iswinoujscie.pl • Piątek [04.03.2016, 21:10:54] • Świnoujście

Spalają gaz dla bezpieczeństwa

Spalają gaz dla bezpieczeństwa

12 lutego był to największy płomień w gazoporcie. W tym dniu odpłynął gazowiec który zostawił 205 tysięcy metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego.( fot. Edmund Papski )

Najpierw słychać było przedziwny świst. Później pojawił się ogień. Dzwoniący do nas mieszkańcy mówili o pionowym płomieniu ognia sięgającym około 20 metrów. Nie było żadnego nieprzewidzianego zdarzenia – uspokaja Gaz-System. W gazoporcie przeprowadzane są testy.

Po 205 tysięcy metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego wypompowano każdorazowo ze statku, który w grudniu i lutym dostarczył nam ten surowiec. Część tego gazu została przesłana do krajowego systemu przesyłowego. Jak informuje GAZ-SYSTEM S.A., od 8 stycznia, kiedy odbyła się pierwsza wysyłka gazu, przesyłano do systemu krajowego około 80 milionów m sześc. surowca (po zregazyfikowaniu, czyli gazu w postaci naturalnej).

Spalają gaz dla bezpieczeństwa

12 luty 2016r. Potężny płomień był widoczny z 12 kilometrów z Lubinia.( fot. Andrzej Ryfczyński )

Część gazu wykorzystywana jest na potrzeby instalacji – do kotłowni i centralnego ogrzewania oraz do podgrzewania palników w regazyfikatorach.

- Podkreślamy, że trwa rozruch terminalu, w trakcie którego realizowane są różne scenariusze mające sprawdzić poprawność wykonania zarówno systemów sterowania, jak i systemów bezpieczeństwa – informuje biuro komunikacji korporacyjnej Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. –Są to prace planowane, zgodne z złożeniami kontraktu, które mają miejsce na wszystkich terminalach tego typu na świecie. W trakcie tych prób przeprowadzane są kalibracje i ustawienia parametrów pracy urządzeń. Część z tych operacji powoduje zatrzymania procesu regazyfikacji LNG i wysyłki gazu do sieci przesyłowej, a w konsekwencji wymuszenie spalania gazu w pochodni. LNG, który znajduje się w zbiornikach i urządzeniach ma temperaturę ok. - 160 stopni C i pomimo izolacji kriogenicznych podlega ciągłemu odparowywaniu, co powoduje wzrost ciśnienia w zbiornikach magazynowych. System bezpieczeństwa utrzymuje ciśnienie w zbiornikach w założonych limitach, wobec tego odparowany gaz, w czasie zatrzymania regazyfikacji, jest zrzucany do systemu bezpieczeństwa, jakim jest pochodnia gazu, w której gaz jest spalany.

Wysokość płomienia zależy od rodzaju prowadzonych testów. Największy jest w przypadku wstrzymania wysyłki do sieci. Proces ten jest także zaplanowany i koordynowany przez wykonawcę terminalu. Jest on jednak potrzebny ze względu na przeprowadzane próby, które mają na celu sprawdzenie i stabilizację instalacji.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/41513/