iswinoujscie.pl • Wtorek [19.05.2015, 08:27:57] • Świnoujście

Źle pospawali rury, w których popłynie gaz? Polskie LNG zaprzecza

Źle pospawali rury, w których popłynie gaz? Polskie LNG zaprzecza

fot. Sławomir Ryfczyński

Na dzień dzisiejszy o platformie która miała 80 procent problemów ze wszystkimi spawami, mówi się, że nie ma z nią problemu - mówi pracownik jednej z firm, które budują terminal LNG - Stwierdzili z dnia na dzień, że 80 procent spawów do poprawienia jest OK.... Naszym zdaniem ten spaw może pęknąć pod wpływem ciśnienia atmosferycznego.

- Na drugiej platformie, którą zajmowali się Włosi, jest 80 procent spawów do poprawienia - informuje pracownik jednej z firm, które budują terminal LNG .- Skan, który wykrywa nieszczelności wokół rury, którą ma płynąć gaz, wykrywa pęcherzyk, pęcherzyk, pęcherzyk… Dziury w spawach… Na dzień dzisiejszy o platformie, która miała 80 procent problemów ze wszystkimi spawami, mówi się, że nie ma z nią problemu. Stwierdzili z dnia na dzień, że 80 procent spawów do poprawienia jest OK.... gdzie firma Polimex stwierdziła, że gdyby w pół roku dzień i noc poprawiało to dwóch spawaczy to będzie dobrze… Naszym zdaniem ten spaw może pęknąć pod wpływem ciśnienia atmosferycznego.



Co na to Polskie LNG?

Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG S.A. zapewnia, że terminal LNG w Świnoujściu „powstaje zgodnie z najwyższymi normami jakościowymi, które w Polsce regulowane są precyzyjnie przez obowiązujące przepisy”.

Zapisy, pozwalające na egzekwowanie odpowiedniej jakości wykonanych prac na każdym etapie realizacji, zostały także wprowadzone przez inwestora - spółkę Polskie LNG - już podczas przetargu, a doprecyzowane na etapie zawierania umowy z wykonawcą (zapisy umowy nakładają m.in. na wykonawcę obowiązek spełnienia szeregu wymaganych prawem norm i wymagań jakościowych)- informuje Maciej Mazur. - Przypominam także, że w ramach kontraktu, wykonawca zobowiązany jest także do uzyskania dokumentów, które potwierdzą właściwą jakość w trakcie realizacji oraz na etapie odbiorów końcowych, a także zezwoleń na eksploatację zgodnie z polskim prawem.

Polskie LNG zapewnia, że nadzór inwestora nad jakością prac realizowany jest wielostopniowo. Stale czuwają nad nim: służby kontroli jakości bezpośredniego podwykonawcy, potem kolejno - służby kontroli jakości wykonawcy, Transportowy Dozór Techniczny oraz Nadzór Inwestorski, który sprawowany jest przez norweską firmę Multiconsult Group. Część instalacji terminalu poddawana jest certyfikacji - procedurze oceny zgodności, którą realizuje Jednostka Notyfikowana (TUV Nord Hamburg).

Dla zapewnienia stałego nadzoru technicznego - na terenie budowy terminalu LNG utworzono przedstawicielstwo Transportowego Dozoru Technicznego, co jest ewenementem w skali naszego kraju - kontynuuje Maciej Mazur.- Dzięki temu, codziennie prace na budowie nadzorowane są oraz kontrolowane przez inspektorów TDT. Inspektorzy TDT wykonują średnio kilkanaście inspekcji (odbiorów) dziennie. Poza tym wszystkie etapy robót kontrolowane są i potwierdzane przez inspektorów Nadzoru Inwestorskiego. Przy realizacji inwestycji w Świnoujściu zaangażowanych jest 20 inspektorów nadzoru inwestorskiego - specjalistów dla poszczególnych branż, którzy wykonują średnio kilkadziesiąt inspekcji (odbiorów prac) dziennie. Dzięki takiemu podejściu liczba nieprawidłowości na budowie jest niewielka, a wszystkie są w pełni kontrolowane.

Zgodnie z obowiązującymi na budowie terminalu przepisami, każdy etap robót poddawany jest odbiorom przez odpowiednie służby i niezależne instytucje państwowe. Dopiero po pisemnym odebraniu danego etapu robót, do realizacji zwalniane są kolejne. W trakcie realizacji inwestycji odbyło się dotąd około 45 tysięcy inspekcji.

W zakresie samych spoin informuję, że prace spawalnicze wykonywane są z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik - przy użyciu automatów spawalniczych - wyjaśnia przedstawiciel Polskiego LNG. - Zapewnia to odpowiednią jednorodność i jakość spoin, a równocześnie minimalizuje ryzyko wystąpienia jakichkolwiek wad. Dla absolutnej pewności, że wszystkie spawy odpowiadają najwyższym standardom jakościowym i odpowiednim normom , są one badane metodą ultradźwiękową. Tzw. usterkowość spoin, która występuje przy realizacji wszystkich prac spawalniczych i nie jest niczym szczególnym, jest na bieżąco kontrolowana i w przypadku wykrycia wad spawalniczych, są one natychmiast usuwane. W przypadku wykrycia wady, sprawdzane są także spoiny sąsiednie, a jeżeli spoin w sąsiedztwie nie ma, weryfikuje się na innym rurociągu spoiny wykonywane przez tego samego spawacza. Wszystkie wady są usuwane w ramach odpowiednich procedur.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/36555/