iswinoujscie.pl • Poniedziałek [24.08.2015, 08:15:24] • Świnoujście

We wrześniu znów sprawdzą OSiR

We wrześniu znów sprawdzą OSiR

fot. Sławomir Ryfczyński

Do Wydział Audytu Wewnętrznego i Kontroli trafiło już sprawozdanie z realizacji zaleceń pokontrolnych Janusza Żmurkiewicza. We wrześniu w OSiR planowana jest rekontrola. Obejmie ona dodatkowo lata 2014-215. Czy czekają nas kolejne wstrząsające odkrycia?

Dyrekcja OSiR Wyspiarz przedłożyła już sprawozdanie z realizacji zaleceń pokontrolnych.

- Są one aktualnie analizowane przez Wydział Audytu Wewnętrznego i Kontroli – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta. – Realizacja zaleceń zostanie zweryfikowana we wrześniu rekontrolą, poszerzoną ,zgodnie z decyzją Pana Prezydenta, o lata 2014 i 2015.

Przy okazji zapytaliśmy, czy Mariusz Fryska, dyrektor Wyspiarza pozostanie na dotychczasowym stanowisku.

- Dyrektor ośrodka został ukarany dyscyplinarnie. Aktualnie nadal pełni swoją funkcję – odpowiada lakonicznie prezydencki rzecznik.

19 stron protokołu kontroli to opis nadużyć w Ośrodku Sportu i Rekreacji „Wyspiarz”. Było mnóstwo zbędnych wydatków. Osobna historia to nieuzasadnione nagrody, dodatkowe wynagrodzenia i ekwiwalenty, zawyżone odprawy rentowe. Jak pisaliśmy niedawno, w ciągu 16 miesięcy (od 1 czerwca 2012 r. do 1 października 2013 r.) były w Wyspiarzu wielokrotne podwyżki wynagrodzeń. Kierownikowi obiektów sportowych podwyższano pensję czterokrotnie (łącznie na kwotę 1340 zł brutto). Tyle samo razy - kierownikowi kadr i płac (na łączną kwotę ok. 910 zł). Po 2 razy podwyżki dostali: księgowa, główna księgowa, inspektor ds. transportu i rozliczeń, inspektor ds. administracji, księgowa (kasjerka).

„Ostatnie z udzielonych podwyżek oraz nagrody wypłacone w październiku 2013 r. spowodowały brak środków na działalność bieżącą, skutkiem czego było wystąpienie o dodatkowe środki” – napisali kontrolerzy w protokole.

Stwierdzono też ponadstandardowe wynagradzanie kierownika obiektów sportowych. Zatrudniona od sierpnia 2007 r. do października 2013 r.
dostała… 12 podwyżek! Zaczynała z wynagrodzeniem w wysokości 1190 zł plus 30 proc. premii. Doszła do… 4650 zł pensji zasadniczej plus dodatek funkcyjny w wysokości 80 proc. minimalnego wynagrodzenia. Oraz 10 proc. dodatku służbowego. To nie koniec: w 2012 r. otrzymała dwie nagrody 5000 i 2000 zł. Rok później- trzy: 1500, 2500 i 4500 zł. Pracownica dwukrotnie została skierowana na studia podyplomowe w całości sfinansowane przez OSiR (w 2009 r. na zarządzanie logistyczne - brak umowy w aktach personalnych oraz w 2011 r. na organizację zarządzania sportem – dwa semestry za 3000 zł).

W 2012 r. na nagrody dla pracowników wydano ok. 168 510 zł (ponad 20 proc. dotacji na OSiR). W 2013 r. – jeszcze więcej, bo 200 997 zł. Łącznie daje to 369 507 zł.

Poproszony przez nas o odniesienie się do tych informacji Mariusz Fryska, dyrektor Ośrodka Sportu i Rekreacji „Wyspiarz”, do dziś nie wypowiedział się na ten temat.

Dla przypomnienia publikujemy jeszcze 15 zaleceń pokontrolnych wydanych dyrektorowi OSiR przez prezydenta Janusza Żmurkiewicza.

1. Opracować, zweryfikować i dostosować odpowiednie procedury dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w Jednostce.
2. Wyegzekwować poniesione wydatki dokonane z naruszeniem prawa, w tym zawyżone odprawy rentowe, nagrody jubileuszowe, dodatkowe wynagrodzenia roczne, ekwiwalenty za urlop oraz odsetki zapłacone za inkasenta, a naliczone w związku z nieuiszczeniem przez niego opłaty uzdrowiskowej w obowiązującym terminie. W przypadku braku możliwości odzyskania nadpłaconych kwot, pieniądze wyegzekwować od osoby odpowiedzialnej za dokonane wypłaty.
3. Przedstawić działania podjęte przez Kierownictwo Jednostki w celu zmniejszenia kosztów funkcjonowania OSiR ,,Wyspiarz”
4. Dokonywać wydatków mając na uwadze podstawowe zasady finansów publicznych legalność, celowość, efektywność i gospodarność.
5. Bezwzględnie przestrzegać ustawy prawo zamówień publicznych oraz opracować regulamin wewnętrzny udzielania zamówień podprogowych.
6. Politykę nagradzania i awansowania oprzeć na racjonalnych podstawach i dostosować do realiów finansowych w Gminie. Opracować nowy regulamin wynagradzania i nagradzania i przedstawić do akceptacji.
7. Zmniejszyć wysokość przyznawanych limitów na służbowe telefony komórkowe.
8. Bezwzględnie przestrzegać zapisów ustawy o finansach publicznych dotyczących kontroli wstępnej dokonywanej przez głównego księgowego.
9. Wskazać osobę, które zostanie na stałe upoważniona do zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności.
10. Ewidencjonować i odpowiednio ujmować w ewidencji księgowej wszystkie występujące w Jednostce operacje gospodarcze, które odzwierciedlają stan rzeczywisty zgodnie z ustawą o rachunkowości.
11. Przestrzegać zasad wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług.
12. Plany finansowe oprzeć na racjonalnych przesłankach dostosowując je do standardów obowiązujących W Gminie.
13. Przeprowadzić inwentaryzację wszystkich składników majątkowych zgodnie z obowiązującym prawem.
14. Rzetelnie prowadzić karty drogowe w celu możliwości weryfikacji ponoszonych kosztów w zakresie eksploatacji samochodów służbowych
15.0pracować jednolite zasady w zakresie ustalania zatrudnienia, wynagradzania i rozliczania, które będą miały na celu właściwe zabezpieczenie i funkcjonowanie kąpieliska.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/38265/