OT Port Świnoujście rozpoczyna budowę potężnego, nowoczesnego terminala zbożowego
fot. Andrzej Ryfczyński
To jeden z ostatnich rodzajów ładunku, który nie doczekał nowoczesnego zaplecza gwarantującego składowanie i przeładunek zgodnie z najnowszymi standardami. Tymczasem na rynku przewozów morskich wciąż rośnie znaczenie zboża jako ładunku. Nowoczesny terminal zbożowy zmieni oblicze świnoujskiej bazy przeładunkowej. Dość powiedzieć, że tylko w sezonie jednego, 2014 roku z Polski wyeksportowano drogą morską ponad milion ton pszenicy. Z tej, utrzymującej się od wielu lat koniunktury postanowił skorzystać zarząd OT Portu Świnoujście. Po podpisaniu w połowie roku umowy z wykonawcą I etapu inwestycji, w czwartek 17 listopada w sali konferencyjnej portu zaprezentowano plany związane z uruchomieniem w ciągu najbliższych trzech lat całego systemu przeładunkowego zboża- terminala Agro. Prezentację prowadził prezes OT Port Świnoujście Ludwik Heinsch.
Otwierając swoją prezentację prezes zaznaczył, że OT Port Świnoujście nie jest nowicjuszem w branży zbożowej. Od ponad 20 lat przeładunki takie odbywają się na nabrzeżu Górników. Jednak, zdaniem prezesa, nie tylko to nabrzeże ale cały port „to jest jedna wielka archeologia” i wymaga inwestycji, które wprowadzą go w przeładunkową nowoczesność.
fot. Andrzej Ryfczyński
Jednym z takich planów jest modernizacja nabrzeża Chemików i wybudowanie tu terminala zbożowego. Trwa już rozbiórka starej, rdzewiejącej hali w sąsiedztwie latarni morskiej. To w tym właśnie miejscu za rok powstanie olbrzymi magazyn zbożowy. Inne towary będą przeładowywane na nabrzeżu Hutników (w terminalu rudowym i towarów masowych) oraz Górników(który pozostanie terenem przeładunku węgla i koksu). Efektem planowanych inwestycji ma być pełna integracja portu z siecią transportową Unii Europejskiej, umocnienie pozycji portu w korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk, oraz pełna dywersyfikacja przeładunków.
fot. Andrzej Ryfczyński
Budowa terminala zbożowego trwa już nie od dziś. We wrześniu, oddano do użytku nowy mniejszy elewator zbożowy o pojemności 16 tysięcy ton. Drugi super nowoczesny elewator pomieści, aż 85 tysięcy ton zboża, będzie gotowy do końca września 2017 roku. Jego powierzchnia wewnętrzna przekracza 12 tys. metrów kwadratowych!