcy klas młodszych, w momencie przejścia ucznia do drugiego budynku, tracą możliwość jakiegokolwiek wpływania na zachowanie ich byłego ucznia. Musimy pamiętać, że więzi z pierwszym nauczycielem należą do najsilniejszych w życiu dziecka, kształtują poczucie przynależności do szkoły i pozostają w osobowości na długo. Do tej poru mieliśmy w osobnych budynkach młodzież gimnazjalną. Teraz będziemy umieszczać w nich jeszcze młodsze, jeszcze mniej dojrzałe i mniej odpowiedzialne dzieci. - twierdzą pedagodzy.

Nauczyciele twierdzą, że nie należy też zapominać o tym, że ministerstwo edukacji zaplanowało 2- letni okres przejściowy, w którym pozwala na łączenie szkół w placówki dwubudynkowe, zapowiadając jednocześnie, że po tym okresie samorządy staną przed koniecznością uporządkowania ewentualnego chaosu.

- Mogą czekać, więc nas ponowne zmiany- zauważają.

Co zatem proponują świnoujscy nauczyciele?

- Z punktu widzenia stanu demograficznego Świnoujścia, może najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie w miejsce któregoś z dwóch obecnych gimnazjów jednej nowej szkoły podstawowej, w której znalazłoby miejsce cześć dzieci z oddziałów obecnych szkół podstawowych SP1 i SP6-

Nauczyciele nie podpisali się pod listem z imienia i nazwiska, z uwagi na obawę przed ewentualnymi szykanami.

Prezydencki rzecznik Robert Karelus zapewnia, że projekt uchwały w sprawie reformy oświaty w naszym mieście został przygotowany.

-Będzie procedowany. Czas na jej przyjęcie, zgodnie z wytycznymi resortu edukacji, to koniec marca bieżącego roku. W Świnoujściu planowane jest to jeszcze w tym miesiącu- mówi Robert Karelus.

Dlaczego w specjalnym zespole pracującym nad przygotowaniem świnoujskich szkół do reformy zabrakło nauczycieli?

- W skład zespołu, którego zadaniem jest przygotowanie świnoujskich placówek do nowego systemu oświaty ,oprócz radnych, pracowników wydziału edukacji, weszli również dyrektorzy placówek oświatowych oraz przedstawiciele związków zawodowych działających w świnoujskiej oświacie .To nie tylko nauczyciele ,ale również osoby z wieloletnim doświadczeniem , najlepiej znające problemy świnoujskiej oświaty, jej pracowników, rodziców i uczniów, osoby przygotowane merytorycznie i praktycznie do zarządzania placówkami zajmującymi się edukacją i wychowaniem.Przed wypracowaniem koncepcji reformy oświaty członkowie zespołu spotykali się z kadrą pedagogiczną i rodzicami wszystkich placówek oświatowych działających w naszym mieście- wyjaśnia nam Robert Karelus.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/47046/