iswinoujscie.pl • Czwartek [10.03.2016, 21:40:21] • Świnoujście

Czytelnik: Dlaczego u nas się nie da? Nawet Egipcjanie nas wyprzedzili. Dowiedz się, jakie pomysły na stałą przeprawę mają nasi Czytelnicy!

Czytelnik: Dlaczego u nas się nie da? Nawet Egipcjanie nas wyprzedzili. Dowiedz się, jakie pomysły na stałą przeprawę mają nasi Czytelnicy!

fot. Czytelnik

Nasi Czytelnicy prześcigają się w pomysłach jak można byłoby rozwiązać kwestie braku stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Ostatnio znowu sporo mówi się o moście dla Świnoujścia – pisze do nas pan Piotr. –Według mnie most jest o wiele lepszym rozwiązaniem niż tunel, ale to tylko moje zdanie. Jednak gdzieś indziej powstają przepiękne konstrukcje i dlaczego u nas nie może być czegoś takiego? - dopytuje Czytelnik.

Nasz Czytelnik zachęca nasze władze do zainteresowania się mostem Erasmusbrug. To most wiszący typu wantowego, który łączy dzielnice Rotterdamu, oddzielone rzeką. Konstrukcja ma 802 metry długości. Jest czteroczęściowa.

Najdłuższe przęsło mostu ma 284 metry długości a podtrzymujący go asymetryczny pylon w kształcie odwróconej litery "V" wznosi się na wysokość 139 metrów –cytuje Wikipedię pan Piotr. – W ogólną długość mostu wpisuje się także 89 metrowy most zwodzony – (największy i najcięższy tego typu most w Europie Zachodniej). Co istotne, rozwiązanie to pozwoliło na przepuszczanie statków, które są zbyt duże by mogły przepływać pod przęsłem głównym.

Czytelnik: Dlaczego u nas się nie da? Nawet Egipcjanie nas wyprzedzili. Dowiedz się, jakie pomysły na stałą przeprawę mają nasi Czytelnicy!

fot. Czytelnik

Innego Czytelnika zainspirował Nowy Kanał Sueski. - Najciekawsze jest to, że w miejscu przez które codziennie przepływają największe statki świata jest most, są tunele, a nawet kursują promy. Żeby zawstydzić niektórych, to muszę przypomnieć, że inwestycja została zaplanowana na 3 lata, a zrealizowano ją w ciągu jednego roku- opisuje Czytelnik.

Na koniec dodaje, że jak widać nawet Egipcjanie nas wyprzedzili.

Rzecznika prezydenta miasta, Roberta Karelusa poprosiliśmy o odniesienie się do pomysłu Czytelników.

- Miasto posiada już obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym także kilka wariantów mostowych. Szerokie konsultacje i analizy prowadzone były w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, CUPT, środowisk, w tym naukowych, związanych z budową tunelu w Gdańsku oraz innych jednostek uzgadniających - m.in. Urzędu Morskiego i jednostek związanych z obronnością państwa. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym, w technologii drążenia. Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami, Ministerstwa Infrastruktury, wykonane zostało na zlecenia Miasta dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Ponowna analiza potwierdziła słuszność wcześniej dokonanego wyboru wariantu stałego połączenia – tunelu- jako najbardziej optymalnego- mówi rzecznik prezydenta miasta Robert Karelus.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/41608/