iswinoujscie.pl • Środa [20.04.2016, 20:27:26] • Świnoujście

Zarząd Portu zaprezentował w Świnoujściu plany rozwoju portu

Zarząd Portu zaprezentował w Świnoujściu plany rozwoju portu

fot. Agnieszka Puszcz

Największa inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście najbliższych lat zajmie kolejne dwa kilometry wybrzeża od gazoportu w kierunku wschodnim. Budowa terminalu kontenerowego może pochłonąć ponad 2 miliardy złotych. We środę, podczas specjalnego posiedzenia radni-członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu Rady Miasta o planach rozwojowych portu rozmawiali z członkami zarządu portów. W spotkaniu wziął także udział dyrektor Urzędu Morskiego Szczecin, reprezentanci inwestora terminalu kontenerowego, a także przedstawiciele branży turystycznej; fortów i latarni morskiej.

Tematem spotkania był przede wszystkim rozwój portu ale z dyskusji wynikło że sprawą, która najbardziej interesuje mieszkańców prawobrzeża jest pytanie czy inwestor ma plan jak rozplanować bardzo wzmożony w przyszłości ciężki transport. Dziś, tylko ze względu na działający terminal promowy, Warszów bywa całkowicie sparaliżowany przez gigantyczne ciągi TiR-ów. Po raz pierwszy od momentu powołania, o pomysłach na rozwiązanie tych problemów mówili członkowie nowego Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. S.A. Prezesa Zarządu - Dariusza Słaboszewskiego wspierał wiceprezes ds. infrastruktury Kazimierz Drzazga.

Obaj deklarowali, że w najbliższym czasie, poza infrastrukturą portową, priorytetem inwestycyjnym pozostanie budowa dróg i parkingów. Przedstawiciele portu uważają, że inwestycje portowe należy dobrze skorelować z planowaną budową tunelu, która musi zmienić trasy dojazdowe do miasta. Prezydent miasta przypomniał o niezrealizowanym wciąż pomyśle na budowę parkingów buforowych na prawobrzeżu.

Dla uczestników spotkania bardzo ważne były także kwestie wpływu inwestycji na środowisko, warunki życia mieszkańców, dostęp do atrakcji turystycznych prawobrzeża. Bo w tych sprawach rodzi się wiele pytań i wiele problemów, które trzeba rozwiązać już na etapie projektu. Można odnieść wrażenie, że budowa terminala gazowego była dobrą nauczką dla wszystkich zaangażowanych stron i w tej chwili wolą już zawczasu zadbać o bezkonfliktowy proces inwestycyjny.

Zarząd Portu zaprezentował w Świnoujściu plany rozwoju portu

fot. Agnieszka Puszcz

Spotkanie przypomniało gorące momenty przygotowania do budowy gazoportu. Tym razem atmosfera nie była już tak napięta jak wówczas. Przedstawiciele społeczności Świnoujścia mają już o wiele lepszą świadomość swoich praw, inwestor z kolei wie, że spoczywają na nim obowiązki. Rzecz tylko w tym by nie skończyło się na deklaracjach dobrej woli.

Szczególnie aktywni podczas dyskusji byli radni prawobrzeża. Zdzisław Merchelski domagał się gwarancji od inwestorów, że w toku prac zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców będą dla nich priorytetem.

Ryszard Teterycz wykorzystał z kolei obecność przedstawicieli portu by zapytać co czynią by zabezpieczyć mieszkańców Świnoujścia (z prawo i lewobrzeża) przed niepożądanymi skutkami działalności przeładunkowej takimi jak choćby pylenie niezdrowych i brudzących substancji i uzyskał zapewnienie, że technolodzy baz przeładunkowych robią wszystko by szkodliwą działalność portu zminimalizować.

Koncepcja budowy terminalu kontenerowego została przedstawiona jako ostatnia spośród portowych projektów. Ten plan szczegółowo zaprezentował dyrektor Marek Trojnar odpowiedzialny w Zarządzie Portów za rozwój. Aby zachować konkurencyjność naszego portu w stosunku do Trójmiasta oraz innych portów bałtyckich zdecydowano się na ten ostatni krok w kierunku pełnej uniwersalizacji świnoujskiego portu. Terminal kontenerowy ma powstać prawie dwa kilometry na wschód od falochronu gazoportu. Tereny te zostały wcześniej ujęte w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego jako rezerwa rozwoju portów. Terminal buduje azjatycki inwestor, a baza działać będzie na zasadach komercyjnych.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/42295/