Bajkowi bohaterowie zachęcają do nauki Kuba, Julka, Figo, Anima, Eron i Profesor Zgrzyt – bohaterowie e-podręcznika, spotykają się z dziećmi w szkolnych salach gimnastycznych w całym kraju zaopatrzeni w tablice interaktywne i głowy pełne pomysłów. Towarzyszy im wszechwiedzący prof. Pytalski, który prowadzi inspirujące pokazy doświadczeń naukowych – Podczas spotkań w Kielcach i w Warszawie najmłodsi uczniowie klas pierwszych, z zachwytem poznawali bajkowych bohaterów, aktywnie uczestnicząc w doświadczeniach, zabawach i zadaniach, które przygotowaliśmy. Mamy nadzieję, że spotkania w innych miastach Polski również tak bardzo spodobają się dzieciom – dodaje Seweryn Kubicki.
Relacja z pierwszego spotkania uczniów ze Zgrzyciakami: https://www.youtube.com/watch?v=ta4q0-JIh6g
E-podręcznik wprowadza uczniów w historię bohaterów, przedstawiając ją w atrakcyjnej dla najmłodszych formie nawiązującej do bajek i gier. Interaktywne ćwiczenia wplecione zostały w przygody Kuby i Julki – rodzeństwa, którym pomagają Zgrzyciaki, czyli kolorowe postaci, z wyglądu przypominające roboty. Bohaterowie inspirują uczniów do rozwiązywania zadań i problemów złośliwie podsuwanych przez przekornego Profesora Zgrzyta.
Rozbudzić naturalną, dziecięcą ciekawość
– Przygotowując podręczniki i pomoce dydaktyczne dla małego ucznia należy pamiętać o ważnych aspektach związanych z motywowaniem do nauki i rozbudzaniem ciekawości poznawczej dziecka. Dlatego dobrym pomysłem jest stworzenie świata, w którym mali uczniowie razem z bohaterami mogą rozwiązywać problemy, przeżywać przygody i nabywać nowe umiejętności w oparciu o zabawę. Uczenie się wymaga od dziecka wytrwałości i podejmowania wysiłku, dlatego należy tak organizować proces edukacyjny, żeby nauka była dla dziecka przyjemna. To bardzo ważne, żeby na progu edukacji szkolnej mały uczeń nabywał nowe kompetencje i rozwijał umiejętności związane z nauką szkolną w miłej, radosnej atmosferze zabawy. Tylko wtedy będzie chętnie chodził do szkoły, podejmował nowe wyzwania i budował poczucie własnej wartości w oparciu o poczucie sprawstwa „Już umiem! Już wiem! Codziennie wiem i umiem więcej!”. Można i należy proces edukacyjny dostosowywać nie tylko do możliwości dziecka, ale również do jego zainteresowań i świata, który jest mu bliski. Wtedy z łatwością uruchomimy naturalną, dziecięcą ciekawość oraz pragnienie zdobywania wiedzy – mówi dr Beata Szurowska, adiunkt w Instytucie Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.