iswinoujscie.pl • Piątek [16.10.2015, 21:19:03] • Świnoujście

Trwają szkolenia. Mieszkańcy wejdą na Karsibora I 21 października

Trwają szkolenia. Mieszkańcy wejdą na Karsibora I 21 października

fot. Sławomir Ryfczyński

Jeszcze w sobotę pracownicy Żeglugi Świnoujskiej będą się szkolić, jak obsługiwać Karsibór I. Niedawno sygnalizowano nam, że wyremontowany prom, delikatnie mówiąc… nie zachwyca. Jednostki broni Jerzy Barczak, dyrektor Żeglugi Świnoujskiej.

Porównano go już do Titanica. Ale czy słusznie? Dziś głos na temat wyremontowanego Karsibora I zabiera Jerzy Barczak, dyrektor Żeglugi Świnoujskiej.

- Prom „Karsibór-I”, który powrócił 9 października 2015 r. do Świnoujścia po przeprowadzonej modernizacji w MSR „Gryfia” S.A. w Szczecinie zarówno podczas przejścia do Świnoujścia jak i w trakcie szkolenia się załóg na przeprawie „Centrum” w Karsiborzu zachowuje się poprawnie i nie sprawia problemów szkolącym się załogom – twierdzi Jerzy Barczak.

Głównym przedmiotem remontu była wymiana układu napędowego promu - czytamy w przesłanym nam piśmie.- Wymianie ponadto uległ pulpit sterowniczy, położona została nowa nakładka asfaltowa na pokładzie głównym promu oraz terakota w przedziale pasażerskim. Prom został odnowiony poprzez położenie powłok malarskich na całej jego powierzchni.

Modernizację promu przeprowadziła Morska Stocznia Remontowa Gryfia ze Szczecina. Z uwagi na umieszczenie pędników azymutalnych napędzanych bezpośrednio silnikami /po 2 szt./ na dziobie i na rufie promu, niezbędnym było zlokalizowanie w tym rejonie kominów do odprowadzania spalin – wyjaśnia dyrektor.

To właśnie cztery kominy Karsibora I skojarzyły się pracownikom Żeglugi Świnoujskiej z brytyjskim transatlantykiem Titanic, którego historia zakończyła się, jak wiemy, tragicznie

- Wbrew cytowanym opiniom wyloty przewodów spalinowych zostały umieszczone zgodnie z obowiązującymi przepisami w taki sposób, by wyeliminować zagrożenie zarówno dla pasażerów jak i załogi promu – odnosi się do zarzutów naszych informatorów o niedostatecznej widoczności, a w związku z tym także utrudnieniach w sterowaniu promem, Jerzy Barczak.

Jak informuje dyrektor, nadzór nad całością projektu sprawowali przedstawiciele Polskiego Rejestru Statków, którym to przepisom statek ten podlega, oraz wyznaczeni pracownicy armatora.

- Paliwo /olej napędowy- MGO/ jest takie samo jak dla pozostałych promów a do tego zużycie w stosunku do poprzedniego napędu powinno być niższe o ok. 30% lub więcej - odpiera kolejny zarzut Jerzy Barczak. - Będzie można to sprawdzić dopiero po kilkumiesięcznym okresie eksploatacji na przeprawie w różnych warunkach pogodowych. Poziom drgań i hałasu mierzony był zgodnie z obowiązującymi normami i wszystkie pomiary mieściły się w wartościach korzystniejszych od dopuszczalnych. Są one również niższe niż wartości występujące przed modernizacją.

To odpowiedź na zarzuty, że prom będzie spalał więcej paliwa i jest głośniejszy.

- Do dnia 17 października 2015 r. włącznie odbywa się szkolenie załóg. W związku z tym proponuję naocznie przekonać się o możliwościach tego promu – dodaje dyrektor. – Przedwczesne i niesprawdzone opinie „pracowników” Żeglugi na temat promu „Karsibór-I” są nierzetelne i nie najlepiej o nich świadczą, jeżeli faktycznie są to wypowiedzi pracowników. Przewidywane wejście promu „Karsibór I” na przeprawę „Centrum” w Karsiborzu planowane jest na dzień 21 października 2015 r. i dopiero wówczas w trakcie eksploatacji można będzie cokolwiek więcej powiedzieć na temat jego zalet i ewentualnych wad.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/39494/