iswinoujscie.pl • Środa [04.02.2015, 07:45:43] • Świnoujście

Nasz terminal ma działać przez pół wieku

Nasz terminal ma działać przez pół wieku

fot. Czytelnik

Chciałbym podzielić się widokami pływającego gazoportu w Kłajpedzie na Litwie – pisze pan Robert, nasz Czytelnik.- Chciałem jedynie zwrócić uwagę, na błyskawiczne tempo realizacji inwestycji. No to zapytajmy o tempo budowy gazoportu w Świnoujściu.

W Internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, tak więc nie będę ich powielał – pisze pan Robert o gazoporcie w Kłajpedzie.- Chciałem jedynie zwrócić uwagę, na błyskawiczne tempo realizacji inwestycji. Praktycznie, Litwini zabezpieczyli swe potrzeby energetyczne.

Nasz terminal ma działać przez pół wieku

fot. Czytelnik

Wraz z pozdrowieniami nasz Czytelnik przesyła zdjęcia tamtejszego gazoportu.

No to pytamy, jak idą prace w gazoporcie w naszym kraju. I dlaczego nie powstał tak szybko jak na Litwie.

- W Świnoujściu powstaje terminal LNG dużej skali wraz z infrastrukturą portową - w Kłajpedzie natomiast punkt przeładunkowy. - informuje Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG. - Litwini zdecydowali się na łatwiejszy w budowie pływający terminal regazyfikacyjny (FSRU – Floating Storage and Regasification Unit), czyli de facto statek magazynujący surowiec z małą stacją regazyfikacyjną. To całkiem inna instalacja niż powstająca w Świnoujściu – o wiele mniej istotna pod względem strategicznym w porównaniu z polską inwestycją, bardziej doraźna niż długofalowa. Statek magazynujący surowiec z małą stacją regazyfikacyjną (FSRU) dostarczył norweski koncern, który będzie przez 10 lat obsługiwać okręt. Koszty takiego wypożyczenia są szacowane na 689 mln dolarów (około 2,2 mld złotych) w ciągu następnej dekady.

Nasz terminal ma działać przez pół wieku

fot. Czytelnik

Jak podkreśla przedstawiciel Polskiego LNG, w przypadku polskiego terminalu (którego budowa kosztuje około 2,4 mld złotych) założeniem jest, że obiekt będzie funkcjonował 50 lat.

- Co ważne, świnoujski projekt otrzymał około 30 procent dofinansowania z Unii Europejskiej – przypomina Maciej Mazur. - Do portu w Kłajpedzie przypłynie 0,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Pozwoli to zaspokoić 25 procent litewskiego zapotrzebowania na ten surowiec. Polski terminal LNG pozwoli natomiast na import 5 mld m3 skroplonego gazu ziemnego rocznie, a jeżeli zapadnie decyzja o jego rozbudowie – nawet 7,5 mld m3. Polacy zużywają około 15 mld m3 gazu ziemnego rocznie, a zatem terminal wypełni od 30 do 50 procent polskiego zapotrzebowania na gaz.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/35533/