iswinoujscie.pl • Piątek [16.10.2015, 10:40:03] • zachodniopomorskie

Projekt Regaty 2015 Bluefin vs jachty załogowe - zakończony pełnym sukcesem

Projekt Regaty 2015 Bluefin vs jachty załogowe - zakończony pełnym sukcesem

fot. Organizator

Projekt zainspirowany był przygotowaniami Krzysztofa Baranowskiego na początku lat 70 do udziału w regatach OSTAR. Kpt. Baranowski testując swój nowy jacht „Polonez” startował Solo w regatach rywalizując z jachtami obsadzonymi załogami. Na bazie tych doświadczeń jako entuzjasta żeglowania samotnego wpadłem na pomysł przeprowadzenia pierwszego w Polsce projektu polegającego na ambitnej rywalizacji w regatach żeglarza samotnika z jachtami obsadzonymi załogami, rywalizacja miała się odbywać podczas całego sezonu żeglarskiego 2015 w regionie zachodniopomorskim. Projekt zakładał moje uczestnictwo w większości imprez regatowych w regionie zachodniopomorskim, niezależnie od statusu imprezy (załogowa, dla żeglarzy Solo) , osiągnięcie jak najlepszych wyników rocznych i cząstkowych i te cele zostały zrealizowane.

Opis projektu:

JEDNA Z NAJTRUDNIEJSZYCH RYWALIZACJI ŻEGLARSKICH – nierówna walka w regatach: jeden skipper vs jachty obsadzone załogami.

UNIKATOWY PIERWSZY KOMPLEKSOWY PROJEKT TEGO TYPU W KRAJU

KAPITAN: Krzysztof Krygier, doświadczony kapitan jachtowy i motorowodny specjalizujący się w żeglarstwie samotnym i w regatach jachtów balastowych, dwukrotny zdobywca Pucharu Poloneza, uczestnik i zwycięzca wielu regat, redaktor Naczelny www.Sailportal.pl, www.portalzeglarski.com

JACHT: morski balastowy jacht turystyczno - regatowy s/y BLUEFIN II (POL 9944) , typ Eygthene 24, projekt Rona Hollanda z początku lat 70 – tych (stary ale żwawy), rok produkcji 1979, długość 7,3, szer. 2,95, zan. 1,47, waga 2350 kg, pow. Podstawowa ożaglowania ok. 29 m/kw, spinaker ok. 37 m/kw, silnik Arona diesel 7,5 km, 4 pełnowymiarowe koje, zamykana kabina dziobowa, toaleta morska, nawigacyjny stolik, kambuz , materiał laminat ps.

Cele projektu:

WYZWANIE RZUCONE ZAŁOGOM WIELOOSOBOWYM PRZEZ ŻEGLARZA SAMOTNIKA cały sezon 2015 (Zrealizowano)

OSIĄGNIĘCIE JAK NAJLEPSZYCH WYNIKÓW CZĄSTKOWYCH I W RANKINGACH ZBIORCZYCH sezon 2015 (Zrealizowano)

POKONYWANIE BARIER I ROZWÓJ INDYWIDUALNY SOLO – nawiązanie równorzędnej walki samotnika z załogami wieloosobowymi, doskonalenie umiejętności, trening i dojście do perfekcji żeglowania Solo, optymalizacja jachtu (Zrealizowano)

PROPAGOWANIE IDEI I ROZWÓJ ŻEGLARSTWA SAMOTNEGO – kontynuacja i budowa historii żeglarstwa samotnego na Pomorzu Zachodnim i Polsce, oraz w Polsce (Zrealizowano)


Zakończenie projektu z sukcesem i z wieloma zwycięstwami udowodniły, że żeglarz samotnik może z powodzeniem rywalizować w regatach z jachtami obsadzonymi załogami, to zadanie trudne i bardzo wymagające, ale nie niemożliwe.

Wady rywalizacji żeglarza Samotnika z załogami:

brak możliwości skutecznego wybalastowania jachtu przez samotnika w żegludze na wiatr lub w półwietrze, przy wiatrach wymagających takiego balastowania (strata prędkości i dryf)

wolniejsza obsługa osprzętu, oraz mniejsza mobilność na pokładzie samotnika (wszystkie manewry trwają dłużej)

mniejsza wytrzymałość w czasie i mniejsze możliwości odpoczynku i regeneracji (załoga może dzielić pomiędzy siebie obowiązki, samotnik wykonuje wszystko sam)

konieczność pracy na wszystkich stanowiskach na pokładzie i wykonywania wielu czynności jednocześnie wraz z kontrolowaniem sytuacji na trasie konieczność stosowania autopilota w wielu momentach żeglowania (autopilot nie steruje tak skutecznie jak żywy sternik i nie myśli, w trudnych warunkach często użycie autopilota jest niemożliwe)

Atuty żeglarza samotnika:

lżejszy jacht przy słabych wiatrach i w żegludze z wiatrem

jednoosobowy system decyzyjny i wykonawczy (działa skuteczniej niż niejedna nowa niezgrana lub początkująca załoga)

Podstawy sukcesu to:

dobre przygotowanie skippera, upór i konsekwencja w dążeniu do celu

perfekcyjne przygotowanie jachtu

trening, trening i jeszcze raz trening ….

Zachęcam wszystkich żeglarzy do udziału w regatach - nawet jeśli nie macie załogi – startujcie, to nie takie trudne (z załogą czy bez, ambicjonalnie czy rekreacyjnie).

Nie chodzi tylko o ściganie, to świetna zabawa, spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu i w kontakcie z naturą. Osobiście znam wielu żeglarzy startujących w regatach którzy podchodzą do ścigania w sposób typowo rekreacyjny, a nie ambicjonalny, a często dopiero wraz z doświadczeniem nabierają coraz większą chęć do wygrywania …

Dla tych ambitnych szczególnie polecam startowanie na krótkich trasach typu Up & Down, bo to one najbardziej rozwijają technikę regatową i technikę startów. Dla mnie bardzo trudnym wyzwaniem w tym roku były starty w „Regatach w Każdą Środę” – starty samotnika na tak krótkim Up & Downie to prawie zabójstwo … ale to dodatkowy krótki trening z trzema wyścigami i startami w tygodniu, to świetny trening przed startami w standardowych imprezach odbywających się w weekendy – Polecam i przy okazji dziękuję Andrzejowi Armińskiemu za profesjonalną realizację tej pierwszej w Polsce idei rozruszania w tygodniu żeglarzy (tego typu regaty w tygodniu to standard w innych krajach europejskich, może w naszym kraju coś się zmieni w tej kwestii?)



Zachęcam wszystkich samotników przygotowujących się do regat morskich i oceanicznych w klasach międzynarodowych do treningu zawierającego w swoim zakresie rywalizację z jachtami obsadzonymi załogami. Taka rywalizacja prowokuje i wymusza jeszcze większą sprawność i szybkość wykonywania manewrów przez skippera Solo, to konieczność jeszcze większego skupienia się na koordynacji manewrów i własnego doskonalenia w prowadzeniu jachtu za pomocą tylko dwóch rąk, dwóch nóg i głowy, podczas gdy konkurenci mają rąk, nóg i głów więcej.



Rozwijanie tych cech w rywalizacji z załogami w tym roku ułatwiło mi trening Solo i późniejszą rywalizację z samotnikami w regatach żeglarzy samotników, czego dowodem może być zdobycie po raz drugi Pucharu Poloneza (ORC), oraz zwycięstwo w Regatach Samotników Jez. Dąbskiego (bezwzględnie i w przeliczeniu)



Zachęcam wszystkich do udziału w jak największej ilości regat (rekreacyjnie lub ambicjonalnie) – ilość waszych startów przełoży się wprost proporcjonalnie na jeszcze lepsze zoptymalizowanie waszego jachtu, pozwoli na rozwijanie wszystkich cech fizycznych i psychicznych żeglarza potrzebnych do osiągania sukcesów i do skutecznego żeglowania rekreacyjnego (łatwość żeglowania w rejsach załogowych, a w szczególności w takich gdzie przebywająca na pokładzie załoga nie może się w pełni zaangażować w proces żeglowania - z dziećmi, turystami, początkującymi żeglarzami, rodziną)



Żeglujcie skutecznie i bezpiecznie

Kpt. Krzysztof Krygier



SUKCESY KRZYSZTOFA KRYGIERA NA JACHCIE BLUEFIN II W SEZONIE 2015:

1 miejsce w NHC - 7 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w NHC - 8 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

3 miejsce w NHC - 9 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w KWR - II Regaty o Puchar Magnolii - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

3 miejsce w NHC - 10 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

3 miejsce w NHC - 11 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

2 miejsce w NHC - 12 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w KWR III i 2 miejsce w ORC - Regaty Stepnica - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

2 miejsce w NHC - 13 wyścig Regat w każdą środę- Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

3 miejsce w NHC - 14 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

2 miejsce w NHC - 16 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w NHC - 17 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w KWR III - 69 Regaty o Puchar Komandora SJKM LOK - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC i 1 miejsce w KWR III - 1 wyścig 51 E.R.T Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC i 1 miejsce w KWR III - 2 wyścig 51 E.R.T. Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC B i 1 miejsce w KWR III - 3 wyścig 51 E.R.T Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC B i 1 miejsce w KWR III - 4 wyścig 51 E.R.T Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC B i 1 miejsce w KWR III - 5 wyścig 51 E.R.T Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC B i 1 miejsce w KWR III i 2 m. w Bł. Wstędze - 6 wyścig 51 E.R.T. Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC B i 1 miejsce w KWR III - 7 wyścig 51 E.R.T Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC B i 1 miejsce w KWR III - Wynik końcowy 51 E.R.T Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w ORC i 1 miejsce bezwzględnie w Prestarcie Pyromagic 2015 Baltic Polonez Cup Race - Bluefin II

1 miejsce w ORC Single i 2 miejsce w KWR - Baltic Polonez Cup Race 2015- Bluefin II

Główna Nagroda "Puchar Poloneza" - Baltic Polonez Cup Race 2015 - ORC Single - Bluefin II

3 miejsce w NHC - 25 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w KWR II i 1 miejsce bezwzględnie w XLIV Regatach Samotnych Żeglarzy Jeziora Dąbie - Bluefin II

1 miejsce w NHC - 30 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w KWR III 65 Regaty Przyjaźni - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

2 miejsce w NHC - 32 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w KWR III Regaty YKP Szczecin - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

Puchar dla najszybszego jachtu w czasie przeliczonym KWR - Regaty YKP Szczecin Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w KWR Generalnym i KWR III - 67 Regaty Jesienne Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w NHC - 37 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w NHC - 38 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w NHC - 39 wyścig Regat w każdą środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

2? miejsce w rankingu rocznym 2015 Regat w Każdą Środę - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)

1 miejsce w Pucharze Sezonu ZOZŻ w KWR III - Bluefin II (Solo w grupach załogowych)


Więcej informacji o projekcie, skipperze i jachcie na stronie www.bluefin.pl


Partnerzy projektu:

Podczas Regat Krzysztof Krygier testował odzież Tribord dostępną w sklepach Decathlon

Jacht Bluefin II żegluje dzięki żaglom uszytym przez Żaglownię Narwal z Gdańska

Jacht Bluefin II wyposażony został w elektronikę dostarczoną przez Eljacht

Modyfikacji instalacji elektrycznej i montażu elektroniki dokonał Paweł Henszke i Navel

Bluefin II cumuje w najbardziej komfortowej marinie w Szczecinie: Marina Club (Marina, Klub fitness, Restauracja, Sklepy, Hotel)
Dziękuję wszystkim partnerom za wsparcie J do zobaczenia w sezonie 2016.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/39473/