iswinoujscie.pl • Wtorek [12.01.2016, 13:39:35] • Świnoujście

Kładka powstanie nie tak gładko

Kładka powstanie nie tak gładko

fot. Sławomir Ryfczyński

W kwietniu 2016 roku ruszy budowa kładki pieszo-rowerowej w Łunowie. Niestety, powstanie w innym miejscu niż oczekiwali mieszkańcy. Czy to oznacza, że ludzie będą nadal przechodzić przez tory?

Kładkę wybuduje wyłoniony w drodze przetargu Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service ze Szczecina. Zgodnie z podpisaną umową, inwestycja jest realizowana w formule zaprojektuj i zbuduj. Rozpocznie się w kwietniu 2016 r. Kładka ma kosztować 1,35 mln zł brutto. Na dzień dzisiejszy wykonawca opracował dokumentację projektową i obecnie uzgadnia ją ze wszystkimi organami wymaganymi do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę – informuje magistrat.

Jak informuje inspektor Hanna Lachowska z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta w Świnoujściu, kładka pieszo-rowerowa powstanie w miejscu, gdzie pierwotnie planowano, czyli w pobliżu ronda w Łunowie.

- Inwestycja ta zdecydowanie ułatwi mieszkańcom tej części miasta oraz turystom dostęp do plaży w Łunowie – twierdzi Hanna Lachowska.

Wśród mieszkańców słychać jednak głosy, że taka lokalizacja kładki sprawi, że ludzie będą chodzić …po staremu, czyli przez torowisko.

- W trakcie realizacji przedmiotu umowy wystąpiły pewne komplikacje – informuje Hanna Lachowska. - W wyniku uzgodnień z PKP powstała konieczność zmiany sposobu przejścia przez tor bocznicy kolejowej, który znajduje się w odległości ok. 110 metrów od głównej magistrali kolejowej 401 i położony ok. 3 m wyżej od tej linii. Pierwotnie przejście przez bocznicę założono w poziomie torów, bez rogatek, gdyż PKP planowała w przyszłości likwidację tej bocznicy. Obecnie na etapie uzgodnień PKP oświadczyło, że z uwagi na rozwój portu i terminala LNG planuje modernizację tej - nieużywanej obecnie - bocznicy kolejowej sięgającej do Lubiewa. Tym samym zgadza się na przejście w poziomie torów, ale z rogatkami i sygnalizacją zasilaną z posterunku w Lubiewie.

- Po porównaniu kosztów budowy takich urządzeń zabezpieczających oraz budowy przejścia pieszo – rowerowego w nasypie pod torem bocznicy, okazało się że wykonanie przekopu i przepustu w nasypie będzie bardziej opłacalne ekonomicznie – kontynuuje pani inspektor. - Ponadto biorąc pod uwagę, że bocznica będzie w przyszłości użytkowana i mogą tam stać składy pociągów towarowych oczekujące na wjazd do portu, korzystniejsze jest wykonanie przejścia pod torem, gdyż nie będzie ono powodowało kolizji ruchu turystycznego z ruchem kolejowym.

Spowodowało to konieczność podzielenia inwestycji na dwa etapy. W pierwszym, zgodnie z pierwotnymi założeniami, wykonana zostanie kładka nad główną magistralą kolejową nr 401 do podnóża nasypu bocznicy. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie przejścia pod torami bocznicy kolejowej oraz jego realizacja. Jeśli nie pojawią się nieprzewidziane przeszkody II etap planowany jest do zakończenia w 2016 roku.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/40590/