iswinoujscie.pl • Niedziela [10.05.2015, 15:33:03] • Świnoujście

Remont promu to oszczędności na paliwie

Remont promu to oszczędności na paliwie

fot. Zbigniew Kowalewski MSR Gryfia

Do końca czerwca Karsibór I ma wrócić do Świnoujścia. Jednostka przechodzi remont siłowni wraz z wymianą napędu. Koszt remontu to 14,9 mln złotych. Większą część tej kwoty pokryto z pieniędzy mieszkańców naszego miasta.

Od lutego prom „Karsibór I” znajduje się w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. To druga z jednostek obsługujących ogólnodostępną przeprawę promową „Centrum”, która jest gruntownie remontowana. Prom przechodzi remont siłowni wraz z wymianą napędu.

Jak informuje Grzegorz Bogdanowicz z Żeglugi Świnoujskiej , zgodnie z umową, jednostka ma być wyremontowana do 20 czerwca. Na przeprawę ma wrócić po remoncie.

- Zgodnie z umową jednostka ma wrócić do Świnoujścia do końca czerwca tego roku – mówi rzecznik rezydenta Robert Karelus.- Oprócz siłowni zmodernizowana będzie również część sterówki, konkretnie wymieniony zostanie pulpit sterowniczy.

Remont ma kosztować 14,9 mln złotych. Z tego tylko 5,5 mln złotych pochodzi z rezerwy budżetowej państwa. Resztę muszą dołożyć świnoujscy podatnicy. Wykonawcę remontu wybrano dopiero w trzecim przetargu. W dwóch pierwszych oferty opiewały na kwoty znacznie przewyższające środki zabezpieczone na ten cel w budżecie.

Remont promu to oszczędności na paliwie

fot. Zbigniew Kowalewski MSR Gryfia

- Remont promów typu „Karsibór” to konieczność - przypomina Robert Karelus.- Jednostki mają już po prawie 40 lat i nigdy wcześniej nie przechodziły gruntownym remontów czy modernizacji. Przede wszystkich chodzi o zamontowanie nowych napędów, które nie tylko będą nowoczesne i mniej awaryjne, ale przyniosą oszczędności na paliwie, a więc kosztach utrzymaniu przeprawy.

W 2012 roku jako pierwszy remontowi poddany został „Karsibór II”. Modernizacją zajęła się MSR „Gryfia”, która teraz także wygrała przetarg. Koszt tamtego remontu wyniósł niecałe 13 mln złotych, z czego 7 mln złotych miasto otrzymało z rezerwy budżetowej państwa. Wiosną 2014 roku jednostka powróciła na przeprawę promową „Centrum”.

- Jak mówią pracownicy Żeglugi Świnoujskiej nowy napęd przyniósł oszczędności dochodzące nawet do 40 procent – informuje Robert Karelus.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/36806/