iswinoujscie.pl • Wtorek [16.02.2016, 09:34:15] • zachodniopomorskie

„Malarstwo w Normandii” Zbiór niezwykłych obrazów w szczecińskim muzeum

„Malarstwo w Normandii”  Zbiór niezwykłych obrazów w szczecińskim muzeum

fot. Organizator

Niemal 200 tys. zł przyznane Muzeum Narodowemu w Szczecinie przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego pozwoliło na sprowadzenie niezwykłej kolekcji obrazów „Malarstwo w Normandii”.

Pomysł ściągnięcia do Szczecina kolekcji ponad 100 obrazów przedstawiających Normandię, pojawił się po raz pierwszy podczas spotkania marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza z francuskim ambasadorem Pierrem Buhlerem w 2015 roku. W tym roku, dzięki wsparciu województwa, zbiór dzieł pochodzących z końca XIX i początku XX wieku, będzie można oglądać w Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Już teraz możemy zaprosić na konferencję prasową dotyczącą „„Malarstwa w Normandii”, która odbędzie się w poniedziałek 22 lutego br. w Muzeum Narodowym w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej ul. Staromłyńska 1 (godz. 11.00).

Kolekcję będzie można oglądać od 26 lutego do 22 maja 2016 r.

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Staromłyńska 1


Otwarcie wystawy: 26 lutego 16 (piątek), godz. 17.00
wstęp wolny; wystawa czynna do 22 maja 2016

godziny otwarcia: wtorek, środa, czwartek, sobota: godz. 10.00–18.00
piątek, niedziela: godz. 10.00–16.00
poniedziałek – nieczynne

artyści: Charles Angrand, Jacques-Émile Blanche, Auguste Bonheur, Pierre Bonnard, Frank-Myers Boggs, Eugène Boudin, Adolphe-Félix Cals, Jean-Baptiste Camille Corot, Gustaw Courbet, Charles-François Daubigny, Karl Daubigny, Eugène Delacroix, Joseph Delattre, Louis-Alexandre Dubourg, Raul Duffy, Pierre Dumont, Guillaume Fouace, Théodore Gericault, Emile Otton Friesz, Paul Huet, Eugène Isabey, Albert Lebourg, Victor-Stanislas Lepine, Maurice Louvrier, Claude Monet, Berthe Morisot, Robert-Antoine Pinchon, Auguste Renoir, Théodule Ribot, Henri Le Sidaner, Louis Valtat, Édouard Vuillard

dyrektor kolekcji: Alain Tapié
sekretarz kolekcji i kurator wystawy: Steen Heidemann
współpraca kuratorska: Marlena Chybowska-Butler

organizatorzy: Muzeum Narodowe w Szczecinie

finansowanie: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Instytut Francuski w Polsce

patronat honorowy:
Ambasador Francji w Polsce Pierre Buhler
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz

patronat medialny:

Kolekcja „Malarstwo w Normandii”, stworzona w 1992 roku z inicjatywy Rady Regionu Dolnej Normandii i przy wsparciu partnerów prywatnych, to ponad 100 dzieł malarskich różnych artystów. Istotą kolekcji są malarskie przedstawienia Normandii powstałe pod koniec XIX i na początku XX wieku.
Honfleur, Le Havre, a później Rouen – nazwy tych miejscowości są synonimem twórczej wymiany myśli na temat najważniejszych idei kształtującego się modernizmu, znanych jako impresjonizm i fowizm. Claude Monet i Johan Barthold Jongkind, Albert Lebourg i Joseph Delattre, Albert Marquet i Raoul Dufy, to tylko niektóre z wielu nazwisk artystów, dzięki którym Normandia stała się archetypem (miejscem) czystej przyjemności malowania.
Tytuł kolekcji to sugestia podróży, podczas której odkrywać będziemy niezwykłe pejzaże normandzkiej wsi i normandzkiego wybrzeża, osadzone w tradycji romantycznego naturalizmu i obdarzone kontemplacyjnym charakterem krajobrazu. Wiele z obrazów kolekcji podkreśla piękno mniej znanych światu miejsc. Wybór obrazów dyktowany jest dość szczególnym aspektem – dyskretnym, niekiedy utajonym wpływem pejzażu, przy przedstawieniu znanych miejsc i scen, które nie odgrywają wiodącej roli. Corot i Boudin mają swój „szary impresjonizm”, zaś Signac i Louvrier swój perłowy koloryzm. Kolejność, w jakiej dzieła są prezentowane, odzwierciedla sekwencję łączącą wymiar fizyczny z topografią. Punktem wyjścia jest zatem farma Saint Siméon, powiązane z nią przedstawienia wybrzeża i miejsc związanych z nadmorskim wypoczynkiem. Następnie kierując się w górę rzeki, podążając wzdłuż brzegów Sekwany, docieramy do serca regionu, gdzieś pośród wiejskiego krajobrazu Normandii.

Na przełomie XVIII i XIX wieku świat sztuki zdominowany był przez akademickie malarstwo rodzajowe i historyczne. Kształcenie artystyczne młodych twórców polegało między innymi na perfekcyjnym opanowaniu rysunku i wieloletnim studiowaniu odlewów antycznych rzeźb i żywych modeli. Technika malarska, jakiej uczono i do jakiej przyzwyczajona była publiczność, dawać miała efekt gładkiej, niemal jednolitej powierzchni obrazu. Tematyka obrazów nie wykraczała poza motywy zaczerpnięte z historii, często anegdotyczne, ilustrację mitologii czy konwencjonalne i idealizowane sceny rodzajowe.
Stopniowo wielu artystów zaczęło jednak zrywać z oficjalnymi zasadami rządzącymi sztuką. Opierając się na doświadczeniach romantyków, wyszli z pracowni malować w plenerze. Pejzaż, traktowany dotychczas jako gatunek najmniej wartościowy, stawał się tematem rewolucjonizującym technikę malarską, sposób postrzegania barw, światła i kształtów. Proces ten prowadził do powstania pierwszych dzieł impresjonistycznych, w których kolor i swobodny gest malarski odegrały kluczową rolę. Obrazy Moneta, Renoira czy mniej znanego Boudina i wielu innych otworzyły drogę do kolejnych wielkich zmian w dziejach sztuki. Malarze tacy jak Corot czy Courbet kierowali swoją uwagę w stronę świata, który ich otaczał, poszukując tematów związanych z codziennością, pracą i kondycją człowieka.

Ważnym miejscem na mapie ówczesnych artystycznych poszukiwań i inspiracji stała się Normandia.
Ze względu na kulturową i przyrodniczą różnorodność region ten stwarzał artystom możliwość rozwijania nowych nurtów pojawiających się w sztuce oraz twórczej indywidualności, tak istotnej dla sztuki nowoczesnej.
Alain Tapié
Dyrektor Kolekcji

Podczas wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej zobaczyć można 79 prac autorstwa 32 artystów.

www.muzeum.szczecin.pl
www.facebook.com/muzeum.szczecin

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/41226/