iswinoujscie.pl • Poniedziałek [09.05.2016, 08:38:31] • Świnoujście

Stanowisko Klubu Radnych SLD – Lewica Razem Rady Miasta Świnoujście w sprawie planów budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu – Warszowie

Stanowisko Klubu Radnych SLD – Lewica Razem Rady Miasta Świnoujście w sprawie planów budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu – Warszowie

fot. Sławomir Ryfczyński

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki w dniu 20.04.2016 r. przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A po raz pierwszy zaprezentowali koncepcję budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Przedstawili w niej dwa warianty lokalizacyjne: wariant I – wewnątrz obecnego Terminalu Gazowego (pomiędzy falochronem wschodnim a środkowym) oraz wariant II – lokalizujący terminal kontenerowy na wschód od Terminalu Gazowego (falochronu wschodniego), z planami zajęcia dalszych terenów plaży. Z przedłożonej informacji wynika, że inwestycja ta będzie realizowana i prowadzona przez prywatne podmioty zewnętrzne, a z powodów biznesowych preferowanym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście rozwiązaniem jest wariant II.

W opinii Radnych Klubu SLD – Lewica Razem, zarówno aktualna Strategia Rozwoju Miasta na lata 2014 – 2020, która nie zakłada rozbudowy funkcji portowych poprzez anektowanie nowych terenów na Prawobrzeżu Świnoujścia, jak również nasza wizja rozwoju miasta po roku 2020, nie przewidują możliwości przekazania przez Miasto Świnoujście w zarządzanie spółce skarbu państwa jaką jest ZMPSiŚ, kolejnych terenów na Prawobrzeżu. Zajęcie dalszych terenów na wschód od Gazoportu – niezwykle atrakcyjnych i jedynych z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju miasta w najbliższych dziesięcioleciach – doprowadziłoby do wyłączenia możliwości korzystania z cennych przyrodniczo plaż i obecnej infrastruktury dojazdowo-parkingowej.

Po wysłuchaniu planów ZMPSiŚ, Radni Klubu SLD – Lewica Razem podtrzymują stanowisko wyrażone na posiedzeniu Komisji, że biorąc pod uwagę ewentualne korzyści dla miasta Świnoujście płynące z rozwoju nowych funkcji portowych na obecnym obszarze świnoujskiego portu – preferowany powinien być wariant I, czyli budowa terminalu kontenerowego wewnątrz istniejącego Terminalu Gazowego – jako rozwiązanie optymalne, które pogodzi aktualne możliwości lokalnego samorządu oraz plany rozwojowe spółki ZMPSiŚ. W tej sytuacji negatywnie opiniujemy proponowany wariant II lokalizacji, jako mniej korzystny z punktu widzenia samorządu lokalnego. Ponieważ zgody na zmianę sposobu zagospodarowania terenów Warszowa udzielić musi Rada Miasta, takie stanowisko prezentować będziemy względem radnych z innych klubów. Ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie podczas Sesji Rady Miasta w formie decyzji wyrażonej przez wszystkich radnych.

Najważniejszym zadaniem stojącym przed Świnoujściem w najbliższej przyszłości jest inwestycyjne ulepszenie połączeń komunikacyjnych z krajem (tj. budowa drogi S3 na odcinku Miękowo – Świnoujście, budowa połączenia międzybrzegowego przez Świnę oraz węzła komunikacyjnego na Warszowie). Jako samorządowcy jesteśmy zobligowani dbać o harmonijny rozwój Miasta, dlatego też w naszej opinii, rozpoczęcie realizacji powyższych zadań jest warunkiem koniecznym ewentualnych portowych przedsięwzięć inwestycyjnych o dużym stopniu oddziaływania.

Radni Klubu SLD – Lewica Razem:
Joanna Agatowska, Stanisław Bartkowiak, Waldemar Buczyński, Robert Gawroński, Zdzisław Merchelski, Marek Niewiarowski, Krzysztof Szpytko,  Ryszard Teterycz, Jarosław Włodarczyk.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/42613/