iswinoujscie.pl • Sobota [10.10.2015, 17:10:35] • Świnoujście

Port w Świnoujściu z najnowocześniejszym na świecie systemem naprowadzania statków!!! Zobacz film!

Port w Świnoujściu z najnowocześniejszym na świecie systemem naprowadzania statków!!! Zobacz film!

fot. Andrzej Ryfczyński

Prace nad wdrożeniem tego systemu trwają już od dawna. Pierwszym, najważniejszym elementem tej nawigacyjnej rewolucji było uruchomienie Morskiej Stacji Referencyjnej RTK (Real Time Kinematic). W piątek, w bazie oznakowania nawigacyjnego Urzędu Morskiego Szczecin znajdującej się w przy ul. Fińskiej w Świnoujściu można było zapoznać się z działającymi już głównymi elementami systemu. W piątek, w siedzibie BON przedstawiciele wykonawcy zapoznali specjalistów firm i urzędów ze szczegółami nowego systemu.



Na początku tej informacji możemy uspokoić wszystkich użytkowników toru wodnego, przyzwyczajonych do korzystania ze świateł nawigacyjnych. Światło pozostanie istotnym elementem bezpieczeństwa zwłaszcza dla mniejszych jednostek poruszających się po torze wodnym. Konsorcjum firm, której liderem jest gdańska ProNaw Sp. z o. o. skupiła się w pierwszej kolejności na wymianie pław nawigacyjnych.

Port w Świnoujściu z najnowocześniejszym na świecie systemem naprowadzania statków!!! Zobacz film!

fot. Andrzej Ryfczyński

Jak poinformowała Ewa Wieczorek – rzecznik Urzędu Morskiego w Szczecinie wszystkie nowe pławy (93 szt.) będą pławami świetlnymi, z czego 68 szt. będzie wyposażonych w autonomiczne źródła zasilania (panele słoneczne), a 25 szt. (pławy lodowe) w akumulatory. W sumie, na tor podejściowy do Świnoujścia (o długości ok. 60,8 km) trafią 24 nowe, duże pławy morskie, a zimą 25 nowych pław lodowych, natomiast na torze wodnym Świnoujście – Szczecin (67,7 km) znajdą się 44 nowe pławy torowe.

Port w Świnoujściu z najnowocześniejszym na świecie systemem naprowadzania statków!!! Zobacz film!

fot. Andrzej Ryfczyński

Nowe pławy są wykonane z tworzywa sztucznego (stare pławy pochodzą z lat 70., 80. ubiegłego wieku i są stalowe), a ich waga wynosi od 2,6 do 2,8 tony (waga starych pław to od 5 do 8 ton). Dodatkowo, nowe pławy będą wyposażone w urządzenia, które pozwolą nam na ich stały monitoring i natychmiastowy dostęp do informacji o ewentualnej awarii, rozładowaniu akumulatora czy zmianie pozycji znaku.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/39401/