iswinoujscie.pl • Niedziela [21.02.2016, 13:22:21] • Świnoujście

Karelus o tunelu: Zainteresowanie strony rządowej jest duże

Karelus o tunelu: Zainteresowanie strony rządowej jest duże

fot. Sławomir Ryfczyński

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przejmie na siebie ciężar budowy tunelu, do czego obliguje ją podpisana z Miastem Świnoujście w… 2007 roku umowa – usłyszeli przedstawiciele Świnoujścia na spotkaniu w ministerstwie.

Czy budowa tunelu jest nadal realna czy to co zrobiło dotąd w tej sprawie miasto to pieniądze wyrzucone w błoto? Są jakieś konkrety, kiedy tunel powstanie? - dopytuje się nasz Czytelnik.

-Zainteresowanie sprawą budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ze strony rządowej jest duże – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta. - Świadczy o tym fakt drugiego już, w przeciągu niespełna miesiąca, spotkania Pani Prezydent Barbary Michalskiej w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, które odbyło się w miniony poniedziałek. W spotkaniu oprócz ministra Jerzego Szmita tym razem uczestniczył również Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarewicz. Rozmowy dotyczyły stanu zaawansowania prac oraz analizy dokumentacji będącej w posiadaniu miasta, niezbędnej do realizacji inwestycji.

Jak się dowiedzieliśmy, na spotkaniu uznano, że to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przejmie na siebie ciężar budowy tunelu, do czego obliguje ją podpisana z Miastem Świnoujście w… 2007 roku…umowa.

Rzecznik Janusza Żmurkiewicza przekonuje, że Świnoujście od dawna jest gotowe na realizację tej tak długo oczekiwanej przez wszystkich inwestycji.

- Miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu – móiw rzecznik. - Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym, w technologii drążenia.

Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami ówczesnego ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Również na wniosek ministerstwa firma Technital S.p.A. opracowała program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. Miał to być dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” oraz stanowić podstawą do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji.

Już wkrótce planowane jest kolejne spotkanie w sprawie tunelu - informuje świnoujski magistrat. Niewykluczone, że odbędzie się w Świnoujściu.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/41254/