Statystycznie z czytelnictwem dobrze nie jest.
- Obecnie w Świnoujściu czytelnictwo książek drukowanych jest mniej popularne niż np. 10 lat temu (wśród młodszych czytelników przegrywa z e-książką) - przyznaje Bożena Łukaszewska, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Świnoujściu.
Wśród czytelników powyżej 18 roku życia, których w naszej bibliotece jest zarejestrowanych ok. 2500, przeważają kobiety (65%), natomiast dzieci i młodzież do lat osiemnastu to ok. 1000 osób.
- Są to zmniejszające się wartości statystyczne liczby odbiorców książki tradycyjnej (przez 10 lat ubyło kilkuset czytelników), ale osób odwiedzających Bibliotekę z roku na rok przybywa – zastrzega dyrektor.
Przychodzą skorzystać z czytelni, z internetu, obejrzeć wystawy oraz zapoznać się z innymi formami pracy biblioteki.
Jeśli już jednak przychodzą wypożyczyć książkę, to co interesuje ich najbardziej?
- Najbardziej ulubione lektury naszych czytelników to romanse oraz literatura sensacyjna –informuje dyrektor biblioteki.
Zapytaliśmy, czy jest popyt na książki o polityce. Okazuje się jednak, że nie bardzo.
- Po literaturę polityczną sięgają prawie wyłącznie studenci politologii i kierunków pokrewnych – informuje Bożena Łukaszewska. - Najwięcej wypożyczeń odnotowujemy od lat w miesiącach wrzesień - grudzień; przeważają czytelnicy starsi, a wśród nich - częściej i więcej czytają panie.
Zapytaliśmy również, co można dziś znaleźć na pólkach biblioteki. Czy możemy się spodziewać nowości?
- Księgozbiór MBP (Biblioteka Główna +filie) uzupełniany jest na bieżąco – zapewnia dyrektor. - Każdego roku zakupujemy co najmniej ok. 3000 nowych książek (czasami więcej, jeśli budżet na to pozwala). Jest to dobry wynik w porównaniu do innych, podobnych bibliotek. Zakupami nowości wydawniczych zajmuje się Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów, który na bieżąco zbiera informacje od bibliotekarzy o zainteresowaniach czytelniczych. Czyli - na miarę posiadanych środków finansowych - kupujemy to, co nasi czytelnicy lubią czytać najbardziej: przeważa beletrystyka dla dzieci i dorosłych (ok. 85% zakupów) i ok. 15% przeznacza się na literaturę popularno-naukową z różnych dziedzin wiedzy. Co charakterystyczne - w latach wcześniejszych (np. 10-15 lat temu) proporcje pomiędzy zakupami literatury pięknej i popularno-naukowej były jak 70% do 30%; dzisiaj wiedzy naukowej i popularno-naukowej użytkownicy szukają głównie w internecie.