iswinoujscie.pl • Środa [28.09.2016, 23:30:50] • Świnoujście

Ministerstwo o terminalu kontenerowym: Porty morskie to niezbędny element krajowego systemu gospodarczego

Ministerstwo o terminalu kontenerowym: Porty morskie to niezbędny element krajowego systemu gospodarczego

fot. iswinoujscie.pl

Nie podzielam Pani obaw - napisała do mieszkanki Świnoujścia Monika Niemiec-Butryn, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej . W sprawie planowanej budowy terminala kontenerowego mieszkanka naszego miasta zwróciła się do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zobaczcie, co jej odpowiedzieli.

Jednym z priorytetów Rządu jest poprawa konkurencyjności polskich portów na bałtyckim rynku usług portowych – czytamy w piśmie z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, który otrzymała nasza Czytelniczka. - Inwestycje w infrastrukturę portową oraz infrastrukturę dostępu do portów od strony morza i lądu umożliwiają ich rozwój, przyciągając do polskich portów morskich przedsiębiorców prywatnych, także zagranicznych. Przedsiębiorcy inwestują w modernizację i budowę nowych terminali przeładunkowych, kontenerowych i intermodalnych. Duże projekty wymagają współpracy sektora publicznego i prywatnego, co pozwala na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych.

Porty morskie - czytamy dalej w piśmie - stanowią niezbędny element krajowego systemu gospodarczego wpływając w dużym stopniu na poprawę otwartości i konkurencyjności kraju poprzez np. wzrost PKB. Sektor portowy tworzy również rynek pracy, zarówno w wymiarze lokalnym (porty morskie), regionalnym (otoczenie portowe), ale także krajowym, Sektor portowy wpływa także pozytywnie na strukturę finansów publicznych, tj. wzrost wpływów budżetowych. Sektor ten wraz z działalnością z nim związaną tworzy 1,60% PKB w skali krajowej, oraz 2,02% PKB w skali regionalnej.

Obsługa ładunków przechodzących przez porty morskie w Polsce wymaga odpowiedniego zaplecza, dlatego też pozytywne zmiany w funkcjonowaniu portów tj. wzrost przeładunków związany jest również z rozwojem firm transportowych, zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i krajowej – pisze dalej Monika Niemiec-Butryn, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej. - Rozwój potencjału przeładunkowego polskich portów morskich został zapisany w dokumentach strategicznych zarówno podmiotów zarządzających portami. jak i w Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).

Przygotowanie planu i realizacja przedsięwzięcia polegającego na budowie portu kontenerowego należy do inwestora, który zobowiązany jest do uzyskania wszelkich wymaganych prawem pozwoleń, uzgodnień itp. – czytamy dalej. - Jedną z newralgicznych kwestii w procesie inwestycyjnym jest uwzględnianie przepisów ochrony środowiska, w tym ochrony obszarów Natura 2000. Zgodnie z 5 2 ust, 1 pkt. 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71, tj.), do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się porty lub przystanie morskie, w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r, Nr 33, poz. 179 oraz z 2015 r. poz. 1569 i 1642), w tym infrastrukturę portową służącą do załadunku i rozładunku, połączoną z lądem lub położoną poza linią brzegową, do obsługi statków o nośności większej niż 1350 t, w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 2016 r. poz. 66, t.j.) oraz ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowe] (Dz. U. z 2013 r. poz. 1458, z późn. zm.), z wyłączeniem przystani dla promów. W związku z powyższym należy podkreślić. że art. 59 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353, z późn. zm.), dalej: ustawa, stanowi, że przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.

Na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy, w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na Środowisko – czytamy dalej - określa się, analizuje oraz ocenia: bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia na środowisko oraz zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, zabytki, krajobraz, w tym krajobraz kulturowy, wzajemne oddziaływanie między tymi elementami, a także dostępność do złóż kopalin; możliwości oraz sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko; wymagany zakres monitoringu.

Należy nadmienić, że przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych - wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, z późn. zm.), następuje wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 72 ustawy. Realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych w sposób zgodny z przepisami ustawy pozwala na odpowiednie kształtowanie relacji pomiędzy nimi a ich otoczeniem. Ustawa określa m.in. zasady udziału społeczeństwa w ochronie środowiska, a także organy administracji właściwe w sprawach ocen oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 k.p.a. organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań – kończy pismo Monika Niemiec-Butryn.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/44884/