W czasie obrad czwartkowej sesji, radny Jan borowski przedstawił problem w imieniu mieszkańców:
- Identyfikator jest na samochód, a nie na osobę, co osobom pracującym w Świnoujściu, mieszkającym poza miastem, które nie są właścicielami pojazdu utrudnia komunikacje. Czy nie można rozważyć przynajmniej w niektórych przypadkach wprowadzenia generalnej normy aby identyfikator był na osobę, a nie na samochód? - pyta w imieniu mieszkańców Jan Borowski.
- Pracuje, zatrudniam osoby ze Świnoujścia, płacę podatki, mam samochód dla pracowników, a ja własnym samochodem nie mogę wjechać do miasta w którym mam firmę! To jest paranoja! Czuje się jako właściciel firmy lekceważony - mówi właściciel jednej z firm w Świnoujściu.
Prezydent miasta twardo odmawia.
- Pan radny Jan Borowski proponuje mi aby zmienić regulamin który umożliwi aby wydawać identyfikatory na osoby. Dzisiaj identyfikator jest przypisany na samochód, oczywiście nie samochód składa wniosek, dopiero właściciel samochodu jeśli spełnia kryteria to wtedy dostaje identyfikator na konkretny samochód, na konkretny numer samochodu. Nie wyobrażam sobie aby osoba składała wniosek o identyfikator na siebie, a nie na samochód którym jeździ, bo dzisiaj jest tych identyfikatorów dużo, a byłoby bardzo dużo. I wtedy ten sens stracił by racje bytu, sens wprowadzania identyfikatorów. Dostal by Pan radny Borowski, ja bym wziął identyfikator na samochody którymi jadę, pożyczyłbym koledze. Przecież nie jesteśmy tego w stanie sprawdzić. Numer samochodu, identyfikator to jest jednoznaczne. - mówi prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.
- Do dziś, tj. 27 lutego 2015 roku, wydano 1.100 nowych identyfikatorów. Każdy ważny jest przez dwa lata. Jeżeli firma zarejestrowana jest w Świnoujściu, a posiada samochody w leasingu, to identyfikator przysługuje na każde auto. Natomiast w przypadku, gdy firma nie jest zarejestrowana w Świnoujściu, a jedynie czasowo wykonuje tu jakieś prace, wówczas o przyznaniu identyfikatora na jedno czy więcej aut decyduje prezydent miasta. Miasto nie zarabia na identyfikatorach. Każde wydanie takiego zezwolenia poprzedza jego wytworzenie. Każdy egzemplarz identyfikatora wydawany jest na specjalnym papierze, posiadającym odpowiednie zabezpieczenia i elementy umożliwiające szybką identyfikację podmiotu uprawnionego, opatrzony jest między innymi hologramem i kodem kreskowym. Ich wytworzenie wiąże się również z kosztami zakupu odpowiedniego programu oraz urządzenia do drukowania. W tym roku planowany jest dodatkowo zakup czytników kodów kreskowych. Należy również uwzględnić koszty osobowe pracowników zajmujących się wytworzeniem identyfikatorów: koszty szkoleń pracowników, sporządzania i wytwarzania korespondencji, udzielania informacji itd. Dodatkowo wyjaśniam, że środki pochodzące z opłat za wydanie identyfikatorów w całości są przekazywane na funkcjonowanie obu przepraw promowych w Świnoujściu - informuje rzecznik prezydenta miasta.