Kamil Zwierzchowski • Piątek [11.12.2015, 12:33:49] • Świnoujście

Polskie urządzenia nawigacyjne pomogły metanowcowi Al Nuaman dobić do stanowiska w Świnoujściu! Zobacz film!

Polskie urządzenia nawigacyjne pomogły metanowcowi Al Nuaman dobić do stanowiska w Świnoujściu! Zobacz film!

fot. Kamil Zwierzchowski

Jak podaje Pan Jacek Pietraszkiewicz, Statek Al Nuaman wprowadzano do portu na podstawie pomiarów i wskazań polskiego urządzenia OneBoxPro+ oraz polskiego programu nawigacyjnego ENC ARGUS3.3. System może naprowadzić statek, nawet gdy widoczność jest bardzo ograniczona.



OneBoxPro+ jest urządzeniem wykonującym pomiary rzeczywistego ruchu statku. Jest to pomarańczowa skrzynka, która została zaprezentowana podczas konferencji prasowej na Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu. Prezentował ją pilot Mirosław Drozd.

Radiomodem w tym urządzeniu odbierał poprawki RTK które pochodzą z Urzędu Morskiego ze stacji referencyjnej. Resztę pomiarów i obliczeń wykonywał OneBoxPro+ w szczególności bardzo precyzyjne obliczenia prędkości kątowej statku (ROT).

Polskie urządzenia nawigacyjne pomogły metanowcowi Al Nuaman dobić do stanowiska w Świnoujściu! Zobacz film!

fot. Andrzej Ryfczyński

Całość obliczeń prezentowana była na ekranie komputera nawigacyjnego w programie ARGUS 3.3.

Obie części tak zwane PPU (Portable Pilot Unit) wyprodukowała polska firma NavSim z Bolesławca na Dolnym Śląsku. Piloci Świnoujscy kupili system w całości za własne pieniądze.

Polskie urządzenia nawigacyjne pomogły metanowcowi Al Nuaman dobić do stanowiska w Świnoujściu! Zobacz film!

fot. Jacek Pietraszkiewicz

Pilot prowadzący wykonał manewr wejścia do Portu Zewnętrznego sam bez pomocy holowników, które asystowały by pomóc gdyby nastąpiła jakakolwiek awaria systemów statkowych. Podobnie praktycznie cały manewr obrotu statek w rękach pilota wykonał manewr samodzielnie bazując na informacjach jedynie z PPU. Holowniki zostały użyte (bez nich samo dojście do nabrzeża nie byłoby możliwe, gdyż statek może podchodzić do niego z max. prędkością 11cm/s, a jego minimalna prędkość samodzielnego manewrowania to 1.5 węzła) w końcowym etapie wyhamowania prędkości i manewru podchodzenia równoległego. Statek ma długość 315 m więc można policzyć różnicę w odległościach rufy i dziobu od nabrzeża gdyby równoległość nie została zachowana. Portowy system pomiaru laserowego nie sprawdził się. Jego wskazania były zbyt późne (wg informacji powinien działać co najmniej od 100 m zadziałał od 30m a jego wskazania prędkości podejścia wg pilota prowadzącego były dwukrotnie zawyżone.

Informacji udzielił nam Pan Jacek Pietraszkiewicz z firmy NAVSIM POLSKA.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/40327/