reuters.pl • Czwartek [20.03.2008, 07:31:29] • Świnoujście

Terminal LNG powinien powstać-wiceprezes PGNiG

Terminal LNG powinien powstać-wiceprezes PGNiG

fot. internet

WARSZAWA, 19 marca (Reuters) - Terminal w Świnoujściu umożliwiający wyładunek dostarczanego tankowcami skroplonego gazu ziemnego powinien powstać i może będzie trzeba rozważyć budowę kolejnych, uważa nowy wiceprezes do spraw techniczno - inwestycyjnych Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA (PGNiG) Mirosław Dobrut.

Obecny minister skarbu mówił w niedawnej rozmowie z Reuterem, że ocenę opłacalności tego projektu pozostawi nowemu zarządowi PGNiG. Docelowa roczna przepustowość gazoportu ma wynosić 7,5 miliarda metrów sześciennych gazu, podczas gdy obecnie zapotrzebowanie naszego kraju na gaz wynosi 14 miliardów metrów sześciennych rocznie.

Budowa terminalu LNG, która według planów ma zakończyć się pod koniec 2011 roku to jeden z projektów strategicznych PGNiG. Według poprzedniego zarządu spółki miał on być wybudowany by zdywersyfikować dostawy gazu do Polski. Tę inicjatywę popierał też poprzedni rząd. Dotychczas firma wybrała jedynie projektanta terminala. "Wobec importu gazu praktycznie wyłącznie z kierunków wschodnich terminal gazowy zapewniający dostawy LNG z innych kierunków znacznie polepsza nasze bezpieczeństwo gazoenergetyczne. Zwłaszcza rejonów północno-zachodniej Polski, gdzie często występują wyraźne braki gazu" - powiedział cytowany w komunikacie organizatora Pierwszego Kongresu Przemysłu Gazowniczego Dobrut, który został wybrany wiceprezesem tydzień temu.

Wiceprezes PGNiG uważa, że projekt terminalu LNG może być opłacalny i nie wykluczył, że w przyszłości mógłby powstać nawet kolejny gazoport.

"Obserwując szybko rosnącą ilość terminali gazowych w Europie i na świecie oraz odnotowując malejące z roku na rok koszty skraplania, transportu i regazyfikacji gazu ziemnego należy uznać że i w Polsce import LNG może być relatywnie opłacalny" - powiedział Dobrut.

"Co więcej, jeżeli w Polsce gaz ziemny zwiększy swój udział w bilansie paliw pierwotnych i zbliży się do średniego poziomu europejskiego to może będzie potrzeba rozważenia budowy drugiego terminala gazowego w Polsce" - stwierdził. PGNiG wstępnie oceniało koszt budowy terminala w Świnoujściu na 440 milionów euro, ale przedstawiciele spółki już ostrzegali, że koszty te będą na pewno wyższe.

Były wiceprezes spółki zapowiadał w grudniu 2007 roku, że PGNiG w ciągu kilku tygodni rozpocznie finalne negocjacje w sprawie zapewnienia dostaw gazu do terminalu. Do tej pory jednak takich umów firma nie podpisała.

(Autor: Paweł Bernat; Redagował: Piotr Bujnicki)
źródło: www.reuters.pl

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/4460/