Do końca tego roku powinny zakończyć się przygotowania do największej inwestycji w dziejach Świnoujścia. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo chce w ciągu najbliższych 10 miesięcy zamknąć projekt i wybrać wykonawców. W 2007 roku poznamy też dokładny kosztorys i szczegóły dotyczące finansowania inwestycji. Podpisane też zostaną kontrakty na dostawy. Budowa i przyłączenie do krajowej sieci gazowej zajmie kolejne dwa lata. Pierwszy statek powinien zacumować przy pirsie terminalu w 2011. Rodzi się nadzieja, że może to być jednostka pod polską banderą? Tego jeszcze nikt nie jest w stanie dzisiaj przewidzieć. Jedno jest pewne. Mamy cztery lata na to by mogła powstać flota gazowców. Polska nie ma obecnie statków do przewozu tego surowca. Andrzej Żarnoch, dyrektor marketingu w Stoczni Szczecińskiej Nowa, przyznaje, że do tej pory gazowce nie były w Szczecinie budowane. Coś jednak w tej sprawie "drgnęło".
fot. www.terminallng.pl - plan przestrzennego zagospodarowania
W Stoczni Północnej SA w Gdańsku rusza właśnie budowa gazowca, który będzie mógł przewozić trzy rodzaje gazu: LNG, LPG i etylen. Odbiorcą statku o pojemności 7500m3 (rozłożonej na dwa zbiorniki) jest holenderski armator Anthony Veder Rederijzaken BV. Będzie to pierwsza taka jednostka w jego flocie. Statek ma być zatrudniony w czarterze przez norweskiego armatora LNG Gasnor AS. Projekt statku, który prawdopodobnie otrzyma nazwę "Coral Methane" powstał we współpracy niemieckiego biura TGE BONN oraz Biura Konstrukcyjnego Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
Być może już za kilka lat ten właśnie statek przywiezie gaz do świnoujskiego terminalu...