Na oficjalne wejście do służby i podniesienie bandery Strażak 26 czekał od niedzieli 10 stycznia. Oficjalny serwis Zarządu Morskich Portów poinformował dzień później o rychłym podniesieniu biało-czerwonej bandery. Nie przesądzono jednak czy uroczystość miałaby się odbyć jeszcze w Szczecinie czy już w Świnoujściu, które ma być faktyczną bazą jednostki. Ostatecznie uroczystość odbyła się jednak w Szczecinie.
Projekt nowego portowego Strażaka powstał w hiszpańskim biurze projektowym. Budową zajęli się stoczniowcy tureckiej stoczni Bogazici Denizcilik Sanayi ve Ticaret. Strażak-26 ma 32 metry długości, 27,6 m długości między pionami, 11,7 m szerokości konstrukcyjnej, 5,6 m wysokości bocznej. Posiada zbiornik paliwowy o pojemności 253 tysięcy litrów, zbiornik wody pitnej 53 tys litrów, zbiornik środka pianotwórczego 25 tys. litrów. Jego prędkość w ruchu swobodnym wynosi około 13 węzłów. Wyposażony jest w sprzęt przeciwpożarowy według klasy pożarniczej Fire Fithing 1.