iswinoujscie.pl • Piątek [20.11.2015, 21:38:32] • Świnoujście

Robert Karelus o PiS: Pamiętamy poprzednią kadencję

Robert Karelus o PiS: Pamiętamy poprzednią kadencję

fot. Sławomir Ryfczyński

Z dużym zadowoleniem i optymizmem przyjęliśmy wczorajsze wystąpienie Pani Premier w kwestii budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin – komentuje wystąpienie Beaty Szydło rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Pamiętamy poprzednią kadencję Prawa i Sprawiedliwości, wizytę w Świnoujściu Premiera Pana Jarosława Kaczyńskiego i konkretne środki, które otrzymało wówczas miasto na realizację tej inwestycji – pisze Robert Karelus, rzecznik prezydenta. – Dzięki nim mogliśmy wykonać dokumentację budowy tunelu, w tym studium techniczno -ekonomiczno-środowiskowe oraz otrzymać pozytywną decyzję środowiskową. Sama inwestycja znalazła się na liście indykatywnej, jako priorytetowa dla kraju.

Wierzymy, że tunel zostanie w najbliższych latach zrealizowany i, że nie jest to tylko kolejna obietnica, tym bardziej, że podobne zapewnienia otrzymał Pan Prezydent Janusz Żmurkiewicz również od goszczących w naszym mieście - wtedy jeszcze kandydata na Prezydenta RP pana Andrzeja Dudy czy obecnego Wicemarszałka sejmu Pana Joachima Brudzińskiego – przypomina rzecznik Janusza Zmurkiewicza. – Aktualnie włoska firma Technital S.p.A. za kwotę około 2 mln złotych opracowuje program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. To dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj" i ma być gotowy do końca roku. Zostanie on zweryfikowany przez zespół niezależnych ekspertów.

Miasto posiada również obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu – informuje rzecznik. – Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Szerokie konsultacje i analizy prowadzone były w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, ministerstwa infrastruktury i rozwoju, CUPT, środowisk, w tym naukowych, związanych z budową tunelu w Gdańsku oraz innych jednostek uzgadniających - m.in. Urzędu Morskiego i jednostek związanych z obronnością państwa. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia. Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno -środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA.

Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami, ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało na zlecenia Miasta dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu" autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Ponowna analiza potwierdziła słuszność wcześniej dokonanego wyboru wariantu stałego połączenia – kończy Robert Karelus.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/40014/