iswinoujscie.pl • Środa [18.11.2015, 22:12:32] • Świnoujście

Co z tunelem? Rzecznik: Jesteśmy przygotowani

Co z tunelem? Rzecznik: Jesteśmy przygotowani

fot. Sławomir Ryfczyński

Czy po zmianie rządu i dojściu do władzy Prawa i Sprawiedliwości Świnoujście ma większe szanse na tunel? A może ta wizja połączenia nas z resztą kraju na dobre rozwieje się we mgle?

Włoska firma Technital S.p.A. za kwotę około 2 mln złotych opracowuje dziś program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu.

- To dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” i ma być gotowy do końca roku –zapowiada rzecznik prezydenta Robert Karelus.- Dokument w swym założeniu miał być podstawą do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji oraz tego, jaka i czy w ogóle będzie niezbędna w tym partycypacja finansowa Miasta. Jego opracowanie zostało sfinansowane w 85 % ze środków urzędu marszałkowskiego.

Dotychczasowe ustalenia mogą być już jednak nieaktualne.

- Dziś sytuacja - jeżeli chodzi o decyzje rządowe odnośnie priorytetów inwestycyjnych w kraju, zakresu ich finansowania – prawdopodobnie ulegnie zmianie – przyznaje Robert Karelus.- Mamy nadzieję - czytając chociażby medialne wypowiedzi przedstawicieli nowej opcji rządzącej – że sprawa stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin stanie się jednym z tych priorytetów.

O budowie tunelu słyszymy od lat.
- Czekamy na to bardzo długo - mówi rzecznik Janusza Żmurkiewicza. - Jesteśmy przygotowani do realizacji tej inwestycji. Miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Szerokie konsultacje i analizy prowadzone były w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, ministerstwa infrastruktury i rozwoju, CUPT, środowisk, w tym naukowych, związanych z budową tunelu w Gdańsku oraz innych jednostek uzgadniających - m.in. Urzędu Morskiego i jednostek związanych z obronnością państwa. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia. Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami, ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało na zlecenia Miasta dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Ponowna analiza potwierdziła słuszność wcześniej dokonanego wyboru wariantu stałego połączenia.

Wykonanie tych dokumentów kosztowało około 1,4 mln złotych. Według zapewnień magistratu, pieniądze pochodziły w większości ze środków zewnętrznych.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/39980/