iswinoujscie.pl • Sobota [28.03.2015, 19:06:22] • Polska

Przyszłość europejskiego transportu: nowe przepisy, nowe trendy rynkowe i nowe możliwości. Transport Week 2015 już za nami

Jubileuszowa, piąta już edycja Transport Week – jednego z najważniejszych wydarzeń dla europejskiej branży transportu, odbyła się w dniach 17-19 marca 2015 w gdańskim AmberExpo. Podczas tegorocznej konferencji z sali padło wiele ciekawych pytań, a liczne panele dyskusyjne cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczestników konferencji.

“Transport Week to ważne spotkanie przedstawicieli europejskiej branży transportu, podczas którego mają oni okazję do dyskusji o pojawiających się możliwościach. Mam nadzieję, że wydarzenie to po raz kolejny będzie pretekstem do owocnej wymiany doświadczeń” – tymi słowami, obok Juliana Skelnika (przewodniczący Baltic Ports Organization) oraz Bogdana Ołdakowskiego (prezes firmy Actia Forum – organizator Transport Week), jubileuszową edycję imprezy oficjalnie rozpoczęła Monika Niemiec-Butryn (z-ca dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju),
Europejski rynek kontenerowy, rozwój infrastruktury i wyzwania środowiskowe dla transportu to trzy zagadnienia, które zdominowały Transport Week 2015. Tegoroczny zakres tematyczny poszerzony został o wyzwania ekonomiczno-polityczne, z którymi aktualnie zmaga się Europa – m.in. sytuację w Rosji, która poza wojną na Ukrainie, miała realny wpływ na obroty europejskich portów w związku z deprecjacją rubla i wzrostem kosztów frachtu skutkującymi spadkiem importu w Rosji.
Dynamiczny rozwój Europejskich terminali
„Z perspektywy ekonomii mamy się lepiej. Kryzys to już przeszłość” – dynamicznym wstępem, zawierającym zarys aktualnej sytuacji ekonomicznej w regionie Morza Bałtyckiego pierwszy dzień agendy rozpoczął Julian Skelnik.
Dr Lauri Opala z Turku School of Economics w swojej prezentacji o udziale sektora logistycznego w ekonomii, przedstawił perspektywy zapotrzebowania na transport towarowy i sytuację państw UE względem światowych liderów logistycznych.
Andrew Huxley z TT Club w swoim wystąpieniu o bezpieczeństwie terminali kontenerowych wskazał realne zagrożenia i zaprezentował nowoczesne rozwiązania, które zapobiec mają kradzieżom i redukują ryzyko wypadków na terminalach, a Erik Lampinen (Hogia Logistics Solutions) przedstawił związek pomiędzy procesami lean, nowoczesnym terminalowym systemem operacyjnym TOS i prawidłowo funkcjonującym portem. Obserwując branżę już ponad 30 lat, Chris Welsh (Sekretarz Generalny Global Shippers Forum) przedstawił z kolei temat powstających aliansów-gigantów i ich znaczeniu dla portów wodnych, właścicieli statków i klientów, wskazując na konieczność skupienia sił na poprawianiu jakości oferowanych usług i ograniczenia kosztów użytkowników końcowych.

Transport Week to również warsztaty i panele dyskusyjne. Żywa dyskusja pomiędzy Bjarne Mathiesenem (Ports, Rambøll) oraz pozostałymi uczestnikami konferencji objęła temat nowo powstających europejskich portów i ich perspektywach. O możliwościach Europejskiego rynku portów i kontenerów intermodalnych rozmawiali przedstawiciele branży europejskiego transportu: Goerge Vişan (Port Constanta), Paul Ilau (EY Rumunia), Nils Heine (CPL Competence in Ports and Logistics) oraz Michał Litwin (Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych).
Dynamiczny rozwój Europejskiego handlu i transportu
Program drugiego dnia Transport Week skupiony był wokół zmieniającej się dynamiki europejskiego handlu i transportu. Dr Maciej Matczak (szef działu konsultingu w Actia Forum) w swojej analizie dynamiki rynku wskazał na mającą znacznie pomniejszyć się różnicę między krajami rozwiniętymi i rozwijającymi się. Kraje Europy Środkowej i Środkowo-Wschodniej doświadczą intensywnego wzrostu do 2019 roku, choć zmiany w sektorze gospodarki morskiej pozostaną umiarkowane. Ogólny zarys wpływu zmian klimatycznych na europejski handel i transport przedstawił Konstantinos Alexopoulos (Europejska Komisja Gospodarcza), który wskazał na konieczność dostosowania nowoczesnej infrastruktury do potrzeb wynikających z realnie zmieniających się warunków klimatycznych.
SECA to rzeczywistość
Pierwsze skutki wprowadzenia dyrektywy siarkowej omówiono podczas spotkania BPO drugiego dnia Transport Week – status, rozwój oraz przegląd wprowadzonych systemów sankcji i kar, pierwszej reakcji rynku i wpływ na ceny frachtu po wprowadzeniu nowego prawa z dniem 1 stycznia 2015 r. Dzięki aktualnym niskim cenom paliwa, wejście w życie nowego prawa było o wiele mniej problematyczne niż gdyby miałoby się to stać rok temu. Eksperci, którzy podjęli się podsumowania pierwszych skutków wprowadzenia nowego rozporządzania: Nariné Svensson (Swedish Transport Agency, Civil Aviation and Maritime Department), Sergio Alda (Marine Environment & Port State Control, EMSA)
oraz Henning Mohn (DNV GL) podczas panelu dyskusyjnego poprowadzonego przez Bogdana Ołdakowskiego (Sekretarz Generalny Baltic Ports Organization), który następnie w imieniu BPO zaprosił uczestników konferencji
na zwiedzanie Remontowej.
Nowe trendy rynkowe
W ramach konferencji dot. dynamiki europejskiego transportu i konferencji handlowej, nowa polityka TEN-T została przedstawiona przez dr Wiktora Szydarowskiego z Instytutu Rozwoju, a panel dyskusyjny na temat strategii rozwoju polskich portów odbył się z udziałem Juliana Skelnika (Port Gdańsk), Walerego Tankiewicza (Port Gdynia SA) i Witolda Ratajczaka (Szczecin-Świnoujście ZMPSiŚ SA).

Podczas wieczornego coctail party, zespół Baltic Transport Journal po raz trzeci wręczył Baltic Trendsetters Club Certificates, przyznawane jednostkom, które poprzez podejmowanie śmiałych i odważnych działań miały wpływ na rozwój branży transportowej i logistycznej. Przedstawiciele terminalu LNG Independence, Rail Baltica, Kvarken Ports, Port Gdynia i DFDS Seaways and Finnlines znaleźli wśród tegorocznych nagrodzonych.
Polskojęzyczne panele
W ramach Transport Week 2015 odbył się też m. in. panel dyskusyjny poświęcony Branży TSL 2020 na Pomorzu, zorganizowany przez Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza. Zgromadzonych gości powitał Dyrektor Generalny Regionalny Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza Zdzisław Czucha, który przedstawił prelegentów
i wypowiedział się na temat działań Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza dla branży TSL na Pomorzu.

Jako prelegenci wystąpili: Maciej Matczak (Actia Forum), który wygłosił prezentację na temat „Branży TSL
w województwie pomorskim w liczbach”, goście zapoznali się ze statystykami ilości podmiotów z branży logistycznej na Pomorzu, wysokości zatrudnienia czy wartości dodanej dla branży TSL. Marek Szemiako (z-ca Prezesa Zarządu PKS Gdańsk Oliwa) opowiedział o rozwoju usług TSL w Województwie pomorskim na przykładzie firmy PKS Oliwa. Goście mogli zapoznać się z niezwykle fascynującą historią firmy PKS Gdańsk Oliwa oraz poznać plany i kierunki rozwoju firmy na najbliższe lata. Jako ostatni prelegent wystąpił Alan Aleksandrowicz (Prezes Zarządu Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego) i opowiedział o rozwoju zaplecza dla rozwoju usług TSL w Gdańsku i na Pomorzu.
Po prezentacjach rozpoczął się panel dyskusyjny moderowany przez Pana Ernesta Czermańskiego z Uniwersytetu Gdańskiego. Panel został okrzyknięty najbardziej dynamicznym podczas wydarzenia za sprawą zaproszonych panelistów. Pomiędzy Markiem Szemiako z PKS Gdańsk Oliwa, Anetą Szulc z Solid Logistic, Krzysztofem Kulikowskim
z Flextronics oraz z przewodniczącym Klastra Logistycznego Północ-Południe Markiem Świeczkowskim i Karolem Markowskim- Dyrektorem ds. Zarządzania Drogami i Mostami z GDDKiA nawiązała się żywa dyskusja poruszająca kwestie rozwoju zaplecza dla przewozów cargo, parkingów, suchych terminali, magazynów i powierzchni biurowych. Omówiono kwestie wąskich gardeł przewozów cargo na Pomorzu oraz problemów, z którymi borykają się firmy transportowe.
Panel Kooperencja w obsłudze klienta portowego zgromadził ponad 60 uczestników. W gronie panelistów znaleźli się przedstawiciele: Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, BCT Gdynia, Izby Celnej w Gdyni, Uniwersytetu Gdańskiego oraz firmy Bilander. Celem panelu było omówienie tematu zwiększenia konkurencyjności polskich portów morskich w zakresie obsługi klientów, poprzez znalezienie wspólnych obszarów kooperacji w obliczu silnej hiperkonkurencji. Przedstawiono możliwości współpracy polskich portów morskich w otoczeniu geopolityczno-biznesowym, omówiono czynniki zakłócające efektywność łańcuchów logistycznych z uwzględnieniem transportu morskiego. Izba Celna zaprezentowała najnowsze rozwiązania prawne w zakresie przyspieszenia płynności kontroli granicznych ładunków morskich. Ciekawe wystąpienia zaprezentowali: firma Bilander nt. zarządzania informacją w tym również analiza danych dotyczących klientów oraz terminal kontenerowy BCT z Gdyni nt. programów lojalnościowych dla klientów. Panel zakończyła burzliwa dyskusja z udziałem wszystkich uczestników.
Innowacje to podstawa
Trzeci, ostatni dzień Transport Week 2015 skupiony był wokół dwóch równoległych konferencji: postępy w technologii transportu oraz czyste powietrze w portach. Wprowadzenie Dr Reinharda Pfliegal (A3PS) nt. zarządzania mobilnością objęło holistyczne podejście do zagadnienia zrównoważonego rozwoju transportu. Lamia Kerdjoudj-Belkaid (FEPORT) w swoim wystąpieniu podkreśliła znaczenie inwestycji niezbędnych dla Europejskich terminali w dobie zmian klimatycznych, a Isabelle Ryckbost (ESPO) mówiła o aspektach finansowych, infrastrukturalnych i technologicznych wynikających z wprowadzenia w życie dyrektywy siarkowej. Panel Innowacje w transporcie vs Europejski system wydajności i konkurencyjności zgromadził przedstawicieli czołowych Europejskich instytucji: Remi Mayet (Komisja Europejska), Malte Siegert (NABU), Eduargo Chagas, (ETF) oraz Lamia Kerdjoudj-Belkaid (FEPORT), po którym odbył się warsztat przedstawiający obraz infrastruktury LNG w Europie poprowadzony przez Emila Arolskiego (LNG in Baltic Sea Ports)
Kolejna edycja Transport Week odbędzie się w dniach 8-10 marca 2016 w gdańskim AmberExpo.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/36296/