iswinoujscie.pl • Poniedziałek [28.03.2016, 10:46:49] • Świnoujście

Karelus o wypowiedzi ministra: Być może nie zapoznał się w pełni z dokumentacją

Karelus o wypowiedzi ministra:  Być może nie zapoznał się w pełni z dokumentacją

Autor: poliki( fot. Fotolia.com )

Wyjazdy służbowe w sprawie budowy tunelu nie przyniosły spodziewanych rezultatów – przyznaje rzecznik prezydenta Janusza Żmurkiewicza. A my pytamy go, czy nadal chcemy budować tunel, skoro sam minister rozważa, czy nie lepszy byłby most.

Tunel czy most?– zapytał ministra infrastruktury i budownictwa znany świnoujścianin Zenon Nowak. Wywiad z Jerzym Szmitem przeprowadził specjalnie dla Czytelników iswinoujscie. Minister przyznał, że sprawa, czy nasze miasto ma połączyć most czy tunel jest dyskusyjna. Nie zaprzeczył, że koncepcja forsowana przez władze Świnoujścia jest niezwykle droga, więc wzbudza wątpliwości.

- Myślę, że trzeba będzie wziąć pod uwagę również koncepcję mostu - mówił Jerzy Szmit.

Co na to nasz magistrat?
-Przede wszystkim cieszymy się, że zainteresowanie sprawą budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ze strony rządowej jest duże – mówi rzecznik prezydenta Robert Karelus. - Świadczy o tym fakt kilku już spotkań w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Ostatnio, podczas ubiegłotygodniowego pobytu w Warszawie związanej z galą wręczenia nagród najlepszym polskim samorządowcom, Pan Prezydent miał okazję rozmawiać na temat budowy tunelu z Ministrem Jerzym Szmitem i Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Jackiem Bojarowiczem. Dlaczego Pan Minister stwierdził podczas wywiadu, że może być jeszcze rozpatrywany wariant przeprawy mostowej? Być może zasugerował się pytaniami prowadzącego wywiad lub ze względu na duży w tym czasie nawał obowiązków, związanych chociażby z problemami polskich przewoźników, nie zapoznał się w pełni z dokumentacją jaka jest w posiadaniu miasta. Podczas ostatniej rozmowy stwierdził jednak, że sprawa pytania: most czy tunel jest już rozstrzygnięta.

Jak informuje magistrat, miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której w 2010 roku wybrano rodzaj i lokalizację stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym, w technologii drążenia.

Jak przekazał nam rzecznik Roberta Karelusa, czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w studium techniczno-ekonomiczno - środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Koszt wykonania studium wyniósł 1, 189 mln złotych , z czego dofinansowanie ze środków rządowych to 1,035 mln złotych.

Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami ówczesnego ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Koszt analizy wyniósł 154 tys. złotych

Również na wniosek ministerstwa firma Technital S.p.A. za kwotę około 2,08 mln złotych opracowała program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. Ma to być dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” . Ma on też stanowić podstawę do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji .Jego opracowanie zostało sfinansowane w 85 % ze środków urzędu marszałkowskiego.

Zapytaliśmy, ile miasto wydało na wyjazdy w sprawie budowy tunelu.

- Trudno jest określić: jaki był koszt wyjazdów służbowych w sprawie realizacji tej inwestycji. Były to krótkie wyjazdy jednodniowe. Jedno jest pewne: w ciągu ostatnich ośmiu lat nie przyniosły one spodziewanych rezultatów – przyznaje rzecznik.

Karelus o wypowiedzi ministra:  Być może nie zapoznał się w pełni z dokumentacją

fot. Fotolia.com

Szacowany koszt budowy tunelu może wynieść około 780 mln zł. Jego bieżące utrzymanie może pochłonąć 5-6 mln zł.

Miasto niezbyt to akcentuje, ale tunel będzie przeprawą dla pojazdów czterokołowych. Co z pieszymi i rowerzystami?

- Utrzymana zostanie przeprawa Warszów, którą obsługiwać będą dwa promy. Będą z nich korzystać między innymi rowerzyści – mówi Robert Karelus. - Jedną z możliwości jest również przystosowanie autobusów komunikacji miejskiej do przewozu rowerów tunelem.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/41851/